Jens Jonsson om Snabba Cash III

12 Maj 2013 | 20:01

Jens Jonsson: "Svensk film saknar antihjältar"

Så hittade "Snabba Cash - Livet deluxe" inspiration hos Coppola, Scorsese och Nolan.

Manusförfattaren och regissören Jens Jonsson tog emot mycket beröm och flera festivalpriser för sin långfilmsdebut, "Ping-pongkingen" år 2008. Nu är han dubbelt aktuell, som författare till bioaktuella dramat "Vi" och regissör till "Snabba Cash - Livet deluxe", den emotsedda finalen på gangstertrilogin. För MovieZine berättar han om sina inspirationskällor och om rånaraction är svårare att skriva än relationer.

Hur kom du på idén till "Vi"?

- Det är svårt att säga hur, men jag skriver små skisser. Det är som att öppna en skissbok och hitta caféklotter, jag hade små fragment ur scener. Det är ett rologt sätt att skriva, att man bara öppnar datorn och börjar skriva. "Vi" var ett sånt projekt. Där fanns ett antal scener, och när jag tänker på det fanns det nog en Chet Baker-låt i bakhuvudet: "Alone Together". Den handlar om om vi bara kunde vara ensamma ihop, om inte allt det andra trasslet fanns. Det är en romantisk, exklusiv bild av kärleken. Det finns en stark västerländsk idé om att man ska kunna träffa någon som ska ge en allt det man saknar. Att kärleken ska bära en i mål.

Filmen har liknats vid en skräckfilm om kärlek, är det dina eller Mani Maserrats ord?

- Det är inte jag som har sagt det. Men det känns inte som att deras relation är happy-go-lucky på något sätt. Jag bestämde mig tidigt för att det inte skulle finnas något våld i filmen. Istället för att ta det till en sån plats var tanken att de skulle dansa en lite mjukare dans ihop. Att Ida (Anna Åström) kanske anpassar sig lite mer till det hon tror att Krister (Gustaf Skarsgård) vill ha ut av en relation. Det är på ett sätt väldigt vardagligt, två lärare som lever ihop. Men jag hoppas inte att det finns igenkänning... Ja, det är intressant med romantik, och läskigt. Det finns något oroväckande och obehagligt i det.

Finns det utrymme för romantik i "Snabba Cash III"?

- Det är mer kärlek och relationer i den än i någon av de andra. Jag är lite mindre intresserad av hur man smugglar in kokain i magsäcken... Men det är också intressant hur man upplever att man har rätt att ta något ifrån någon annan. Ta uttrycket "snabba cash", att man tycker man får ta den där lite snabbare filen när alla andra står i kö. Drömmen om rikedom och framgång. Samtidigt säger ju all forskning att man har större chans att bli olycklig om man nåt ekonomiskt oberoende för resten av sitt liv. Självmorden ökar, för man känner att livet inte är värt att leva.

Som manusförfattare, är det lättare att skriva en intim sovrumsscen eller ett bankrån?

- Jag tycker att det förstnämnda är lättare. Med det sagt, med "Livet deluxe" har jag försökt att göra mer av en popcornfilm, men ändå gjort research på vad som kan tänkas finnas i en värdedepå. Den filmen tjänar på att ha en viss grad av autenticitet, även om den perfekta mixen är att få in lite Shakespeare och lite saga i det. På så sätt skiljer den sig från de tidigare filmerna. Jag har aldrig sett kokain eller hållit i ett riktigt vapen, så där är mer research involverat. Samtidigt är människor människor var de än kommer ifrån. En serbisk gangster uppfattar sig inte som en serbisk gangster. Han är patriot, eller familjeman. Det är i andras ögon som han blir terrorist eller rånare. De är alla människor som vill sitt eget bästa och sin familjs bästa.

De här nyanserna har alltid fascinerat mig med "Snabba Cash"-filmerna.

- Ja, kriminalgenren har oftast andra regler. Martin Beck kan känna att lagen inte räcker till, men Jorge (Matias Varela) befinner sig utanför lagen. När han råkar i trubbel kan det hända att han får en pistomynning mot tinningen. När man inte gör polisfilm har man inte de regler att förhålla sig till. Det blir mer "öga för öga, tand för tand". Så uppfattade iallafall jag det när "Snabba Cash" kom. Det var intressant att följa den andra sidan, den undre världen.

Vilka var dina influenser inför "Snabba Cash III"?

- Jag hade ju tidigare sett "Gudfadern", "Scarface", "Heat", "The Departed"... Så Scorsese, Michael Mann och Francis Ford Coppola är stora inspirationskällor. Jag gissar att Daniel Espinosa kanske också har tittat på Dardenne och europeiska nutidsregissörer.

Lånade du något speciellt från dem?

- Jag lånade mixen av att filmerna är lite större än livet självt, och att de blandar humor med våld. Jag inspireras av ingredienserna. I den svenska filmkulturen finns mycket bra saker som jag älskar, från Strindberg till Bergman och Widerberg. Men antihjältar till exempel, att ha en karaktär som utför saker som jag moraliskt inte står för, finns inte. De finns däremot i den amerikanska kulturen, som Scarface till exempel. Det är roligt att låna in, att filmen kan ha moral även om karaktärerna inte har det. Det blir kul att se om det också får plats i den svenska filmfloran. Den svenska publiken är känslig för när man avviker från ultrarealism, så det blir intressant att se hur det funkar. Man blir aldrig så hatad som när man försöker göra något teatralt.

- Men jag älskar ju James Cameron, Christopher Nolan och Spielberg, och när deras filmer har ögonblick där världen man känner plötsligt förändras. Man kommer ut ur sin grotta och upptäcker en helt ny värld. Det finns i den amerikanska filmkulturen, också heroiska ögonblick där karaktärer är beredda att offra sitt liv för någon annan. Det anses vara amerikanskt, men alla älskar ju att gå och se det. Alla älskar de blå na'vierna, eller roboten från framtiden som återvänder. Jag skulle vilja se det i svensk film, att man går lite längre. Apollo Creed slår ju 60-70 gånger på Rocky och han överlever. I Sverige tycker vi att när Lars slår Fredrik sex-sju gånger, så borde han varit död sen länge. Det är ett gitarrsolo. Publiken väntar på ett gitarrsolo. Det kan inte vara fyra toner.

Blir det ett lyckligt slut?

- Det kan jag inte svara på, nej för fan. Det måste man se. Men jag hoppas att publiken ska känna sig mätt efteråt och att det inte finns något mer att tillägga.

Vi har inte fått se något av JW (Joel Kinnaman) ännu.

- Han kommer. Han kommer att ha en viktig och mycket avgörande roll i filmen. Det kommer en ny trailer om några veckor, då får man se mer av alla karaktärer som är med.

"Snabba Cash - Livet deluxe" får biopremiär 30 augusti. Mani Maserrats "Vi" är ute på bio nu.