Allt om min mamma (1999)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Manuela är sjuksköterska och ensamstående mor till tonårssonen Esteban. De har det bra tillsammans och det enda Esteban saknar är att veta vem hans far är. Men om detta är hans mamma förtegen. Mor och son delar intresset för film och teater. På väg hemifrån en teaterföreställning rusar Esteban fram till en av skådespelarna för att få en autograf och blir då överkörd av en bil och dör. Manuela börjar nu leta efter Estebans pappa för att berätta vad som hänt.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: ALLT OM MIN MAMMA

En modern klassiker
Almodóvar har alltid varit förälskad i kvinnor, men den kärlek han visar till den feminina delen av jordens befolkning "Allt om min mamma" är så pass enorm att den mest chauvinistiska blir berörd.

När Manuela (en fantastisk Cecilia Roth) tragiskt förlorar sin tonårige son i en bilolycka resor hon till sitt ungdoms Barcelona för att leta reda på sonens pappa, en transvestit vid namn Lola. Väl på plats visar sig detta vara svårare än beräknat, men Manuela lyckas skapa sig ett annat liv genom att träffa gamla vänner (transan Agrado, suveränt spelad av Antonia San Juan) och några nya (skådisen Huma Rojo i Marisa Paredes tolkning och en AIDS-sjuk nunna som gestaltas av Penélope Cruz).

Som vanligt i Almodóvars filmer flyter den inledande handlingen strax ut i diverse möten och dialoger som både är fyndiga och roliga. Det som gör att "Allt om min mamma" sticker ut i hans färgsprakande filmsamling är att vi denna gång får en stor portion ömhet och medmänsklighet till hans annars mer udda rätter.  Och trots att det på pappret kunde ha blivit en perverterad freakshow med alla skruvade personer, känns det snarare helt naturligt när Agrado berättar att hon endast tänker suga av en skådespelare om han gör samma tillbaka. Han/hon har nämligen inte opererat bort sin penis, trots att han lever som kvinna med silikonbröst.

När "Allt om min mamma" nådde biograferna för ungefär tio år sedan, var det många som höjde på ögonbrynen och vid en återtitt gör man det gärna igen.  Dels för att filmen är så rik på fascinerande karaktärer, men också för att den rent bildmässigt är en av Almodóvars bästa. Widescreentablåerna av Barcelonas torg är underbara och en nattlig taxitur till ett horställe utanför stan har en nästan spöklik känsla. Bäst blir det dock när han låter sin kamera vila på Cecilia Roths starka ansikte. Hennes sorg, glädje och senare lycka blir mästerligt porträtterade med några enkla ögonblinkningar. En ung Penélope Cruz är också utmärkt i rollen som en väldigt innovativ nunna och man förstår verkligen varför hon på senare år blivit regissörens älskling och främsta vapendragare.

Med all värme för kvinnor blir tyvärr mansrollerna en aning förbisedda och blir mest karikatyrer. Men så är också poängen med filmen att hylla moderskapet och det vi är beredda att göra för våra barn, vare sig de är i livet eller inte. För filmnörden finns också väldigt många snygga parafraser till gamla Hollywoodfilmer, inte minst titelinspirationen "Allt om Eve".

Och man bara måste totalkapitulera för en film där en nunna har repliken: "Jag älskar ordet kuk". En modern klassiker.

Senaste kommentarer
AntonKane
Till att börja med är filmen tekniskt skicklig och fantasifull, samt har en tilldragande estetik. Men manuset är verkligen förvånande dåligt skrivet. Till att börja med får vi för kort introduktion angående relationen mamman och sonen emellan. Samt en exposition som är fullständigt värdelös "en dag måste du berätta om pappa, mer än att han dog innan jag föddes". Sedan får filmen ett tydligt mål (leta upp fadern till den döda sonen), men filmen stannar hela tiden upp i flamsiga och meningslösa dialoger emellan protagonisten och sonika bikaraktärer. Som bromsar upp framåtrörelsen i den dramaturgiska målsättningen. Besvikelse, 2/5.
2741
Riktigt bra, en av Almodovars bästa!!...
4/5...

Veckans populära filmer

Visa fler