Flykten från helvetet (1977)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Rysare om tysk balettskola där danskonsten sätts på undantag och elevkåren decimeras.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: FLYKTEN FRåN HELVETET

En symfoni i färg och skräck
Öppningsscenen i skräckmästaren Dario Argentos "Suspiria" har gjort sig känd som en av de mest skrämmande i skräckhistorien. Trots några år på nacken är detta en film som fortfarande både lyckas skrämma och chocka!

”Suspiria” är den första delen i Dario Argentos ”modertrilogi” – bestående utöver ”Suspiria” (1977) av ”Inferno” (1980) och ”La Terza Madre” (2007). Argento hämtade inspiration från författaren Thomas de Quinceys verk ”Suspiria de Profundis” som handlar om tre mäktiga och ondskefulla systrar – kända som ”de tre mödrarna” - som omkring år 1000 vid Svarta havets kust som grundade svart magi. 

I ”Suspiria” får vi följa den unga balettdansösen Suzy Bannion som anländer till den tyska staden Freiburg för att dansa på dess berömda balettakademi. Men skolan ruvar på mörka och farliga hemligheter. Innan hon vet ordet av kastas Suzy in i en våldsam och mörk mardröm där ett gott slut inte är att räkna med.  

Att se ”Suspiria” är som att själv kastas in i en mardröm där allt hemskt både kan hända och kommer att hända. Vi bjuds på en stark stämningsfull och atmosfär igenom hela filmen, ett tempo som redan från början ligger på topp, blir alltmer intensivt och som totalt kulminerar i filmens skräckinjagande final. Inte minst den starka ljussättningen – inspirerad av den italienske regissören Mario Bava- förstärker den mardrömslika känslan som vilar över ”Suspiria”.

Filmens story – laddad med mystik, symbolik och riktigt rysande inslag av grafiskt våld á la Argento- är uppbyggd på ett så spännande och intressant att man som tittare sitter på helspänn under hela filmen.   

Det unika ljudet och musiken i filmen som växlar mellan mystiska, klingande speldos-liknande toner och skrämmande viskningar, väsanden och andra kusliga ljud sänder kalla kårar längs ryggraden och som är en faktor som starkt bidrar till filmens minst sagt kusliga atmosfär. 

Vad som dock känns mindre bra är att filmen spelades in med engelskt tal och sedan dubba­des till italienska. Visserligen är det ganska bra dubbning och man har lyckats välja passande röster till skådespelarna, men personligen föredrar jag nog den engelska versionen.

”Suspiria” är en film som man bara inte får missa och som definitivt förtjänar en plats i filmhyllan. Filmen har blivit något av en milstolpe inom skräckgenren och många regissörer har erkänt att de på ett eller annat sätt inspirerats av den. Den är en genialisk fullträff inom skräckgenren. Musiken, ljuset och bilderna är unika och skådespel­arna gör riktigt starka insatser. Något som jag personligen gillar med filmen är att man kan se den gång på gång och hitta något man inte sett tidigare. 

Många får känslan av att detta är en väldigt konstig och annorlunda skräckfilm efter att de sett den första gången – själv fick jag se om den ett par gånger för att förstå och uppskatta den annorlunda stilen som filmen är gjord i – och nu är det en av mina absoluta favoriter inom genren.

Det här är filmen som gjordes då Argento var i sin absoluta toppform och är enligt mig den av hans filmer som tydligast visar hans unika filmskaparstil, och det enda som är mer skrämmande än de sista 12 minuterna av ”Suspiria” är de första 92. 

Senaste kommentarer
Stoffe B
Tycker definitivt att denna var bra, men hade nog hoppats på något lite extra.  Goblins låt i filmen är jäkligt stämningsfull. 3 stabila pinnar utav 5 för Suspiria
Danne
Jag tänkte skriva precis det du skrev här under. Kan inget annat än att hålla med dig.
Wugllabang
Fullkomligt avgudade estetiken i denna filmen, sättet Argento använder sig av färger och kontraster är så sjukt genialt och originellt och sätter en ohyggligt stark och krypande stämning från första bildrutan, sedan så är fotoregin i överlag helt briljant och i kombination med den gotiska och mystiska musiken blir det en psykadelisk fest för ögat. Storyn i övrigt var väldigt bra och snyggt uppbyggt, vissa skräckmoment var förbannat obehagliga och smarta, klassiska teman blandas med experimentell teknik. I överlag fantastiskt välgjord och makalöst vacker, stark fyra. 

4/5.
Visa fler (8)

Veckans populära filmer

Visa fler