Under Peterséns pyramid

EXKLUSIVT
1 November 2015 | 22:00

Under pyramiden med Axel Petersén

Vi tog ett snack med regissören som följer upp hyllade "Avalon" med Indiana Jones-inspirerade äventyr för vuxna.

Axel Petersén slog igenom 2011 med sin fullängdsdebut ”Avalon”. Ni vet rullen där han, likt Tarantino, väckte Johannes Brost från graven. Ja, nu har ju inte Tarantino väckt just Johannes Brost till liv, men, ni fattar. MovieZine har pratat med Axel Petersén om hans nya film ”Under pyramiden”, som han både skrivit och regisserat.

Först och främst, berätta om filmen?

- Det är en äventyrs-drama-thriller som utspelar sig i Sverige, Israel och Egypten, men med en dansk gallerist som hjälte. Man kan säga att det är en film om någon som letar efter något men hittar sig själv.  Utöver konst och konsthandel rymmer just "Under pyramiden" en hel del fadersmord och en god dos orientalism samt Stine Fischer Christensen

Axel Petersén har haft storslagna planer för ”Under pyramiden”. På idéstadiet hade filmen fem olika inspelningsländer. Men det var något som såg ut bättre på pappret än i verkligheten, berättar Axel.



Finns det några likheter med Avalon?

- Bortsett från genre är ”Avalon” och ”Under pyramiden” egentligen ganska lika varandra. Båda handlar om karaktärer som vill bli något annat — utvecklas till det bättre. Hjälten i ”Avalon” är dessvärre hopplöst oförbätterlig, medan hjälten i ”Under pyramiden” inser att hon faktiskt kan förändras, och gör det.

Precis som med ”Avalon” samarbetar Axel Petersén med producenten Erika Wasserman.

- Vi har jobbat tillsammans från och till i snart sju år. Erikas insats i arbetet med ”Avalon” och ”Under pyramiden” har varit avgörande.

Hur kommer det sig att du valt att göra den här filmen?

- Tanken med ”Under pyramiden” var att göra en annan film. En typ av äventyrsfilm. Jag älskar den genren, men oftast är filmerna gjorda för en lite yngre publik. När jag ser ”Indiana Jones” önskar jag att jag var elva år. Då hade jag köpt hela upplägget, med hull och hår, utan att önska mig något mer. Däri låg nog grundambitionen, att skriva en äventyrsfilm för vuxna, då jag tyckte att det saknades en.

Det har länge pratats om Axel Peterséns ”Under pyramiden”, men den har låtit sig väntas på. Redan sommaren 2013 skrev Nöjesguiden om Axel Petersén och hans nya film. Om dröjsmålet beror på att manusskrivandet drog ut på tiden eller om det var en utdragen affär med finansiärerna minns inte Axel Petersén.

- Jag tror jag har förträngt det.



Kan du nämna några filmer som du har haft som inspiration när du gjort ”Under pyramiden”? 

- Filmen om Privatdetektiv Ture Sventon från 1972 är nog en typ av nyckelreferens. Men också klassiska Antonioni-filmer, som ”Professione: reporter” har inspirerat. En annan viktigt film som bör nämnas är den egyptiska filmen ”The Night of Counting the Years" från 1969.

”Avalon” är bara 79 minuter och ”Under pyramiden” kommer att vara 80 minuter. Ligger det någon tanke bakom i att göra okonventionellt korta filmer? 

- Jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket. Båda manusen har varit ca 90 sidor, 1 minut per sida och sen klipps överflödet bort. Hela historien ryms på 80 min. 

Till sist, vad jobbar du med nu?

- ”Orientalisk Intermezzo”, det är en bildserie som jag gör i Kairo från november till januari, samt några mindre filmer som kanske kan växa sig maffiga till nästa år.

"Under pyramiden" har premiär i början av 2016. I rollerna får vi se bland andra Stine Fischer Christensen (”Efter bröllopet”, ”Culling Hens”), Johan Rabaeus (”Ondskan”, ”Tommy”) och Reine Brynolfsson (”Änglagård”).