Bille August: "Krøyer var en otroligt bra konstnär"

5 Oktober 2012 | 17:01

Bille August: "Krøyer var en otroligt bra konstnär"

Bille August berättar om sinnesjuka målare i Skagen och om Oscarschanserna för "Balladen om Marie Krøyer".

Bille Augusts liv förändrades rejält efter Oscarsvinsten med "Pelle Erövraren" och han har gjort filmer som "Den goda viljan", "Farväl Bafana" och är nu bioaktuell med "Balladen om Marie Krøyer". MovieZine träffade August i Malmö.

Du har inte gjort film sedan "Farväl Bafana" 2007. Hur kommer det sig?

- Jag har försökt att få ordning på mitt privatliv och flyttade hem från England till Danmark. Jag har koncentrerat mig på min familj, men sedan har jag haft projekt som jag har hållit på och utvecklat. Jag har precis gjort färdigt en annan film som heter "Night Train to Lisbon" och nu håller jag på och klipper den.

När bestämde du dig för att göra film om Sören Krøyer?

- Jag har länge velat göra film om det här fenomenet med Skagenmålarna. Men tyckte inte jag hittade en bra historia som kunde hålla för en långfilm. Fast med Marie Krøyer fanns det en bra utgångspunkt för en film. Det är en bra och fascinerande historia.

Aldrig har väl dårskap varit så här vackert.

- Kul att du tycker det. Men hade inte Sören Krøyer varit sinnessjuk hade de nog varit ihop, men det blev bara värre och värre så det fungerade inte för dem. Mycket för att hon kunde se hur det påverkade barnet.

Varför blev det just Kroyer?

- Först och främst tycker jag att de här så många fantastiska målare under en sådan kort period bodde på ett sådant avlägset ställe som Skagen. Sedan självklart att Krøyer var en otroligt bra konstnär, även när han var sinnessjuk kunde han måla de här fina porträtten av människorna. Men även att han bodde ihop med en kvinna som betraktades som den vackraste kvinnan och som beundrades av alla män.

Kan den här filmen bli Danmarks tredje Oscarsvinnare?

- Jag vill inte ens spekulera i det. Det vore självklart bra för filmen om det blev så. Generellt med filmpriser är det bra för filmen med extra publicitet. För min egen del är den största belöningen är att få till en bra scen och att hela filmteamet fungerar. Men med filmpriser, kommer det så kommer det. Det är inte så viktigt.

1988 blev din film Pelle Erövraren Oscarsbelönad. Hur mycket förändras efter en Oscarsstatyett?

- En hel del. Jag fick plötsligt anbud att göra film utanför Danmark. I och med att jag hade lust att uppleva något annat så var det positivt. Det förändrades jättemycket att få lov att göra film i den stora världen och den internationella marknaden.

Får man automatiskt höga krav med allt man ska göra framöver?

- Ja, så är det. Men jag försökte inte tänka på det överhuvudtaget. Jag tänker alltid på att göra filmen så bra som möjligt, men inte att tänka på vad förväntningarna är. Det gäller att få till ett bra manus, hitta bra skådespelare. Att få allt optimalt. Det är det jag fokuserar på. Sedan kan man hoppas att man lyckas och att filmen blir bra och att publiken kan ta emot den på ett bra sätt.   

Du nämnde "Night Train to Lisbon" förut. Vad kan du berätta om den?

- Jag tror att producenten beskriver den som en filosofisk thriller. Jag ska inte avslöja för mycket, men det är en kärlekshistoria med många element i sig. Den är baserad på en internationell bästsäljare och vi har många fina skådespelare med i filmen.   

"Balladen om Marie Krøyer" har biopremiär 12 oktober.