Pride 2014

Drama Komedi
115 MIN
Pride poster

Sommaren 1984. Margaret Thatcher är vid makten och gruvarbetarna strejkar. Under Londons prideparad bestämmer sig en grupp gayaktivister att samla in pengar för att stötta de strejkande och deras familjer. Men det finns ett problem, unionen verkar skämmas över deras stöd.
3.7 av 315 användare

17 november 2014 | 08:00

Underbar film med det bästa av budskap

”Pride” är ett helt underbart, otroligt roligt och fantastiskt välspelat brittiskt drama om att försonas över olikheter. Filmen är i klass med mästerverk som ”Billy Elliot” och ”Philomena” och ännu ett starkt bevis för tesen att britterna verkligen kan detta med att skapa mäktigt mys till tänkvärdheter.
Året är 1984 och en nationell strejk bland gruvarbetare pågår i Storbritannien. Landets ledning med premiärminister Margaret Thatcher i spetsen vill krossa fackets inflytande till vilken pris som helst och sanktionerar bland annat minskat stöd för de drabbade familjerna, vilka är de som till sist får betala genom svält och annan nöd.

I London får gayaktivisten Mark Ashton nog av orättvisorna som dagligen visas upp i TV och press. Tillsammans med några vänner bildar han organisationen LGSM (Lesbians and Gays Support the Miners) och börjar på Pride-paraden samma år att samla in pengar till nödställda i en liten by i Wales. Den lätt färgstarka gruppen blir som tack inbjudna till samhället och tackar så klart ja. Men väl på plats uppstår en inte helt oväntad kulturkrock.

Det är onekligen en härlig och karismatisk bunt karaktärer vi möter och får lära känna. Dessa fantastiska individer spelas av en minst lika fullkomlig skara brittiska skådespelare med namn som Bill Nighy, Imelda Staunton och Dominic West i rollistan. Nighy spelar den timide farbrodern Cliff med verkligen fullständigt vibrerande närvaro, medan Staunton är den mer högljudde Hefina, samtidigt som West bland annat leder en discodans som jag sent ska glömma. Också det relativt nya ansiktet Ben Schnetzer (från bland annat ”The Riot Club”) är mycket trovärdig som den entusiastiske Mark Ashton som på charmigt och skönt energiskt sätt driver både sin organisation men också berättelsen vidare. Alla skådespelare utan undantag är faktiskt fullständigt övertygande och även om det minst sagt finns ett antal personligheter att hålla reda på så har de alla sin självklara plats i det berättade.

Det välskrivna manuset, med många roliga repliker som hela tiden träffar rätt, är baserat på verkliga händelser och existerande personer, vilket absolut inte gör historien sämre. Små sidointriger och olika personers öden presenteras precist och så där lagom knapphändigt för att passa helt naturligt in i helheten, men utan att någonsin ta över från vad filmen huvudsakligen handlar om.

”Pride” är en dramakomedi om solidaritet och tolerans. Den handlar om att vara sig själv men samtidigt medmänsklig och känna empati med andra genom att se förbi olikheter och istället fokusera på det som förenar. Allt är dessutom skildrat så där brittiskt ofjäskigt (i brist på bättre beskrivande adjektiv) och blir aldrig smörigt eller sentimentalt, utan bara härligt, rakt av. Tiden bokstavligen rinner i väg, så där som den gör när man har väldigt roligt. Och roligt har jag! Jag skrattar högt, jag skrattar lågt, skrattar sedan lite till och däremellan gråter jag en skvätt. Filmen berör på många plan och när jag lämnar salongen är det som att jag fått världens varmaste kram och samtidigt de vänaste visdomsorden viskade i mitt öra.

Detta är en av årets absolut bästa och underbaraste filmer med lika vackert som enkelt budskap; Räck fram din hand och hjälp den som behöver det! Och du, när du gjort just det, gå sedan på bio och se ”Pride”.
| 17 november 2014 08:00 |
3
Det verklighetsbaserade dramat om ett gäng gay aktivister som vet hur det är att bli utstötta och ensamma i samhället, börjar starta en insamling för 80-talsets gruvarbetare som strejkar för bättre villkor och får svårt att försörja sina familjer under Tatchers hårda styre. Men hjälpen tas inte emot med öppna armar av de stelbenta och trångsynta gruvarbetarna i den lilla Walesiska byn, men gay gänget tänker inte take a no for an answer. Kan dem inte övervinna dem med pengar är det dags att vinna över dem med glitter och disco :) Julens feel-good film!!! Ett måste att se, skänker både skratt och tårar som en meningsfull och viktig anda- vi är alla unika och viktiga individer, som tillsammans bildar ett starkt team <3 Betyget blir en stark 3a Cast; Ben Schnetzer, Andrew Scott, Imelda Staunton mfl… AAA+