EXKLUSIVT

Skribent

Alexander Kardelo

16 augusti 2017 | 16:00

"The Dark Tower"-regissören svarar på kritiken mot filmen

"Jag förstår varför både fans och kritiker har blivit besvikna", säger danske Nikolaj Arcel till MovieZine.
Fans av ”Det mörka tornet” har väntat i femton år på en filmatisering av Stephen Kings fantasy-epos. När den till slut landar på bio i sommar nämns ord som ”flopp” och ”besvikelse” i flera recensioner.

- Många fans har känt sig besvikna, då det här inte är historien ur böckerna. Det är en annorlunda adaption som tar karaktärerna och den här världen, men berättar något annat, säger regissören Nikolaj Arcel till MovieZine.

I filmen möter vi Revolvermannen Roland Deschain (Idris Elba), sliten efter många års kamp mot ondskan i form av Walter, Mannen i Svart (Matthew McConaughey). I centrum står dock pojken Jake, som kan hjälpa Roland rädda Det mörka tornet, som skyddar universum. En nästan Spielbergsk berättelse, enligt Arcel:

- Det handlar om en grabb som drömmer om en annan värld. Han kommer dit och möter en hjälte som försöker rädda världen. Det kändes som en väldigt klassisk berättelse, och hade jag varit 13-14 år så hade jag velat se den.

Av denna anledning blev åldersgränsen PG-13 (filmen är tillåten från 11 år i Sverige) så våld, blod och svordomar lyser med sin frånvaro.

- Alla inklusive jag insåg att man inte kan göra en barnförbjuden film om en 14-åring. För vem är då publiken? Vi behövde se till att även unga tonåringar kunde gå och se den. Vi kunde antagligen ha slängt manuset, och berättar om Roland i en vuxen och våldsam film, men det var inte vad Sony ville göra, förklarar Arcel.

Med så många ändringar från Kings källmaterial förstår regissören att både fans och kritiker kan känna sig besvikna.

- Recensionerna gjorde mig först väldigt ledsen. ”Herregud, 70 procent av kritikerna i USA har verkligen sågat filmen.” Men jag försökte läsa de positiva, och jag såg några artiklar på Hollywood Reporter och Wired som skrev: ”Hörni, det här är ingen dålig film, det är bara inte en trogen filmatisering”.

- Folk har väntat i femton år på att se ”Det mörka tornet” filmas. Förväntningarna var säkert annorlunda (…) Om ett år kanske det är en annan sak. Folk kanske har insett att ”det var inte vad vi hade hoppats på, men det var ändå en skön film”, säger Nikolaj Arcel.
 
Läs hela intervjun med "The Dark Tower"-aktuelle Nikolaj Arcel nedan.
 
 
Det här är ingen typisk Stephen King-historia. Vad lockade dig till ”Det mörka tornet”?

- När jag läste manuset kände jag redan till böckerna, och gillade dem. Jag tyckte om att manuset snarare kändes som en Spielberg-film. Det handlar om en grabb som drömmer om en annan värld. Han kommer dit och möter en hjälte som försöker rädda världen. Det kändes som en väldigt klassisk berättelse, och hade jag varit 13-14 år så hade jag velat se den. Så det kändes spännande för mig.

Det finns åtta böcker. Vilken historia berättas i filmadaptionen?

- Många fans har känt sig besvikna för det här är inte historien ur böckerna. Vi berättar något helt annat. Det är en annorlunda adaption som tar karaktärerna och den här världen, men berättar något annat. Den ändrar till och med huvudkaraktären. I böckerna är Roland huvudperson, i filmen är det Jake.

Du förändrade en hel del, så fansen är besvikna?

- Jag har också fått trevliga mail från många glada fans, och jag vet att Stephen King har fått dem också. Men det finns lika många riktigt arga fans, som ville se något som ligger närmare böckerna.

Men det finns planer på en tv-serie som kan berätta andra historier?

- Ja, planerna finns än. Tv-serien utspelar sig i Rolands förflutna, i hans ungdom. Det handlar mer om hur han växer upp och blir revolverman. Den bygger på den fjärde romanen. Jag var med och skrev piloten och det andra avsnittet, men jag kan inte fortsätta på den då jag börjar jobba på en annan film inom kort.
 
Large 3c0d2da7a55731bd3213cbac76545d02 010
 
Vad gav du Idris Elba och Matthew McConaughey för regi för att hjälpa dem komma in i sina roller?

- De hade redan många idéer själva. Det fina med speciellt amerikanska skådespelare är att de kommer förberedda när filminspelningen börjar. De har jobbat med sina karaktärer innan man ens träffar dem. Matthew hade verkligen tänkt ut sin version av Walter innan inspelningen. Vi pratade mycket om varje scen, om deras känslor, om vad Roland går igenom. Han är en desillusionerad veteran. Man pratar vanligtvis mycket innan man börjar filma, och sen vill man bara försöka få dem bekväma inför varje scen. Speciellt när det är mycket effekter inblandade.

Tom Taylor är en uppenbarelse som Jake. Hur hittade du honom?

- Han var en av kanske 300 pojkar som jag träffade för audition. Det var ett långt sökande. Det var intressant, för han är helt och hållet brittisk. Jag såg att han hade talang, trots att han nästan inte filmat något innan. Men vi behövde ta reda på om han kunde fejka en amerikansk accent. Det kunde han, och han blev min största gåva på den här filmen. Han är en naturbegåvning, men också en riktigt trevlig grabb att umgås med. Jag tror att han kommer bli en stor skådespelare.

