Exklusivt

Skribent

Jonatan Blomberg

14 januari 2023 | 17:00

"The Last of Us"-skaparen: "Jag vet hur svårt det är att imponera på svenskar"

MovieZine snackar med Craig Mazin, skaparen bakom "Chernobyl" och "The Last of Us", om hur det gick till när han räddade den nya HBO Max-serien från att bli en långfilm. Och varför det är så svårt att imponera på oss svenskar.
Om vi backar bandet bara några år, till tiden precis innan pandemin, så släppte Craig Mazin den hyllade miniserien "Chernobyl" hos HBO. En serie som idag fortfarande anses vara en av de bästa och mest välgjorda miniserierna som någonsin har skapats.
 
Nu är han aktuell med sin nästa HBO-serie, nämligen adaptionen av "The Last of Us", ett av de mest hyllade tv-spelen någonsin. Och om man ska tro på tv-kritikernas nya hyllningar så är nästa succé mer eller mindre redan ett faktum. Här hos MovieZine kallade vår recensent den första säsongen för "den bästa filmatiseringen av ett spel genom tiderna" och med tanke på att även jag själv redan har fått titta i förväg, så är jag villig att skriva under på den beskrivningen.
 
Under mitt samtal med Mazin så visar det sig däremot att "The Last of Us" var på god väg att (troligtvis) bli ännu en i raden av misslyckade långfilmsadaptioner av ett populärt tv-spel. Men lyckligtvis fick Mazin nys om planerna och lyckades övertyga spelets skapare om att det enda rätta, var att göra en påkostad tv-serie av det hela. 
 
 
Craig Mazin under intervjun med MovieZine. 
 
Jag vet att du var ett stort fan av "The Last of Us"-spelet och spelade igenom det flera gånger. Men hur gick det till när det här övergick från att vara ett kul spel, till något du fick chansen att adaptera. Var det du som gav dig efter spelet eller hörde man av sig till dig?
 
- Åh, jag har liksom drömt om det i flera år. Jag menar, när jag först spelade spelet när det kom ut 2013 hade jag aldrig känt så mycket för ett spel. Och jag har spelat tv-spel hela mitt liv, ända tillbaka till Atari 2600. Jag tror inte att jag någonsin hade känt så mycket för ett spel genom hela spelupplevelsen, alltså inte bara i slutet utan hela tiden. Och jag blev nästan ledsen, för då trodde jag aldrig att jag skulle få en chans att adaptera något liknande själv.
 
- Sedan, många år senare, försökte de från Sony Playstation få mig att titta igenom  alla titlar de hade och frågade "vill du adaptera någon av dessa?". Så jag tittade igenom den där långa listan och undrade bara "var är The Last of Us", och då berättade de för mig att Neil [Druckmann] försökte göra det till en film.
 
- "Nej, det är ingen film, det är inte en film - det måste bli en tv-serie". Du behöver tiden, allt handlar om resan. Lyckligtvis fick jag ändå sätta mig ner med Neil och vi pratade om det, över en lunch, och bara snackade om spelet och vad det betydde för mig och vad jag skulle vilja göra det och hur jag skulle adaptera det om jag fick chansen. Sedan var lunchen över och han bara satt där och sa: "Okej, vi gör det!". Det var så allt började och här är vi nu flera år senare - och så mycket jobb senare. Men jag är så stolt över vad vi har åstadkommit.
 

"Resan är viktigare än något annat"

 
Bella Ramsey och Pedro Pascal som Ellie och Joel under den första säsongen av "The Last of Us".
 
Det är väl nästan underförstått, men jag är givetvis även ett stort fan av "Chernobyl". Jag vet att du har berättat om hur du där beslutade dig för att börja med "smällen", eftersom mer eller mindre alla tittarna visste om själva olyckan. Nu har väl visserligen inte "alla" lika bra koll på "The Last of Us", men de allra flesta vet ju om att den utspelar sig i en framtid där en katastrof har slagit ut större delen av mänskligheten. Hur gick tankarna för dig den här gången, med hur mycket och vad du ville visa redan i inledningen av säsongen?
 
