Boyz N The Hood (1991)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
När den smarte ghettokillen Tre börjar visa tecken på problem skickar hans mamma honom för att bo hos sin militante pappa. Där träffar han Ricky, en blivande fotbollsstjärna, och hans halvbror Doughboy. De tre blir goda vänner trots att de har ganska så olika livsmål. Tre siktar på att läsa vidare, Ricky spelar fotboll på hög nivå och Doughboy är gangster och narkotikalangare.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: BOYZ N THE HOOD

En urban klassiker fyller 25
John Singletons filmdebut från 1991 är en drabbande berättelse om hur vi formas av vår uppväxtmiljö. Det är ett intressant tidsdokument över ett utsatt område i 80-talets USA, som är relevant än idag.
Under 90-talets första hälft kom en våg av filmer som utspelar sig i amerikansk förortsmiljö. Inte i den där välpolerade, medelklassförorten som vi är vana att se på film, utan i socialt utsatta, urbana områden. Ghetton, om man så vill. Områden vars invånare mer sällan får sina historier berättade på vita duken.

Filmer som "Do the Right Thing" (1989), "New Jack City" (1991), "Juice" (1992), "Menace II Society" (1993) och "Blood In Blood Out" (1993) kretsar kring ämnen som gängkultur, etnisk diskriminering och kriminella klassresor. Ämnen som knappt hade behandlats på bio sedan Blaxploitationgenren dog ut i mitten av 70-talet. John Singletons debut "Boyz n the hood" (1991) tillhör de bästa filmerna som kom under denna period. Precis som många andra filmer som brukar benämnas som "hood films" handlar den om de problem som unga män från fattiga problemområden riskerar att stöta på när de ska äntra vuxenlivet.

Dramat inleds då huvudpersonen Tre Styles som 10-åring flyttar till sin pappa i South Central, Los Angeles - till det område som brukar kallas för "the Crenshaw ghetto". Filmen lägger stort fokus på relationen mellan Tre och hans far, Furious Styles, för att undersöka vilka funktioner faderskapet fyller i områden som ofta lider brist på sådana. Furious gör sitt bästa för att lära sonen om kärlek och moral men fadern är inte den enda som skolar Tre. Pojken tvingas också anpassa sig efter de regler som gäller utanför faderns hus. Här tvingas han, och kompisarna Ricky, Chris och Darrin - mer känd som "Doughboy" - tidigt att bli gatusmarta. Kort inpå flytten bevittnar Tre gängkriminalitet, polisbrutalitet och döda kroppar. När Darrin och Chris arresteras av polisen efter att ha snattat i en affär gör filmen ett tidshopp och plockar upp storyn igen sju år senare.

När filmen återvänder till berättelsen har Doughboy en stor fest för att fira att han just har släppts ut ur fängelset. På festen återser han sina vänner från det kriminella gänget Crips, men också de gamla kompisarna från förr. Chris, som nu sitter i rullstol efter en skottskada. Ricky, som blivit stjärnan i skolans amerikanska fotbollslag. Och Tre, som har vuxit upp till en ansvarstagande ung man. Han jobbar i en klädaffär i den lokala gallerian och drömmer om att börja plugga på college tillsammans med sin flickvän, Brandi. 

Relationen till Brandi utgör också en stor del av berättelsen. Tre och hans kompisar pratar ofta om kärlek, eller snarare sex, med varandra. En stor del av deras tonårsliv tycks handla om hur de ska kunna komma nära tjejer. Korta förbindelser leder till längre förpliktelser och, medan de ännu är unga, har flera av pojkarna hunnit få egna barn. Hur ska de bli som fäder, de som själva vuxit upp i trasiga familjer? "Any fool with a dick can make a baby", förklarar Furious för sin son under en av sina många föreläsningar om livets förutsättningar, "men bara en riktig man kan uppfostra sina barn". 

Hur påverkas vi av de miljöer vi växer upp i? Med "Boyz n the hood" krossar Singleton den amerikanska myten om att alla har samma möjligheter att lyckas i livet. Tre, som har två hängivna föräldrar, har helt andra chanser att styra sitt liv i rätt riktning än de av hans kompisar som har vuxit upp i mindre välfungerande hem. Men även för Tre, som uppmuntrad av sin far har satt in siktet på att skapa ett gott liv åt sig själv, hopar sig utmaningarna. Missbruk, fattigdom och drive by-skjutningar är en del av det landskap han lever i och även om fadern har försökt göra deras eget hem så fritt från omvärldens kaos som möjligt så sipprar det ändå in genom ytterdörrens kulhål - och lockar ut Tre genom sovrumsfönstret. 

Filmen är skarpt politisk och är framförallt en rejäl känga mot Reagan-administrationen, vilket är särskilt tydligt i filmens öppningsscen, då en kampanjaffisch för att få Ronald Reagan och George Bush den äldre återvalda syns på en husvägg i Crenshaw. Bilden på Reagan, poserandes i cowboyhatt, har genomborrats av kulor. Den påminner om vilda västerns wanted-posters. Det är nog ingen slump att "Boyz n the hood" och många andra hood-filmer kom just i början av 90-talet. Under de år han satt som president, 1981-1989, genomförde Reagan flera försämringar i de områden som filmerna utspelar sig i.

Singletons film är stundtals övertydlig i sitt budskap, men lyckas ändå berätta om det område den skildrar på ett sätt som känns realistiskt. Det är en brutal och drabbande, men samtidigt varm och försiktigt hoppfull historia om klass, etnicitet och maskulinitet. Och om kärlek, vänskap och familj.
Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
Det finns inga externa recensioner ännu. Lägg till den första!
Senaste kommentarer
N10
Tar nog själv och höjer till en femma, realismen och målningen av omgivningen är vad filmen bemästrar i. Vad andra dessutom sorgligt nog torskar är i jobbiga stereotyper som drar ned dess filmer medan denna bringar en större handling till all goda och onda åtgärder som t. ex. den oerhört modiga och ärliga sekvensen där Fishburnes och Goodings spelade karaktärer besöker Compton. 
Filmen träffar på de flesta punkterna, en stark film och en favorit hos mig.
David Brent
Tar tillbaka en del av min förra kommentar. Såg nämligen om den igår efter att inte ha sett den på en 6-7 år. Vissa delar är fortfarande väldigt bra och den är viktig på det sättet att det var den första filmen som belyste vardagen för väldigt många svarta i de amerikanska förorterna. Men den kändes inte lika stark nu när jag såg den och den smetiga filmmusiken blev jag tokig på. Väldigt övertydligt score, som stjälper mer än det hjälper. Nedgraderar betyget till en 3/5 istället.
David Brent
En riktigt vass debut av Singleton som jag växte upp med. Den står sig lika starkt idag som när den kom. Viktig film utan att för den delen vara alltför pretentiös. Klockren 4/5.
Visa fler (7)

Veckans populära filmer

Visa fler