Vad blev din största utmaning i att få liv i denna fantasyvärld?

- Den största utmaningen är alltid att hålla ihop produktionen. Budgeten var en utmaning, den ligger på en tredjedel av vad en blockbuster brukar kosta. En storfilm kan kosta 150 miljoner dollar att spela in, vår kostade 60 miljoner. Det var faktiskt tufft att få pengarna att räcka till allt vi ville få med i filmen. Men man har samma utmaning i danska filmer, så det var ju ingen ny utmaning för mig. Att få med alla scener, all action och alla effekter på så kort tid. Vi hade lika många inspelningsdagar som när jag gjorde ”A Royal Affair”, en mycket mindre film. Ja, vi hade bråttom. Det var antagligen vår största utmaning.
 
Large 3c0d2da7a55731bd3213cbac76545d02 015
 
Jag blev förvånad av att ”The Dark Tower” fick PG-13-rating, eller från 11 år i Sverige. Jag föreställde mig något mörkt och våldsamt. Varför blev det så?

- Det var klart redan när jag gick jobbet. Manuset var redan PG-13. Du vet, filmen handlar om en grabb. Det är en av de stora ändringarna mot böckerna. Alla inklusive jag insåg att man inte kan göra en barnförbjuden film om en 14-åring. För vem är då publiken? Jag som en vuxen man vill gå och se något som tilltalar mig, jag ser vanligtvis inte filmer med barn. Vi behövde se till att även barn kunde se den. Inte små barn, men unga tonåringar. Det är en historia om ett barn som träffar en hjälte. Vi kunde antagligen ha slängt manuset, och berättar om Roland i en vuxen och våldsam film. Det skulle säkert vara mer troget böckerna. Men det var inte vad Sony ville göra.

Kommer tv-serien få en mörkare ton?

- Ja, den kommer bli mörk. Den kommer troligen hamna på kabel-tv och bli så mörk den kan bli. Men det är inte klart vilken kanal än, den skrivs fortfarande.

Vi pratade om hur fans har reagerat, men vad tycker du om kritikernas mottagande hittills?

- Jag blev lite förvånad faktiskt. Så här tror jag att jag reagerade. Först var jag såklart väldigt ledsen. ”Herregud, 70 procent av kritikerna i USA har verkligen sågat filmen.” Men jag försökte läsa de positiva recensionerna, och jag såg några artiklar på Hollywood Reporter och Wired som skrev: ”Hörni, det här är ingen dålig film, det är bara inte en trogen filmatisering”.
 
- De andra kritikerna blev säkert besvikna. Som du säger, det är ingen barnförbjuden och mörk film om en revolverman, det är mer av en young-adult-film, och det hade ingen förväntat sig det. Det visar bara att förväntningarna på filmen är väldigt höga. Folk har väntat i femton år på att se ”Det mörka tornet” filmas. Förväntningarna var säkert annorlunda. Men jag ser också hur publikens reaktioner är, när vi har mätt dem så svarar 67 procent positivt. Det känns ju bra för mig. Och det känns också bra att vi spelade in vår budget inom tio dagar. Så den går även bra ekonomiskt.
 
Large 3c0d2da7a55731bd3213cbac76545d02 004
 
- Det är svårt att som regissör se sin egna film. Jag gillar ju den förstås. Jag inser att en del tittare inte gillar den eller inte bryr sig. Jag måste bara vänta och se vad som händer med filmen. Om ett år kanske det är en annan sak. Folk kanske har insett att ”det var inte vad vi hade hoppats på, men det var ändå en skön film”.

Det händer mycket kring Stephen King nu, med nya filmer och serier. Finns det någon annan roman som du skulle vilja filma?

- Nej, jag tror jag är färdig med Stephen King nu. Det här var ett stort nöje, och det var underbart att jobba med Stephen. Men det är förmodligen dags för mig att gå vidare. Jag börjar på mitt nästa projekt om fyra månader, det blir en film om Robert Kennedy. Matt Damon spelar huvudrollen och producerar. Det blir spännande för mig att gå tillbaka till det jag älskar: verklighet, politik och karaktärsdrivet drama. Det ska bli kul. Jag kan inte se mig själv filma en annan Stephen King-film direkt, det här räcker för tillfället.

Ni är många skandinaviska regissörer och filmstjärnor i Hollywood just nu. Vad tror du gör nordiska filmskapare så eftertraktade?

- Det handlar bara om att vi har gjort några riktigt bra filmer. Så enkelt är det. Skandinaviska regissörer är bra regissörer. De är starka och drivna. Vi har haft tur som haft den här vågen av bra, skandinavisk film i tio år eller mer. Hollywood söker alltid efter nya talanger, och när de ser någon som Alfredson, Sandberg eller mig, folk som gjort bra filmer på hemmaplan, eller blivit Oscarsnominerade, så plockas de upp. Just nu är det Skandinavien. Sen kan det bli Mexiko eller något annat. Det förändras ständigt. Men just nu är Skandinavien fortfarande hett i Hollywood.
 

Se när MovieZines reporter Jonna Vanhatalo träffar skådespelarna Idris Elba och Matthew McConaughey:

 
 
"The Dark Tower" går upp på bio idag.
| 16 augusti 2017 16:00 |