The Last Man on Earth 2015-2018

Komedi Sci-Fi
25 MIN
The Last Man on Earth poster

När en pandemi utplånat mänskligheten, kämpar Phil Miller med faktumet att han är den sista kvarlevande mannen på jorden. Eller är han verkligen det? Will Forte har skapat och spelar huvudrollen i denna postapokalyptiska komediserie.
3.1 av 203 användare
SÄSONG
1
2
3
4
SÄSONG 1
SÄSONG 2
SÄSONG 3
SÄSONG 4
01
Alive in Tucson
2015-03-02
02
The Elephant in the Room
2015-03-02
03
Raisin Balls and Wedding Bells
2015-03-09
04
Sweet Melissa
2015-03-16
05
Dunk the Skunk
2015-03-23
06
Some Friggin' Fat Guy
2015-03-23
07
She Drives Me Crazy
2015-03-30
08
Mooovin' In
2015-03-30
09
The Do-Over
2015-04-13
10
Pranks for Nothin'
2015-04-13
11
Moved to Tampa
2015-04-20
12
The Tandyman Can
2015-04-27
13
Screw the Moon
2015-05-04

Patrik Jonsson

7 maj 2017 | 11:00

Will Fortes paradserie

"The Last Man On Earth" är något så ovanligt som en postapokalyptisk komediserie, jag vågar redan här och nu lova att antalet sådana kan jag räkna upp på en hand. Originalitet: Check!
Redan i pilotavsnittet kastas vi direkt in i händelsernas centrum. Det är tidigt 2020-tal och för knappt ett år sedan drabbades världen av ett dödligt virus. Ett virus som till synes uttrotat hela mänskligheten och mer därtill. Nästan, kvar finns nämligen Phil Miller (Will Forte). En smått förvirrad loser som springer runt och målar massa skyltar med texten "Alive in Tuscon" i hopp om att hitta fler överlevande. Det går väl sådär. Åtminstone till en början.

Detta är upptakten till vad som är "The Last Man On Earth". Vi är i skrivandes stund inne på seriens tredje säsong och jag kan utan att avslöja allt för mycket berätta att en hel del har hänt sedan han satte upp de där skyltarna i Arizona. Både på gott och ont. Med detta sagt vill jag inte alls insinuera att serien på senare tid blivit dålig, tvärtom, den håller fortfarande fanan ganska så högt. Jag tycker dock att seriens allra första säsong också var den absolut starkaste, framförallt den roligaste.

Att recensera komediserier är inte alltid så lätt, det blir ofta väldigt personligt. Vi skrattar ju åt så otroligt olika saker. Vilka, förutom undertecknad, kan tänkas skratta åt "The Last Man On Earth" då? Förmodligen alla ni som gillar smått skruvad humor. Sedan bör ni även uppskatta ett par nävar galghumor, eller mörk/svart humor i fall ni så vill. Nu är serien, sina postapokalyptiska miljöer till trots, ändå en ganska så trivsam och lättsam serie att konsumera, detta är nog viktigt att understryka.

Men kanske viktigast av allt; diggar ni Will Forte kommer ni nog även att falla för "The Last Man On Earth". Serien andas nämligen Forte ända ut i fingerspetsarna och kanske är inte detta heller så konstigt då han, förutom huvudrollen, även har skapat, skrivit och producerat serien. Hans humor från Saturday Night Live finns här, hans humor från parodifilmen "MacGruber" likaså. Att Forte under sent 90-tal samt tidigt 00-tal skrev åt komediserierna "Tredje klotet från solen" och "That 70:s Show" har också satt sina spår i "The Last Man On Earth".

Vidare är serien även en ganska så påhittig skapelse. Ni som är väl beresta i filmens värld kommer garanterat att upptäcka en hel drös med associationer till gamla klassiska katastrof-och apokalyptiska rullar. Här kan bland annat nämnas "Cast Away", vi minns väl alla Mr. Wilson? Tom Hanks låtsaskompis i form av en volleyboll. Även Phil Miller skaffar sig nämligen en kompis/boll. Eller en och en, innan det är färdigt har han döpt en hel drös med bollar och konsversionerna han för med dessa är fruktansvärt underhållande. Genialt.

Dessutom väcker "The Last Man On Earth" diverse bisarra tankar i skallen på en. Jag menar, vad skulle du själv göra ifall du till synes var den sista människan på jorden? Världen låg liksom öppen för dig, en värld där ingenting längre spelade någon egentlig roll. Skulle du kanske få för dig att fylla bassänger med sprit och ta dig ett dopp? Bryta dig in till kändisars lyxvillor och förstöra ovärderlig konst? Varför inte värma dig genom att elda upp stora högar med pengar, eller helt enkelt greppa tag i en eldkastare och gå igång på en bunt med bilar? Sno åt dig en bil vettja då du ändå är på gång, varför inte ZZ Top:s klassiska Eliminator? Endast fantasin skulle sätta gränsen. Detta har naturligtvis även Phil Miller förstått, vilket också resulterar i att han gör precis allt det jag nyss nämnde och bra mycket mer därtill. Upptågen är många och galna och minst sagt underhållande.

Förutom att "The Last Man On Earth" ofta är on-the-spot med sin humor, visar på en fantasifull uppfinnesrikedom samt bjussar på en hel del roliga (för att inte säga vansinniga) karaktärer, så är den även en rätt snygg produktion. Vi får ju inte glömma här att skådeplatsen faktiskt är en totalt öde och smått förstörd värld. Med detta tycker jag man har lyckats väldigt väl, för att vara en relativt "billig" komediserie är det rakt imponerande. Att man har fått anstränga sig lite mer än jepparna som bygger kulisser till en vanlig workplace-komedi är det inget snack om.

"The Last Man On Earth" är en av få nutida komediserier som faktisk är genuint rolig. Den levererar när den ska och är dessutom rätt snyggt paketerad. Jag hoppas verkligen vi får ser mer av Forte i tv-världen i framtiden, han behövs!
| 7 maj 2017 11:00 |
Användarrecensioner (2)
5