Crystal Fairy (2014)

Jamie bjuder med en total främling på en road trip till Chile. Den öppna men svårbegripliga kvinnan är den självupptagne och cyniska Jamies totala motsats, och deras personligheter kolliderar när de ger sig ut i öknen stenade på Meskalin.

RECENSION: CRYSTAL FAIRY

Ingen vanlig tripp
Stockholms filmfestival 2013 - "Crystal Fairy" är en något annorlunda roadmovie som tar tid på sig att på riktigt rulla igång. Karaktärerna är ett tag så pass osympatiska att något egentligt engagemang är svårväckt. Dock dras jag så småningom med i den knapphändiga handlingen och börjar se nyanser och kvaliteter, som med lite mer ansträngning hade kunnat utvecklas till en mycket bra film.

Jamie är en neurotisk amerikan på besök i Chile. Han och några chilenska vänner har planerat att åka norrut på jakt efter en mytomspunnen kaktus som enligt sägnen ger det häftigaste ruset någonsin. Kvällen innan de ska ge sig iväg träffar han hög på kokain hippietjejen Crystal Fairy och bjuder med henne på resan.

"Crystal Fairy" känns som ett kul kompisprojekt som ganska snabbt har rafsats ihop. Manuset är relativt löst sammansatt och saknar en tydlig story och länge ens någon riktning. Dialogen är dessutom nästan hela vägen improviserad, vilket visserligen stundvis resulterar i ren briljans, med flera scener som både är otroligt roliga och väldigt tänkvärda. Men samtidigt känns några andra mer som utfyllnad och hittar aldrig riktigt sin funktion i det övriga.

Regissören Sebastian Silva gjorde filmen när produktionen av hans "Magic Magic" blev fördröjd.
Och förutom subtilt roliga Michael Cera som Jamie och fantastiska Gaby Hoffman som den fredsälskande nudisten Crystal Fairy, består ensemblen av Silvas egna bröder. Samtliga är väldigt naturliga i sitt spel vilket passar bra ihop med den skakiga handkameran som också förstärker filmens realistiska stämning. De båda huvudkaraktärerna är ordentligt skruvade och minst sagt omaka. Men ju längre på vägen vi kommer desto mer börjar yta och masker att krakellera och äkta människor och möten att framträda.

"Crystal Fairy" är en film med potential. Den är rolig och absolut sevärd men hade förtjänat en mer stabilare stomme för att hela vägen övertyga.