John Ridley: "Det är ett fantastiskt manus"

7 November 2013 | 13:01

John Ridley: "Det är ett fantastiskt manus"

Manusförfattaren berättar för MovieZine om "12 Years a Slave", Jimi Hendrix och om "Ben-Hur"-remaken.

Manusförfattaren och regissören John Ridely inledde sin manuskarriär i TV-branschen, där han bland annat skrev manus till "Fresh Prince in Bel Air". På senare år han skrivit manus till "Red Tails", "12 Years a Slave" och sin egenregisserade "Jimi: All Is by my Side".

John Ridley är på besök i Stockholm för att presentera "Jimi: All Is by my Side" och "12 Years a Slave" för festivalpubliken och MovieZine passade på att prata med Ridley om Jimi Hendrix, Solomon Northup, den kommande remaken av "Ben-Hur" och om han tycker att manusförfattare får den cred de förtjänar.

Varför valde du att spela in "Jimi: All Is by my Side" på Irland istället för USA?

- Helt enkelt för att historien utspelas i London på 60-talet. Vi behövde en plats som skulle kunna föreställa Londons infrastruktur från den tiden, så det var det perfekta stället för oss. Det var också en stor fördel att det låg nära London. Att spela in i USA var aldrig ett rimligt alternativ för oss.

Varför blev det så svårt med finansieringen när det handlade om en sådan välkänd, amerikansk ikon?

- Det är alltid svårt att få en film finansierad. Jag skulle vilja säga att det var inte svårt att få igång det, så fort jag hade storyn klar och André Benjamin ombord. Att få ihop tillräckligt mycket pengar var inte så svårt, men det är alltid tufft att få en film finansierad. Pengar är alltid ett bekymmer.

Hade du någonsin betänkligheter inför att fortsätta när du fick avslag från Hendrix dödsbo att använda originalmusiken?

- Det är många som har försökt att berätta historien om Jimi Hendrix, som exempelvis Paul Greengrass så jag visste vad jag hade framför mig. Det är alltid svårt att komma överens med dödsboet som ansvarar för Hendrix arv. De är tvungna att vara väldigt sparsamma med hans arv. Men det var aldrig något problem för oss, för vi hade historien vi ville berätta. 

Var vid något tillfälle någon annan skådespelare aktuell som Jimi Hendrix, eller har det alltid varit André Benjamin?

- André var hela tiden mitt förstaval. Han är fantastisk som Hendrix och jag vet att många håller honom väldigt högt som artist. Vad han gör som skådespelare är makalöst. Jag är så glad att jag fick chansen att jobba med honom. Jag är heller inte förvånad över att han har blivit så hyllad för sin tolkning, det är så välförtjänt.

Vad är svårast, att få en musiker att kunna agera eller att få en skådespelare att kunna sjunga?

- Det är lika svårt. Både en skådespelare och en artist har sin naturliga talang, men André är en sådan bra underhållare. Det var ingen lätt uppgift han hade framför sig, men han fick det att se så enkelt ut. Han sjunger, han agerar och spelar instrument och gör det med en sådan lätthet. Ärligt talat, kan jag inte se någon annan göra det han gjorde, trots att det finns många talangfulla människor.

Vad tror han hade hänt med Hendrix och hans karriär om han inte dött i så tidig ålder?

- Med tanke på vilken talang han var, är det svårt att föreställa sig vad det hade lett till. Han var kapabel till nästan vad som helst. Han var en sådan oförutsägbar artist och det gör det nästan omöjligt att sia om hans framtid.

Hur går tankarna när man skriver manus till ett sån laddad och viktig historia som "12 Years a Slave"?

- Alla manus har sina komplikationer och med "12 Years a Slave" innebar det många utmaningar, såsom språket. Det är engelska, men inte den engelska jag pratar. Omständigheterna och de historiska aspekterna var saker jag fick lära mig under processen. Det tog fyra, fem år för mig att skriva manuset som innefattade massor av research och att läsa boken om och om igen. Sedan pratade jag självklart mycket med Steve McQueen och fotografen Sean Bobbitt. Det var viktigt för mig att vara trogen mot förlagan, för att den var så stark. Det var en lång process, men det var värt det.

Varför tror du att det tog det 150 år innan den här historien blev filmad?

