Daniél Espinosa om "Safe House"

14 Februari 2012 | 21:01

Daniél Espinosa om "Safe House"

MovieZine träffade svenske regissören Daniél Espinosa som Hollywood-debuterar med "Safe House".

Daniél Espinosa slog igenom på allvar när världen fick upp ögonen för "Snabba Cash" och alldeles nyligen hade hans actionrulle "Safe House" premiär i USA. Nu i veckan dyker den upp på svenska biografer. Där fick Espinosa jobba med Hollywood-legenden Denzel Washington och med Ryan Reynolds.

Vi satte oss ner med Espinosa som var på glatt humör och pratade om hur han fick kämpa för att kunna göra den film han ville, och för att få med de svenska skådisarna.

"Safe House" är en riktig actionrökare och det är något vi inte är bortskämda med i svenska produktioner. Hur kändes det att hoppa på ett riktigt saftigt actionprojekt?

- Det var ganska absurt i början. Man är så van i Sverige där hela ens kreativitet bygger på att inte kan göra så mycket, så man får skapa efter restriktioner. De bad mig att storyboarda upp den här biljakten som är med i filmen. Jag frågade dem vad mina restriktioner var, vad jag inte får göra. Då sa de att jag fick göra vad jag ville och det var faktiskt skitjobbigt. Men jag satte mig ner med en polare och började bollade med idéer och insåg då att jag var tvungen att sätta sina egna regler, så att det inte skenar iväg.

- Jag satte mig ner och kollade på amerikanska filmer jag tyckte om, som har fina jaktscener och då kom jag fram till att de jag gillade var filmer från sent 70-tal. "Frankenheimer", "French Connection" och sådana filmer. Jag gav mitt team restriktioner att vi inte skulle använda några specialeffekter, ingen green screen, ingenting digitalt, allting skulle göras på riktigt. Det blev mina egna restriktioner, det jag fick kämpa emot. Arbetet blev mycket mer intressant och påminde mig mer om att göra film i Sverige.

Hur mycket frihet får man som Hollywood-debutant?

- De försöker ju ge en så lite frihet som möjligt. Det man får göra är man talar om att man är beredd på att lämna projektet. Jag pratade med Tomas Alfredson om det innan jag började spelade in. Jag frågade hur han hade dealat med det och han sa: "Om du så gärna vill vara där måste du gå med på deras premisser. Men om du är beredd på att lämna projektet har du en chans att verkligen göra den film du vill". Det använde jag som ledord och så pratade jag med mina skådespelare och fick deras uppbackning. Om det är något amerikanska producenter är rädda för så är det stjärnorna och inte regissörerna som i Europa. Så jag såg alltid till att ha uppbackning från Denzel Washington och Ryan Reynolds. Då får man faktiskt möjlighet att göra det man har lust med och blir starkare.

Något som du uppenbarligen hade lust med var att få med Joel Kinnaman och Fares Fares. Hur hårt fick du kämpa för att få med två svenska och relativt okända skådespelare?

- Det var väldigt kul. När vi gjorde castingen till den här karaktären Vargas såg jag till att Fares var med på listan över dem som skulle provfilmas. Det var omkring 60 personer från hela världen som provfilmades och när det var tre personer kvar var det Fares själv som hade tagit sig dit. Han är ju en utmärkt skådis. Han fick också göra någonting som han inte hade fått gjort i Sverige. Här hemma har han fått spela den roliga, manliga älskaren och i "Safe House" fick han chansen att spela huvudantagonisten. När det var tre kvar fick jag dock kämpa lite för honom.

- Joel Kinnaman däremot lyckades skaffa jobbet på egen hand. De hade ju koll på "Snabba Cash" så de hade ett gott öga till Joel. Han bär ju den filmen på många sätt. Ryan kände sig enormt attraherad av att göra en scen med Joel, där Ryan är den gamla safe house-keepern och Joel är den nya. På ett sätt skulle de båda karaktärerna spegla varandra. Då är det kul att ha en sådan synergi där Ryan är den gamla filmstjärnan och Joel är den nya. Det fanns en viss antagonism mellan dem två.

Vilken typ av filmer vill du göra framöver?

- Jag ser inte filmerna som genrer utan ser det mer som ökat eller minskat tempo. När jag regisserade "Safe House" så såg jag aldrig det som att regissera en actionfilm. Det kom mer som en chock att jag hade lyckats trycka upp tempot till den nivån. Jag såg det en karaktärshistoria mellan den unga krigaren och den yngre naiva mannen som fortfarande tror på rätt eller fel. Som nästa film skulle jag gärna vilja gå tillbaka och gå ner i tempo, och göra någonting som koncentrerar sig mer på pauseringen mellan drivkrafterna i filmen, och på personerna och skådespeleriet. Utmaningen i den här var att trycka upp tempot och nu vill jag dra ner på tempot och se vad som händer då.

Så vad blir nästa film för dig? Stannar du kvar i Hollywood eller blir det rentav hem till Sverige och göra film igen?

- Jag har nu suttit och läst manus, både från USA och från Sverige. Just nu finns några jättefina manus i Sverige och jag vill bara göra film som jag verkligen brinner för, som är kul och där jag får den frihet jag vill ha. Så jag vet faktiskt inte, man vet aldrig vad som trillar in. Men att få komma tillbaka till Sverige skulle absolut inte kännas som en förlust utan snarare som en bonus.

Kolla in när Daniél Espinosa blev starstruck av Denzel Washington som du kan se i nedanstående video: