Joker: Folie à Deux 2024
Synopsis
Uppföljaren till "Joker" är en musikalfilm som introducerar Harley Quinn i Arthur Flecks liv. Fleck är intagen på anstalten Arkham medan han väntar på rättegång för sina brott som Joker. Samtidigt som han kämpar med sin dubbla identitet snubblar Arthur inte bara över sann kärlek, utan hittar också musiken som alltid funnits inom honom.
Info
Originaltitel
Joker: Folie à Deux
Biopremiär
2 oktober 2024
DVD-premiär
16 december 2024
Digitalpremiär
18 november 2024
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Warner Bros
Åldersgräns
15 år
Längd
Antimusikaliskt, våldsamt rättegångsdrama
RECENSION. Jag är golvad av Phoenix och Gagas kemi som toxic-paret Jokern/Harley Quinn i denna märkliga, våldsamma musikaltolkning av superskurkarnas kärlekshistoria. "Joker: Folie á Deux" lämnar mig hjälplöst tung och samtidigt härligt tillfredsställd, då regissören sågat i genres samtliga klichéer med välsmord motorsåg. Härligt bisarrt och obehagligt realistiskt om klassens clown.
”Joker: Folie à Deux” gestaltar de fantasilekar som bara en omedelbar, knäförgörande förälskelse kan inspirera till. Tillsammans skapar Jokern (Joaquin Phoenix) och Harley Quinn (Lady Gaga) en underbart laglös och klassiskt romantisk värld som är både skev och normativ samtidigt. De blir galna av kärlek. Därför att utan de eggande utopierna finns ingen gemensam framtid. Något Harley Quinn är högst medveten om, som redan vid första mötet ljuger för att väcka Jokerns intresse. I ett försök att försköna eller skapa bilden av sig själv.
Jokern, eller Arthur Fleck, är sedan två år tillbaka intagen på Arkham State Hospital i väntan på rättegång. Under sin vistelse där träffa han medfången Lee Quinzel ( a.k.a. Harley Quinn) och förälskar sig omedelbart.
Under sin tid i kriminalvårdens händer har Arthur Fleck levt under konstant hot om plötsligt våld och mobbats av fångvaktarna. Detta tills hans hjärta åter öppnar upp sig efter mötet med Lee och musiken träder tillbaka in i hans liv. Denna gång bokstavligen då ”Joker: Folie à Deux” är en musikal. Och det är inte utan symboliskt syfte som ett av de första musikalnumren är ”When the Saints Go Marching In”. En apokalyptisk spirituals som talar om den yttersta domedagen.
Musikalnumren utgörs främst av covers, men också av ett par originalsånger med element av kompositören Hildur Guðnadóttirs musik, som också står bakom soundtracket. Inslagen är otroligt välplacerade och varje låt precist klippt för att texten ska förstärka scenens känslomässiga nerv. Särskilt tänkvärt blir det eftersom inslagen både förhöjer stämningen och samtidigt försöker belysa problematiken med att det är så. För vad gör musiken och dansen annat än att bidra till den gemensamma fantasin?
”Joker: Folie à Deux” kan nästan ses som en antimusikal eftersom den försöker föra realismen fram i ljuset. Ett högst intrikat och smart knep som bidrar till filmens komplexa, men också mycket intressanta berättarstil.
En av de starkaste scenerna som belyser detta är då Harley Quinn dansar uppför trapporna in till rättssalen. Det är få saker som förstärker den där skeva känslan som att dansa som om man är i ett musikalnummer när ingen annan gör det. Och Joaquin Phoenix och Lady Gaga dansar verkligen till sin egen rytm i denna långsamma, oväntade och brutalt råa skildring av livets skuggsida.
Båda skådespelarna är självklara i sångnumren och ingen kan gestalta en traumatiserad clown liksom Phoenix, där minsta lilla rörelse är en förlängning av det tumult Arthur/Jokern ständigt handskas med på insidan. Likaså Gaga är perfekt i rollen som den tillsynes obrydda, men likaså romantiskt lagda Lee/Harley Quinn. Tillsammans skapar de en underbart härlig skevhet som är direkt obekväm att ta del av.