- Det är en väldigt bra fråga, men det finns inget bra svar på det. Det är ett sådan stark och uppseendeväckande historia. Oavsett vad anledningen är så fick jag chansen att jobba med det.

Har du haft kontakt med Solomon Northups familj?

- Lyckligtvis har många av dem varit med på festivaler och sett filmen. De har varit väldigt nöjda med filmen och hur vi har behandlat historien med respekt. Så det känns riktigt bra att hans ättlingar känner sig nöjda, det betyder mycket för mig.

Den här kommer säkert få en del Oscarsnomineringar? Vilken Oscarsnominering bör den åtminstone få?

- Jag är så glad att vi överhuvudtaget nämns i de sammanhangen, när man vet att så många andra filmer också förtjänar det. Men jag skulle vilja att alla som har jobbat med den här filmen skulle få en nominering.

Även en Oscarnominering för Bästa manus efter annan förlaga?

- Det är fantastiskt att folk vill att jag ska få en. Men helt ärligt var förlagan så bra och stark, så för mig handlade det mest om att vara trogen förlagan. Men visst, jag tycker själv att det är ett fantastiskt manus.

När du ska skriva manus av en bok, vad är det första du gör efter att ha läst boken?

- Alla manusjobb är olika, men med "12 Years a Slave" var det bara början av något mer. Det var så mycket som skulle göras. Man kan inte ta något för givet, oavsett om det är verkliga händelser eller fiktion. Man får ställa många frågor till sig själv, frågor som publiken kommer att ställa. Själva skrivandet är bara början av manusprocessen, men man måste se till att man får det bästa möjliga manuset. När man har slutat att ställa de nödvändiga frågorna, det är då allt faller ihop som ett korthus.    

Fick du reda på något om Solomon som inte står i boken?

- Ja, rättegången som inträffar efter händelserna i filmen. Han fick möjligheten att ställa vissa personer inför rätta och det var riktigt intressant att läsa om. Det var så mycket jag inte visste som jag fick reda på under min research.

Hur går det med manuset till "Ben-Hur" som ska regisseras av Timur Bekmambetov?

- Det går riktigt bra. Jag kommer bara finslipa Keith Clarkes manus och ändra dialoger. Det är tacksamt att få ta över Clarkes manus som är fantastiskt bra. Jag gör faktiskt inte så mycket med det, men det är inget ovanligt att man finslipar manuset innan det går i produktion. 

Vad finns det i Lew Wallaces bok som William Wyler missade att ta med?

- Jag skulle inte säga att han missade något, men nu handlar det om att få till en film som passar dagens publik. Det är en fantastisk historia som är tidlös och har tillit och kretsar kring en familj som är lätt att ha förståelse för.

Kommer det att bli en lika lång film som William Wylers, som är över 3 timmar?

- Jag vet inte hur lång filmen blir, men tvivlar starkt på att den blir tre timmar.  

Vad gör man som manusförfattare när regissören plötsligt ändrar i manuset innan inspelningen?

- Jag har haft turen att få jobba med regissörer som är lätta att komma överens med. Jag vet att det är inte roligt att få sitt arbete omarbetat av någon annan, men samtidigt får man vara beredd på att ändringar kan behövas ibland för att slutresultatet ska bli perfekt. Men jag går aldrig in och säger att exempelvis det klädesplagget var inte alls det jag hade föreställt mig. Jag oroar mig heller inte så mycket för ett ord blir något annat än jag skrev i manuset, bara publiken blir nöjd i slutänden blir jag också nöjd.   

Tycker du att manusförfattare får för lite cred?

- Man måste vara medveten om hur man gör en film och att man kan inte imponera på alla människor. Man får den uppskattning man förtjänar. Jag anser att gillar publiken slutresultatet har jag fått vad jag är ute efter. Som manusförfattare är det så att man får ju antingen mer cred eller kritik än vad man egentligen förtjänar.  

Vad har du för manus hemma i byrålådan som väntar på att bli färdigskrivna?

- Det har varit ett fantastiskt år med två filmer på biograferna. Så nu ser jag fram emot att få göra absolut ingenting den närmaste tiden.

"12 Years a Slave" får biopremiär 20 december och "Jimi: All Is by my Side" 9 maj 2014.