Sök
En fullständigt lysande Scarlett Johansson paras ihop med en minst lika briljant Adam Driver i detta smärtsamt berörande relationsdrama signerat Noah Baumbach. ”Marriage Story” är ett starkt och kärleksfullt porträtt av ett kraschat äktenskap.
”Joker” är en fullständig fullträff, som övertygar i varje bildruta. Denna tungsinta historia om mänskligt förfall är väldigt våldsam, men vacker och dessutom vansinnigt underhållande. Joaquin Phoenix i titelrollen är strålande! Han bär detta från början till slut, på sina taniga axlar, och jag kan inte annat än lyfta på hatten åt en av vår tids absolut bästa aktörer.
”Ad Astra”, latin för ”mot stjärnorna”, är ett visuellt vackert rymdepos i vilken Brad Pitt imponerar stort. Historien är dock väl spretig och dialogen på sina håll smärtsamt högtravande, varför filmen som helhet tyvärr är en besvikelse.
”Svart Cirkel” är ett plågsamt dåligt försök att skapa psykedelisk dramamystik på svenska. Det är tyvärr inte många knop rätt i detta pekoral, och jag blir varken road eller skrämd när jag kämpar mig gäspande igenom de 101 väldigt långa minuterna.
En på sina håll hyfsat skojig och välspelad film om några pojkars tokerier döljer tyvärr en rätt fin historia om vänskap. Humorn är dessutom otroligt upprepande efter ett tag, och alldeles för många skämt faller platt på vägen.
”Euphoria” är en utmanande och smärtsamt gripande serie om sorg, missbruk, sex, och övergrepp. Detta är en av de mest omtumlande, komplexa och vackra historierna som skildrats på tv och jag fullkomligen älskar det.
En oväntat bra och riktigt underhållande uppföljare till den mycket lamare första filmen om de omtalade arga fåglarna. ”The Angry Birds Movie 2” är ett fartfyllt och tokroligt familjeäventyr, regisserat av Thurop Van Orman, som lyckas med bedriften att ro iland en historia utan egentligen större substans.
”Gösta” är en väldigt rolig och träffsäker socialrealistisk dramaserie om människor och ångest. Serien är regisserad av Lukas Moodysson som här ger en synnerligen underhållande, men också frustrerat aktuell inblick i vår samtids mående.
”Otherhood” är en kul och underhållande dramakomedi om moderskap och de aldrig sinande svårigheterna med det. Tyvärr tampas filmen med ett förutsägbart och på sina håll stolpigt manus som lämnar en hel övrigt att önska. De tre skådespelerskorna Angela Basset, Patricia Arquette och Felicity Huffman briljerar dock även i uppförsbacke och räddar filmen från ett smärre magplask.
”Poms” är en hyfsat trivsam och småkul film regisserad av Zara Hayes. Det är en sann fröjd att se ett gäng äldre skådespelerskor av hög kaliber samlas under ledning av en energisk Diane Keaton. Tyvärr kommer karaktärerna inte till sin rätt då manuset är så tunt och historien känns därför i slutändan, hur charmig den än på sina håll är, tveksamt värd min tid.
Detta är ett väldigt fint och ömsint drama om förbjuden kärlek i 50-talets strikta Skottland. Filmen, som är regisserad av Annabel Jankel, baseras på en ganska anspråkslös, men ändå vacker historia, som tyvärr mot slutet blir onödigt melodramatisk.
En förutsägbar och rätt töntig film som inte alls når till charmen som jag minns att de tidigare filmerna hade. Samuel L. Jackson gör så gott han kan och är snubblande nära att vara cool emellanåt, men i slutändan saknas något väsentligt i filmen som helhet.
”A Music Story” är en svensk popmusikal för barn och deras familjer. Som film håller det tyvärr inte riktigt då manuset är osammanhängande, har krystad dialog och mycket annat känns ganska taffligt utfört. Dock är den fantastiska musiken desto bättre, även om unga, begåvade Victoria Rönnefall som filmens huvudperson Moa, är klart bäst!
Miniserien ”When They See Us” är baserad på en otroligt stark och gripande sann historia om skuld och rättvisa, eller egentligen bristen av densamma, åtminstone när det kommer till vissa av våra medborgare. Ava DuVernay gör en snygg dramatisering av ett omtalat, verkligt rättsfall och ett statligt övergrepp, som berör enormt och verkligen bör ses av alla.
”Husdjurens hemliga liv 2” är en uppföljare som underhåller i samma anda som den första filmen. Chris Renaud återvänder här som regissör och skapar ett lättrelaterat, färgglatt och fint animerat familjeäventyr som är lika trivsamt till innehållet, som de lurviga husdjuren är härliga.
”Wounds” med Armie Hammer och Dakota Johnson är en rejält grotesk, men också sjukt spännande rysare, som på allvar stör min sinnesro. Det är stundvis rätt dåligt, men filmen har en genomgående charm som äcklet till trots fängslar mig.
Detta är en underhållande och fruktansvärt oroande liten pärla till film, med Imogen Poots och Jesse Eisenhower i huvudrollerna. ”Vivarium” skrämmer ordentligt med sitt utstuderat skruvade manus och den mycket bisarra premissen, där dröm bokstavligen vänds till ondsint mardröm.