10
A Way Out
2015-11-20

Patrik Jonsson

13 april 2017 | 10:00

Tämligen intressant om ett alternativt världsläge

Hur skulle egentligen världen se ut ifall Tyskland och Japan hade tagit sig segrande ut ur det andra världskriget? Bara tanken kring detta är givetvis både intressant, eggande och skrämmande på en och samma gång. Tv-serien "The Man In the High Castle" tar åtminstone hyggligt vara på idén, det hela kunde dock varit ännu bättre.
Serien "The Man In the High Castle" bygger på romanen "Mannen i det höga slottet" från 1962, skriven av science fiction-författaren Philip K. Dick. Jag hade faktiskt tidigare ingen aning om att just denna roman ens existerade, jag får skylla på att jag är ytterst dålig på att läsa böcker. Själva idén om att Hitler skulle vunnit det andra värlskriget har jag dock ibland bollat med själv, fråga mig inte varför, kalla det för bisarra dagdrömmar om ni vill. Klart man undrar hur det skulle sett ut idag då, om vi nu ens funnits kvar. Den här tanken är minst lika intressant som den är obehaglig. Hitler hade ju faktiskt kunnat vinna, så jäkla långsökt är det inte.

Jag hade länge suktat efter en film eller tv-serie som behandlade just detta ämne och om jag vetat att boken funnits hade jag förmodligen slukat den för länge sen. Nu slapp jag ju dock det då den 2015 slutligen blev till en tv-serie och resultatet blev väl helt okej. Jag är en stor fanatiker av sådana här alternativa historier där frågan "tänk om" ligger som en slags mall. Detta kan egentligen handla om vad som helst, men just det här om att det andra världskriget kunnat slutat helt annorlunda finner jag speciellt eggande.

"The Man In the High Castle" utspelar sig 1962, det vill säga endast 17 jordsnurr efter det andra världskrigets slut. Ett krig som alltså vanns av Adolf Hitler och hans allierade i öst (Japan). Då man i serien tar sig en blick på världskartan upptäcker man ganska snart några drastiska förändringar och här talar jag främst om Nordamerika där hela USA är uppdelat i två stora stater. Till öst ligger den största staten kallad The Greater Nazi Reich vilken, precis som det låter, styrs av Hitler och tyskarna. Till väst ligger Japans rike; The Japanes Pacific States. Inklämd mellan dessa väldiga stater finns även en så kallad neutral zon, en liten yta som vare sig tyskarna eller japanerna har någon verklig makt över.

Förutom att den amerikanska kartan ser annorlunda ut har givetvis även den amerikanska kulturen as we know it mer eller mindre försvunnit. Allt är som en främmande värld där istället mer kommunistiska och fascistiska influenser hägrar.

I denna värld får vi sedermera följa karaktärer från båda sidor, vi får dock även stifta bekanskap med en hel del förtryckta amerikaner. Här snackar vi om allt från revolutionärer, spioner, soldater till helt vanliga medborgare som gör sitt bästa för att passa in i detta minst sagt stränga och diktatoriska klimat. En annan aspekt serien lägger en hel del fokus på är en bunt mystiska propagandafilmer. Filmer som, ironiskt nog, visar hur världen skulle sett ut ifall Amerika vunnit kriget. Dessa filmer är naturligtvis något som Hitler vill åt och för att alltid tysta ned.

För att uttrycka det hela milt har "The Man In the High Castle" oerhört många bollar i luften. Vi får följa en hel del karaktärer där många av dem har sina egna små sidospår. Ibland korsar historierna varandra och ibland inte. I bokform fungerar kanske det här alldeles utmärkt, men i själva tv-serien blir det desto knepigare. Jag hade gärna önskat lite mer struktur och fokus, det kan helt sonika bli lite för mycket på en och samma gång. Hade man istället valt ut vissa bitar ur boken, fokuserat på några färre i taget, hade serien säkert upplevt mycket mer spännande och engagerande. Med detta sagt är inte "The Man In the High Castle" en enda röra, det är bara det att den hade kunnat blivit ännu bättre.

Vidare måste jag säga att det är en fantastiskt snygg produktion, här har man nog skvätt lite extra med budgeten och det tackar jag för. Man har lyckats riktigt bra med att bygga upp detta alternativa USA. Det är i mångt och mycket väldigt detaljerat och genomtänkt. Till exempel kryper verkligen obehagskänslorna fram när man ser hakkorsen tillsammans med diverse nazistisk propaganda på de väldiga skärmarna i Times Square.

Karaktärsmässigt fungerar det också ganska bra, förutom att det tar lite tid att komma vissa av dem mer in på djupet. "The Man In the High Castle" är egentligen en slags ensemble-serie, det vill säga en serie som inte endast har en eller två huvudkaraktärer. Här får en massa figurer ta ungefär lika stor plats. Hyggligt välspelat är det också, här finns väl egentligen inte någon eller några som direkt sticker ut, men i rollistan hittar vi bland andra Rupert Evans, Alexa Davalos och Rufus Sewell. Inga jättenamn, men de gör vad de ska och får klart godkänt.

Man skulle kunna sammanfatta "The Man In the High Castle" med att säga att det är en hygglig serie. Det mesta är hyggligt. Skådespeleriet, karaktärerna, handlingen, spänningen och så vidare. Vad som dock sticker ut lite extra är miljöerna, själva fotot och produktionen i sig. Sedan självklart grundidén, själva tankeexperimentet kring det alternativa världsläget, något som verkligen dryper av potential vilket givetvis bådar gott inför eventuella framtida säsonger. Då hoppas jag dock att vi går från hygglig till storartad, ty det finns alla chanser i världen att göra detta till något alldeles extra.
| 13 april 2017 10:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera The Man in the High Castle