Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

21 oktober 2022 | 20:00

Joakim Lundell: "Jag ville göra en väldigt klassisk skräckfilm"

Producenten bakom "Feed" berättar om höstens svenska rysare: "Dialogen kanske inte vinner en Oscar, men det är popcorn-underhållning."
Ett gäng ungdomar på glamping i skogen. Något otäckt lurar i vattnet. Är det dags att filma bra content för bloggen... eller kanske slåss för sitt liv?
 
Den nya svenska skräckfilmen "Feed" drar inspiration från 90-talsslashers som "Scream" samtidigt som den uppdaterar en klassisk skräckhistoria för samtiden. En tid då många lever med mobilen i handen och en ständigt jakt på likes och bekräftelse.
 
Influencern och Youtube-profilen Joakim Lundell har själv varit inblandad i manusarbetet och är en av filmens producenter. Vi fick en exklusiv pratstund inför filmens premiär för att höra om utmaningen med att locka publik till en svensk film, inspirationen bakom "Feed" - och hur han stålsätter sig mot recensionerna.

Hur startade det här projektet? Bygger "Feed" på din egna idé?
 
- Det är min och Paolo Vacircas idé från början. Han hade ett utkast på ett manus som jag tyckte var intressant och ville bygga vidare på. Paolo jobbar på Scandinavian Content Group. Vi hade i grunden ett rough manusutkast på ett manus som vi har jobbat ifrån, och gjort om det till det manus som sedan blev "Feed" sen. Sen kom Nordisk Film ombord som distributör och C More köpte rättigheterna.
 
- Därefter har det växt och regissören, Johannes Persson, kom ombord. Vi har hållt på sen 2020, och har fått skjuta upp inspelningen en eller två gånger på grund av pandemin.
 
Large 8fe17081f25b8f61c7b4ebfbd12a6d6a 10381 ny still sofia2 swe
 
Grundtanken var att göra en väldigt klassisk skräckfilm, berättar Joakim.
 
- Vi kände att skräckfilmerna hade blivit mer arthouse, väldigt komplicerade, nästan på gränsen till dramathriller i vissa fall. Vi tror att publiken efter pandemin kanske behöver något mer lättuggat. Dialogen vinner kanske inte en Oscar, men det är popcorn-underhållning. Målet var också att det cinematiska skulle kunna mäta sig med en Hollywoodfilm. Nu är vi i slutfasen av gradingen och man börjar känna att "fan, det här är riktigt snyggt alltså!"
 
Skräckfilm kan ha många olika subgenrer. Ni verkar dra mer åt det övernaturliga hållet? Hur hittade ni den rätta storyn?
 
- Det är svårt att prata om genre utan att avslöja något om filmen. Den har ingen direkt subgenre inom skräck. Men den drar lite åt slasher och lite åt det övernaturliga.
 
Vilka filmer har du inspirerats av?
 
- Det har varit de klassiska filmerna med ett gäng ungdomar som ställs mot en antagonist, så som skräck såg ut mer på 90-talet: "Scream", "Jag vet vad du gjorde förra sommaren" och om man backar ännu längre tillbaka, "Fredagen den 13:e". Vi har gått lite åt det hållet. Ett gäng ungdomar - vissa kanske inte är de brightaste - som blir isolerade någonstans och de upptäcker ett hot. Ett klassiskt upplägg. Det kändes rätt i tiden.
 
 
- Nya "Scream" släpptes under tiden vi höll på med projektet och att den gick ganska bra, och fick ganska bra betyg, var lite av en klapp på axeln att vi gick i rätt riktning. För det är en film i samma stil. Vi blinkar lite åt "Scream" även på postern, med ensemblen av skådespelare och masken i bakgrunden.

Det är kanske ingen slump att en av karaktärerna är influencer. Hur vävs det in i handlingen? Det är inget vi såg i 90-talsfilmerna.
 
- Sofia Kappel spelar Jossan. Hon ska ha samarbete med en camping som heter Kitteludden, som drivs av ett äldre par som är nära konkurs. De har gjort om allt till glamping för att rikta sig mer till ungdomar och det moderna. Lite desperata vänder de sig till en influencer för att köpa marknadsföring, vilket många företag gör idag.
 
- De bjuder med Jossan som tar med sig lite folk för att ha lite extra content i hennes bloggar. Hon är en ganska egocentrisk människa, hon bryr sig bara om sig själv, och gästerna hon har med är egentligen bara hennes statister för att fylla ut bloggarna.
 
Fick du chansen att kommentera på influencervärlden i filmen, eller kanske driva med den?
 
- Jag har väl mer sett till att det ska kännas verklighetstroget. När någon som inte är influencer själv, oftast lite äldre, skriver ett manus med influencers, då blir det oftast en karikatyr av vad man tror att en influencer är. Nästan på gränsen till parodi. Där fick jag korrigera och justera lite. Jag fick se till att det inte blev klaff-fel mellan den riktiga influencervärlden och filmen.
 
Large 8fe17081f25b8f61c7b4ebfbd12a6d6a 10381 ny still sofia swe
 
Vilka skräckfilmer ser du själv för att bli riktigt rädd?
 
- Jag är inget superfan av skräckfilm. Det som lockade mig... Jag har alltid varit filmintresserad, jag läser MovieZine en gång om dagen sedan flera år. Jag läser alla recensioner och kollar alla trailers. Jag är väldigt inne i filmfacket. Det jag hör från alla mina kompisar är att "det finns ingen bra svensk skräckfilm". Ska de nämna ett exempel är det alltid "Besökarna" och den är från 1988. Där såg jag en utmaning.
 
