End of Watch (2012)

Två Los Angelespoliser dokumenterar under ett år sina liv. En actionthriller i samma anda som "Training Day".
3.4 av 371 användare

RECENSION: END OF WATCH

Våldsam snutfilm inom ramarna
Det är en hård, våldsam värld vi lever i. Det vill "End of Watch" förtydliga och den brutala stämningen går inte att ta fel på. Men den skakiga, "Cops"-liknande handkameran distraherar oftare än den tillför, vilket är synd på Jake Gyllenhaals och Michael Penas fantastiska kemi.

Medan skräckfilmsgenren fortsätter att mjölka "found footage"-konceptet till leda, använder regissören och snutfilmsälskaren David Ayer ("Street Kings", manusen till "Training Day" och "S.W.A.T.") upplägget för att återigen skildra den våldsamma vardagen för poliser i Los Angeles.

Huvudkaraktären Brian (Gyllenhaal) har som skoluppgift fått i uppdrag att via små filmkameror följa och dokumentära sig och kollegan Mike (Michael Peña) på arbestid. Det är en hård, grabbig jargong där det skämtas rått med kollegor och dödsskjutningar av kriminella både hyllas och leder till rivalitet och statushöjning. Men här finns även drömmar om kärlek och familj, och inte minst de livshotande konfrontationerna med kriminalitet, våld och ond, bråd död.

Ayer försöker tacksamt nog aldrig romantisera polisyrket eller måla upp karaktärerna som helylle hjältar utan det är en smutsig, brutal verklighet vi kastas in i. Huvudduon är till en början två rätt osympatiska och charmlösa skitstövlar, men under filmens gång och deras tillbakalutade konversationer i polisbilen kommer vi dem och deras intima vänskapsrelation på djupet. Det är vanliga människor som trots en hård yta påverkas av sitt riskfulla yrke.

"End of Watch" lever mycket på dialogen och kemin mellan Gyllenhaal och Peña. De fungerar strålande tillsammans, den klart underskattade birollsfavoriten Peña får skina medan Gyllenhaal är riktigt bra i en för honom ovanlig roll. Däremot funkar idén att allt filmen är ur rollfigurernas kameror/perspektiv mindre bra, särskilt eftersom man fuskat till sig andra, inte fullt logiska kameravinklar.

Slutligen faller filmen, lite i likhet med "Training Day", på en ganska konventionell och onödigt våldsam upplösning. Utan att avslöja för mycket så blir jag en aning besviken på att man inte vågat sig på ett slut utanför Hollywoods slätstrukna ramar.

Det är ändå en välspelad, spännande och sevärd film som höjer sig en aning i den ojämna snutgenren. Och alla filmer som utnyttjar den begåvade Peñas nämnvärda talang förtjänar en bonusstjärna. Men personligen hade jag hellre sett LA-poliser skildras utan skakig handkamera och våldsfrosseri - tankarna vandrar obehindrat ofta till "Cops" på TV...