- Det var en utmaning med "Chernobyl" som jag länge kämpade med. Hur presenterar man denna händelse utan att man väntar sig att publiken ska bli överraskade? Jag kom fram till att det är bara att inleda med det.
 
- Vi gör ett rätt bra jobb med att inte ta för lång tid på oss. Det du vet ska hända måste hända snart. Vi gillar att ligga ett steg före publiken så mycket vi kan, men... Det jag vet om "The Last of Us" är att resan är viktigare än något annat. När man filmatiserar något populärt så kommer en stor del av publiken redan veta vad som ska hända. När du såg "Titanic" visste du väl att båten skulle sjunka? Jag visste det i alla fall.
 
Haha, ja jag nog en liten aning om vad som skulle hända där. 
 
- Eller hur! Men det spelade ingen roll, för det handlade ju egentligen om själva resan fram dit och relationerna mellan de olika karaktärerna. Så, jag är helt säker på att folk som har spelat spelet kommer att dels få se en hel del nya saker som kommer att vara spännande och intressanta för dem också. Men när vi väl kommer till de delarna som alla gamers kommer ha koll på i förhand, så är jag ändå ganska säker på att det kommer att slå på ett annorlunda sätt nu. 
 

"Mitt barn är mer värt än ditt barn, för att jag älskar mitt barn"

 
Nick Offerman som Bill i den första säsongen av "The Last of Us".
 
Och ett bra exempel på det måste ju vara det här avsnittet som fokuserar på Bill och Frank, två karaktärer som vi aldrig fick följa i spelet men som nu får avsevärt mer tyngd i serien. Var det något du tidigt visste att du ville ha med i adaptionen och pratade med Neil om?
 
- Ja. Jag sade till Neil att jag tyckte att det fanns en bra möjlighet här att få utforska vad det faktiskt betyder att vara "säker" i en farlig värld. För Bill har skapat en säker plats för dem att leva på. Men vad händer inuti den där säkerheten? Är det ensamt? Är det deprimerande? Finns det något vackert i det? Det gav oss också chansen att visa hur tiderna förändrades. Hur det såg ut precis i början av pandemin till hur världen hade förändrats på olika sätt, under den tid som gått fram tills att vi får följa Joel och Ellie.
 
- Det lät oss också utforska ett tema som jag är väldigt besatt av, nämligen hur "kärlek" kan vara den mest vackra och underbara känslan som finns - samtidigt som det är den mest farliga känslan att ha. För att om du älskar någon, så är det något som enkelt kan leda till rädsla, ilska och främlingsfientlighet, tribalism samt olika val som kan komma ur detta. "Mitt barn är mer värt än ditt barn, för att jag älskar mitt barn". Det här är farliga saker, vilket vi verkligen har försökt att utforska och utveckla det som redan fanns med i spelet. Och det är den typen av grejer som vi kunnat göra i de delar vi har lagt till i serien, som det vi gör med just Bill och Frank exempelvis. 
 
Jag förstår. För egen del så är just det du säger och det här avsnittet med Bill och Frank, något som i allra högsta grad bevisar varför det fungerar att adaptera den här berättelsen som en tv-serie. 
 
- Det gör mig väldigt glad att höra. Och då vet jag hur svårt det är att imponera på svenskar. Du vet, jag gjorde ju "Chernobyl" med ett helt gäng svenskar. Om man kan imponera en svensk så har man gjort något rätt, för ni är tuffa. Men tuffa på ett bra sätt. För ni vill att man ska kunna backa upp det.
 
Haha, det kan nog finnas lite sanning i det. Nu önskar jag dig lycka till med premiären, som jag misstänker kommer gå väldigt bra, så får du se till att lyfta in lite fler svenskar under produktionen av nästa säsong sen bara!
 
- Det får vi verkligen jobba på. Du känner mig, jag älskar er alla! 
 
 
Det första avsnittet av "The Last of Us" får svensk premiär den 16 januari hos HBO Max. Den första säsongen kommer att bestå av totalt nio avsnitt.
 
 
Kommer du att ge "The Last of Us" en chans? Vad tyckte du om "Chernobyl"? Kommentera gärna nedan!
| 14 januari 2023 17:00 |