- "Det går inte att göra en bra svensk skräckfilm", säger de. Men det är inget kul om det inte är svårt. Det är den svåraste genren. Se på IMDB topp 250, inte är det skräckfilm som dominerar den listan.

En anan utmaning är att en hel generation av unga tycker att svensk film överlag inte är så spännande. Hur har ni tänkt där för att locka in den svenska publiken?
 
- Det första var att looken inte ska kännas svensk. Jag sa direkt: "vi måste lägga stor budget på gradingen", alltså efterbearbetningen på filmen. När jag kollar på min fru som ser Beckfilmerna tänker man: "vem fan har gradeat det här?"
 
- Jag tycker "Feed" ser skitbra ut och jag hoppas även publiken tycker att det här inte ser så svenskt ut. Och att det inte känns som en svensk film. Sen går det inte att komma från att de pratar svenska. Vi har ett språk som kanske inte är så attraktivt för oss själva att titta på. Allt låter häftigare på amerikanska, så är det ju.
 
Large 8fe17081f25b8f61c7b4ebfbd12a6d6a 10381 ny still molly swe

Som du själv säger, det är inte den typen av genre som vinner Oscars eller får höga betyg på IMDb. Känns det nervöst när recensenter snart ska se "Feed"?
 
- Jag har förberett mig för ganska svala recensioner. Men det beror på vilka som recenserar. MovieZines recension är den enda jag kommer läsa. Jag håller oftast med er. Men går jag in på DN eller någon kulturrecensent... De filmer som får höga betyg där gör mig så uttråkad. Det finns de som letar efter ett feministiskt budskap eller ett djupare budskap, de kommer inte ge en 4:a eller 5:a. Men det är också filmer som väldigt få ser på bio. Då spelar det ingen roll om de får fem plus på kultursidan.
 
- Jag hade personligen kanske inte gett "Feed" en femma. Jag är utan tvekan den i teamet som jobbat med filmen som ger den lägst betyg. Man måste kunna se det utifrån. Det är inte världens bästa film. Men det är en bra svensk skräckfilm, absolut! Man måste se den för vad den är.
 
Vad hoppas du på för publiksiffror?
 
- Vi har ett mål på 100 000. Jag har ett mål som är betydligt högre, om jag når upp dit vet jag inte. Men ribban ska ligga högt, så jag har lagt den på 300 000, vilket skulle göra den till årets mest sedda svenska film med ganska bred marginal.
 
Samtidigt erkänner Joakim Lundell att det är ett tuffare klimat för att locka biopublik. Han nämner "Utvandrarna" som ett exempel - en film med 100 miljoner kronor i budget som sålde strax över 70 000 biljetter. I jämförelse kostade "Feed" en femtedel att producera.
 
- Och vi har 15-årsgräns vilket begränsar publiken. Jag vet att det finns lite hinder men hoppas på ett bra tryck. Alla vill se en hajp. Det var så med "Det" när den kom, den kom upp i 6-700 000 biobesökare. Alla ville se den för att kunna prata om den. Jag hoppas det blir en sån effekt.
 
Large 8fe17081f25b8f61c7b4ebfbd12a6d6a 10381 ny still par swe
 
Du är själv inget fan av skräck. Vilka filmer lockar dig när du går på bio?
 
- Årets bästa upplevelse är helt klart "Top Gun: Maverick". Då är jag inte ens intresserdd av stridsflyg och sånt. Men något prickade så jävla rätt. Visst, den är skitsnyggt filmad. De gör nostalgi på rätt sätt. Annars har jag svårt för det i "Jurassic Park" eller "Star Wars" när de ska ta tillbaks gamla skådespelare... Men här funkade det. Speciellt scenen med Val Kilmer. Han har cancer i verkligheten. De har använt AI-ljud för att ta tillbaka hans röst. Det var vackert och fint, på nåt sätt.
 
Och vilken genre slår du helst på hemma i filmsoffan?
 
- Jag är ett stort fan av Christopher Nolan. Alla mina toppfilmer är hans filmer: "Interstellar", "Inception"... Marvel har jag svårt för överlag. Jag tyckte det var bra förut men nu är det egentligen samma struktur varje gång, med en huvudkaraktär, en rolig sidekick... Plockar man isär det är det samma skelett där innanför. Så jag är väldigt petig med vad jag tittar på.
 
Blir det fler filmer för dig? Känner du att du vill jobba mer i den här industrin?
 
- Ja, verkligen. Jag har skrivit några egna manus. De är mer i en genre jag brinner för, thriller med inslag av mörk humor. Jag har skrivit ett manus om en man som förlorar sin familj och inte kan bearbeta sin sorg och sitt hat mot den olycka som hände hans familj. Han vill fortfarande vara en god människa så hans ilska i kroppen gestaltas i hans blick av en tecknad varg, som får honom att börja begå brott. Tänk lite "Dexter"-aktigt där vargen är något bara han ser.
 
 
Rollistan i "Feed" består av Molly Nutley, Sofia Kappel, Joel Lützow, Vincent Grahl, Emelina Rosenstielke, Amanda Lindh, Mikael Odhag och Annica Liljeblad. Filmen får biopremiär över hela landet fredagen 28 oktober.
| 21 oktober 2022 20:00 |