Vårt skugg-jag tar också plats i filmens första sekvens som är tecknad i traditionell ”Looney Tunes”-stil där Jokern slåss mot sin skugga. Det tecknade är en röd tråd som löper genom berättelsen, liksom sökandet efter vad som är verkligt i en värld som enkom tycks utspela sig på diverse scener: i teve-husens och rättssalen.
Varken musikal- eller superhjältenördar lär känna sig säkra i ”Joker: Folie à Deux”. Det är ingen enkel film att smälta, och det är först en stund efteråt då handlingen sjunkit in som frågeställningarna skiner igenom.
Där kanske den starkaste är vem vi vill att andra ska se, och om det verkligen är vi som avgör det eller publiken, juryn, våra medmänniskor? Den som fascinerar, eller den som är på riktigt. Clownen, eller psykopaten? För ”these cameras, who do you think they see?”
Skriv din recension
Användarrecensioner (4)
Varning! Recensionen innehåller spoilers.
Joker 1 var en psykologisk thriller som visade hur den mentalt sjuke Art Fletch för att överleva, flyr djupare in i sin fantasifigur för att sedan bli "Joker", vilket får dramatiska konsekvenser för alla som kommer i hans väg. Därför hade Folie à Deux (Dubbel Galenskap) kunnat utveckla sagan om Joker, som rehabiliteras och återgår till sin identitet som "Art Fletch", eller använder båda identiteterna listigt för att undkomma rättvisan.
På sätt och vis är det lite det som händer i Folie à Deux genom romansen med Lee Quinzel (Lady Gaga), men handlingen hackas sönder med tramsiga sånger. I Folie à Deux är "Lee Quinzel" skurken men hennes roll är platt och ointressant och hon framstår först bara som ett Joker fan som gillar cosplays. Att hon i själva verket är en notorisk lögnerska och manipulatör dränks i alla cabaretnummer.
Slutscenen är den bästa och lyfter filmen till en stark 2:a. Det är precis det här vi väntade på. Art var aldrig Joker, men uppenbarligen är det någon annan mycket värre psykopat som blir och som i framtiden kommer plåga Gotham City.
Den är inte alls lika bra som första filmen, i den handlade mycket om hur Arthur Fleck blev Jokern men i denna uppföljaren handlade mer om hur Jokern går tillbaka till sitt skal dvs till sig själv som Arthur Fleck.
I den här filmen får vi lära oss att Jokern inte existerar, Jokern var bara en katalysator för att skapa Jokern i en framtida tid. I Joker 2 är Arthur mer hans mänskliga natur när hans barndomstrauman och triggers kommer tillbaka till honom med hans sårade känslor, lidelse och smärta. Han förösker fly in i hans fanatsivärld dvs vanförställningarna som blir det musikaliska när han jagar efter kärleken, den riktiga kärleken.
I rättegången får han dock lite självförtoende och blir Jokern igen, och bitvis är det intressant. Men det kunde dämpa den muskikaliska i det, det förstörde rythmen i filmen. Den här var mörkare, djupare och lååååångsamare, filmen är 2 timmar och lite mer. Den kunde har vart MAX 1 timme.
Vad det gäller ljud och bild helt okej, men manuset - åt helvete! Det som lyfter filmen är skådespelet ifrån Joaquin Phoenix. Lady Gaga är helt okej men hade velat se en annan skådespelare, en mindre känd som spelade hennes roll.
Detta kunde ha vart en så mycket bättre film, än va det var. Den förtjänar mycket bättre! Det blir en svag 3 av 5.
Inte alls lika dålig som jag väntade mig men samtidigt förstår jag inte vem filmen riktar sig till, Jokerfans? Musikalfans? Gagafans?
Filmen är stämningsfull och mörk men den leder ingenstans, inget av vikt händer, ingen handling tar fart. Ena stunden är det en rättegångsdrama och nästa en romanstisk musikalmelodram. Jag blev aldrig uttråkad utan bara frustrerad över vad det egentligen var jag såg.
Betyget blir en svag 2/5.