Cherry 2021

Drama
USA
142 MIN
Engelska
Cherry poster

Synopsis

En PTSD-drabbad arméläkare börjar råna banker för att betala av en skuld.
Ditt betyg
2.7 av 18 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Patrik Linderholm

25 februari 2021 | 18:00

Snyggt men ytligt om en brokig livsberättelse

Marvel-regissörerna Joe och Anthony Russo förvandlar Spider-Man till en sönderknarkad bankrånare, men villar bort sig mellan alla klichéer för att bryta ny mark.
Vad är egentligen det naturliga karriärsteget efter att ha varit med och lanserat den just nu största nöjesfranchisen och regisserat två av filmhistoriens mest inkomstbringande filmer? För bröderna Joe och Anthony Russo var svaret att sno med sig det hetaste unga namnet från nämnda filmer och gå en helt annan väg. Efter att ha ägnat de senaste sex åren i Marvels filmuniversum, med den stora Avengers-finalen under bältet, valde nämligen regissörsduon att ta ett steg ifrån superhjältevärlden och ta sig an en mörk historia om posttraumatisk stress, bankrån och drogberoende.
 
Deras nya projekt “Cherry” är baserad på den självbiografiska boken med samma namn av Nico Walker, som följer Walkers brokiga livshistoria fram till att han hamnade bakom galler. I filmversionen axlar allas vår Spider-Man, Tom Holland, huvudrollen som den i filmen icke-namngivna huvudkaraktären. Från hans universitetstid och mötet med sitt livs kärlek Emily (Ciara Bravo), via en vända som soldat i Irakkriget, till en misärfylld tillvaro av posttraumatisk stress och drogberoende, får vi följa den sargade själen och hans jakt på mening.
 
Nico Walkers berättelse är på pappret en fascinerande sådan, som inte bara speglar en utsatt människas psyke utan också det socialrealistiska USA. Här tacklas allt från den amerikanska soldatens roll i Irakkriget och den psykiska ohälsa som en stor del tvingas tampas med, till drogberoende i allmänhet och den amerikanska opioidkrisen i synnerhet. Det är många intressanta komponenter som sätts under lupp, och “Cherry” lyckas göra en del engagerande infallsvinklar.
 
Mycket är tack vare Russo-brödernas öga för det visuella, något de verkligen visade upp under sin tur i Marvel-universumet. I “Cherry” har de inte i närheten av liknande spelplan, men lekfullheten i såväl foto som berättande finns kvar – och utforskas ännu mer. Bildförhållanden skiftar, fjärde väggen bryts, hallucinatoriska drömsekvenser blandas med hårdbarkad diskbänksrealism. Det är en spännande visuell åktur, men tyvärr är ytan mer engagerande än innehållet.
 
För det är tyvärr just detta filmen för det mesta är – ytlig. Från skildringen av tiden i armén, där scener känns som rena upprepningar av allt från “Full Metal Jacket” och “Jarhead” med skrikande sergeanter och testosteronstinna brottningsmatcher, till drogrus som skiftar mellan allt från weed-komedi till något hämtat ur “Requiem for a Dream”. Det är snyggt och stilistiskt, men i slutändan överansträngt och grunt.
 
Russo-bröderna vet hur man för över en berättelse till vita duken och gör den poppig och engagerande för publiken, men tappar samtidigt essensen i det som historien försöker förtälja. Tom Holland är lyckligtvis stabil som alltid, och får visa prov på många delar ur registret. Det är främst tack vare honom och regiduons stilfullhet som “Cherry” funkar, men tyvärr hade det behövts lite mer engagemang och nytänk för att lyfta denna berättelse högre.
 
| 25 februari 2021 18:00 |