Matrix Reloaded (2003)

Neo uppskattar att han har ungefär 72 timmar på sig att förstöra de 250 000 destruktiva sonder han vet är utskickade. Han måste under tiden också bestämma sig för hur han ska rädda Trinity från det mörka öde han drömmer att hon ska drabbas av...

RECENSION: MATRIX RELOADED

En efterlängtad och explosiv uppföljare

Uppföljaren till 1999 års sci-fi-succé "Matrix" har varit en av årets allra mest efterlängtade filmer. Det har varit skyhöga förväntningar, och jag vågar nog påstå att "Matrix Reloaded" når upp till de flesta av dom. Men det är alltid svårt att betygsätta en halv film, för det är som regissörerna säger: "Reloaded" och "Revolutions" (som har premiär i november) är en 5-timmarsfilm, uppdelad i två delar.

Några månader har passerat sedan händelserna i ettan. Neo (Keanu Reeves) har accepterat sin roll som "den utvalde" och "folkets räddare". Invånarna i Zion, människornas sista stad på Jorden (eller rättare sagt under jorden), ser upp till honom och överöser honom med gåvor och lyckönskningar så fort de får chansen. Men Neos stora prövning ligger fortfarande framför honom. 250.000 "bläckfiskar", maskiner programmerade för att döda, är på väg mot Zion för att förgöra dess invånare. Neo och hans vänner har endast 72 timmar på sig att stoppa dem...

Morpheus, Trinity och Oraklet är några av de karaktärer som återkommer från ettan, och här får de sällskap av en hel del nya bekantskaper. Vi har Tvillingarna, som är Merovingians tjänare. Merovingians uttråkade fru Persephone. Merovingian själv, som håller Nyckelmakaren fången, som i sin tur har nycklar till allt möjligt, och i synnerhet en speciell dörr som spelar en viktig roll för Zions framtid... Jag förstår inte riktigt vad alla personer har där att göra men hoppas att man får en bra förklaring till det i sista delen.

Det blir en lång resa för Neo, Morpheus och Trinity, kantad av välkoreograferade kung-fu-uppvisningar samt några av de klart häftigaste actionscener som nånsin skådats av en näthinna. Efter "Matrix" var flera filmer snabba med att haka på nya action-trenden. Plötsligt skulle både Charlie's änglar samt varenda karaktär i "Crouching tiger" hoppa 10 meter upp i luften när de utdelade sina karatesparkar. Det kommer nog att bli svårt nu för någon film att försöka mäta sig med actionscenerna och effekterna i "Reloaded".

Agent Smith är tillbaka, hur det kan komma sig vet nog inte ens Oraklet, då Neo förintade honom i ettan, men - nu har han dessutom fått en ny ful ovana. Han kan nämligen kopiera sig som ett ondskefullt virus, och i en minnesvärd scen slåss Neo mot 100 Smiths. Den andra scenen som redan sen länge är omtalad är den 18-minuter långa biljakten längs en specialbyggd motorväg. Jag säger inget mer för det kan inte beskrivas med ord, för att citera Morpheus: "You have to see it for yourself"...

För att nämna något negativt då. Filmen känns något för lång, och flera av scenerna hade gjort sig bättre som "Bortklippta scener" på DVD:n. Allting ska diskuteras tre gånger om, det hålls långa diskussioner om de val vi gör, om kontroll och makt, och ingen diskussion verkar riktigt leda nånvart. Detta drar ner poängen, tyvärr, "Reloaded" hade annars varit en klockren fempoängare. Men gillade Du ettan så är den klart sevärd, tur också att man slipper vänta alltför länge på den avslutande delen. ONÖDIGT VETANDE En 2,5 kilometer lång motorväg specialbyggdes på en marinbas. Där utspelas en 17 minuter lång biljakt, som bara den kostade 40 miljoner dollar att spela in. Bara den tog 45 dagar att filma.

Filmens premiär dröjde betydligt längre än man planerat, bl.a på grund av att flera av bolagen som jobbade med "Reloaded"'s påkostade specialeffekter gick i konkurs.

"Matrix Reloaded" och "Matrix Revolutions" filmades efter varandra. Aaliyah skulle spela rollen som Zee men dog i en flygolycka år 2001. Även Gloria Foster, som spelar oraklet, dog 2001. Hon hade dock gjort klart de flesta av sina scener för "Reloaded".

Om Du sitter kvar på biografen tills eftertexterna är slut, kan Du se en trailer för "Matrix Revolutions".