71 (2014)

Om en brittisk soldat som under ett upplopp i 70-talets konfliktdrabbade Belfast separeras från sin enhet och tvingas spendera en natt ensam, utan att kunna urskilja vän från fiende.

RECENSION: 71

Nyckfull historielektion
Berlin Film Festival 2014 – Tävlingsfilmen "'71" är en myllrande och tjusig krigsskildring som ömsom imponerar med ett tidstypiskt sceneri och ömsom sätter igång tummrullningarna.

70-talets Nordirland led av den ena hemska terrorattacken efter den andra och konflikter mellan katoliker och protestanter. IRA (Irländska republikanska armén) ville förena landet men den Nordirländska befolkningen, som länge varit under Storbritanniens styre, ville förbli självständiga (för mer än denna lightversion av vad som inträffade rekommenderar jag att du vänder dig någon annanstans). Den här filmen sätter allmänbildningen på prov och kräver att man har lite baskunskaper i bakhuvudet om man vill förstå den fulla kontexten. Handlingen i "'71" är alltså placerad just där och då, jag kan väl börja i den ändan.

Den unga Derbyshire-soldaten Gary Hooks (Jack O'Connell) tjänstgör i armén och blir ivägskickad till Belfast. Det blir upplopp och Hooks splittras från resten av mannarna. I staden som liknar ett ghetto är gatorna övergivna och illa belyst med ljusrör. Här får Hooks under en natt ensam kämpa för sin överlevnad och för att inte hamna i klorna på fienden.

Den inledande akten kännetecknas av ett skakigt kameraarbete som får mig att bli alldeles snurrig under huven. Tanken är väl att det ska kännas realistiskt men måttlighet är en dygd och tydligen en dygd som regissören inte besitter. "'71" känns till mångt och mycket som en public service-produktion och i det här fallet är det tyvärr illa menat. Filmen må vara tidstypiskt slående men hade fungerat bättre som miniserie. Inte så konstigt å andra sidan då regissören Yann Demange har sina rötter i tv-världen, på brittiska Channel 4, med succéer som "Top Boy" och "Secret Diary of a Call Girl".

Efter att hyllade "Skins" lades ner har Jack O'Connell (för seriens följare känd som James Cook) sökts sig vidare till filmprojekt och även om den här inte gör mycket för mig övertygar han i rollen, han och övriga medverkande. Det blygsamma berättandet lämnar många frågor obesvarade. Vad är egentligen relationen till barnet som träder in i historien om och om igen. Har han en son eller är det hans bror? Jag ser ingen undertext i tystnaden och det händer att intresset sinar hos mig. Men med ett par drabbande scener som slår larm om fara tar sig filmen upp till en skaplig nivå. Och jag vill ändå applådera den journalistiska välviljan, ansatsen till att framhäva gråskalorna i en krigshärjad zon och inte bara fläska på med omotiverad action.

Absolut samma klass som "Starred Up"!
Om ni vill se min videorecension kan ni klicka på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=Dh0PLk1NHN8 Den brittiske soldaten Gary Hook skiljs från sin trupp i Belfast… Året är 1971 och de befinner sig i Belfast för att för lugna ett upplopp. Ensam, på fiendens territorium gör Gary allt han kan för att hålla sig vid liv… Återigen en riktigt bra engelsk film! Nu har jag suttit och listat alla de serierna där regissören Yann Demange regisserat episoder för att kolla igenom i alla fall några av episoderna. Senaste filmen jag såg med Jack O’Connel var ”Starred Up” (läs recension här) och det var en film som jag gav 5 G:n. Det som jag gillar med engelska filmer är bland annat att de är så oerhört träffsäkra när det gäller att sätta an en miljö, det slår nästa aldrig fel! För det andra gillar jag skådespeleriet, alla medverkande känns nästan alltid som riktiga karaktärer och inte som karikatyrer (något som jag tycker är rätt vanligt annars :)) Man skulle kunna säga att man i både ”Starred Up” och ”The Selfish Giant” lyckats fastställa den kalla och krassa verkligheten. Lyckades man då med detta i ”71′”? JA! Allt det som jag nämnt ovan hade man även lyckats med i ”71′”. Filmen var spännande, välspelad och välgjord på alla sätt och vis. Trots att jag inte kan så mycket om IRA och vad som egentligen utspelade sig under 70-talet i Belfast så upplevde jag filmen som ytterst spännande. anledningen till att en okunnig kille som jag upplevde filmen som spännande var att man inte fokuserat så mycket på politiken, utan mer på karaktärerna och vad som hände dem. Jag fick även känslan av att filmen var spännande på ett lite ”skräckfilmsliknande vis” och det var lite oväntat, men mycket välkommet :) Jack O’Connel är lika karismatisk i den här rollen som i ”Starred Up”, dock så kan det kännas som att han gör ungefär samma typ av karaktär i de båda filmerna. Det är just detta som gör att filmen inte når upp till en fullpoängare: ”71′” är, när det gäller allt utom själva handlingen ganska lik de ovannämnda filmerna ”Starred Up” och ”The Selfish giant” och på grund av att jag nyligen sett båda de filmerna så kändes ”71′” lite repetitiv. Detta är absolut inte filmens fel utan endast mitt eget. Men jag tror att om man gillar just den här typen av film som jag skrivit om med krassa verkligheter så kanske man inte blir så jätteöverraskad. Men det som ni ska ta med er är: 71′ är en spännande och välgjord film :=) Inget annat!