Modern Family 2009-2019

Romantik Drama Komedi
21 MIN
Modern Family poster

Komediserie om hur komplicerat, jobbigt och kärleksfullt livet i den moderna storfamiljen i Los Angeles kan vara. Familjens överhuvud Jay Pritchett har gift om sig med colombianskan Gloria och försöker hålla jämna steg med sin unga, snygga fru och hennes udda son Manny. Jays dotter Claire försöker hålla ordning på sina tre barn och hennes ofta pinsamme man Phil. Claires bror Mitchell och hans extroverta partner Cameron har just adopterat Lily från Vietnam.
4.0 av 1,279 användare
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SÄSONG 5
SÄSONG 6
SÄSONG 7
SÄSONG 8
SÄSONG 9
SÄSONG 10
SÄSONG 11
01
Pilot
2009-09-24
02
The Bicycle Thief
2009-10-01
03
Come Fly with Me
2009-10-08
04
The Incident
2009-10-15
05
Coal Digger
2009-10-22
06
Run for Your Wife
2009-10-29
07
En Garde
2009-11-05
08
Great Expectations
2009-11-19
09
Fizbo
2009-11-26
10
Undeck the Halls
2009-12-10
11
Up All Night
2010-01-07
12
Not in My House
2010-01-14
13
Fifteen Percent
2010-01-21
14
Moon Landing
2010-02-04
15
My Funky Valentine
2010-02-11
16
Fears
2010-03-04
17
Truth Be Told
2010-03-11
18
Starry Night
2010-03-25
19
Game Changer
2010-04-01
20
Benched
2010-04-15
21
Travels with Scout
2010-04-29
22
Airport 2010
2010-05-06
23
Hawaii
2010-05-13
24
Family Portrait
2010-05-20

Emma Brink

9 juni 2014 | 01:22

Rapp och älskvärd familjekomedi

"Modern Family" är komediserien som tog mig och resten av världen med storm. Men där jag tappat intresset och gått vidare till nyare och bättre så verkar resten av världen fortfarande vara tokiga i denna rappa och en gång så älskvärda familjekomedi. (Recension av säsong 1-4.)

Jag minns fortfarande när, var och hur jag såg det första avsnittet av "Modern Family". Jag minns också att jag aldrig tidigare golvats av en sitcom på det sättet. Jag förvånades över att jag satt där och skrattade högt för mig själv och jag ville verkligen berätta för alla om den här nya serien och hur nyskapande och rolig den var.

Det är fem säsonger sedan och dessvärre så varade det nyskapande och vassa bara i ett par säsonger. Numera är "Modern Family" en komediserie på dekis som just startat sin femte (och förmodligen inte sista) säsong. Fortfarande finns det humor och värme kvar, men jag blir inte längre överraskad av egna spontana skratt om jag av en slump råkar se ett avsnitt eller två. Men låt oss inte slås ned av att en serie tappat fart och klänger kvar när den borde lagts ner, det händer allt för ofta. Istället tycker jag att vi hissar de två första säsongerna som är riktigt rolig TV.

"Modern Family" följer tre delar av familjen Pritchett/Dunphy. En familj som är både traditionell, multikulti, gay och straight. Alltså vad vi skulle kalla modern. Patriarken Jay Pritchett (Ed O'Neill, som gör en roll lika självklar som den Al Bundy han spelade i "Våra värsta år" under 80- och 90-talet) är gift och bor med sin nya, sexiga, colombianska fru Gloria (Sofia Vergara) och hennes lillgamla son Manny. Vi följer också Jays två vuxna barn och deras familjer. Claire (Julie Bowen) är gift med Phil (Ty Burrell) och har tre barn i tidiga tonåren (en bimbodotter, en pluggisdotter och en smådum son). Mitchell (Jesse Tyler Ferguson) är gift med Cameron (Eric Stonestreet) och de har när serien börjat precis adopterat en dotter från Vietnam.

Likt flera serier som kom i samma veva ("The Office", "Parks and Recreation") så är Modern Family filmat i mockumentär-stil och karaktärerna intervjuas eller pratar direkt in i kameran, vilket för tittaren tillför flera dimensioner till scenerna.

Det är en sitcom helt befriad från pålagda burkskratt vilket är en vinnare i min bok.  Som alla bra sitcoms så varieras de komiska greppen. Från rappa dialoger och subtila missförstånd till ordvitsar och skratta-högt-slapstick. "Modern Family" är vass men inte elak, smart med bra timing och tillräckligt komplicerad för att fortfarande intressant samtidigt som det finns värme mitt i alltihopa (ni kommer ihåg att vi pratar om de första två säsongerna här va?)

Kanske är det skildringen av det homosexuella paret Mitch och Cam som väckt mest uppmärksamhet i pressen. I första säsongen fick de bannor från gayvärlden som menade att Cam och Mitch inte var tillräckligt fysiska med varandra. Detta fick manusförfattarna att i säsong två skriva in en storyline om hur Mitch ogillar att visa närhet offentligt. I säsong tre så kom den i alla fall - den förväntade kyssen - i ett avsnitt som till och med döptes till "The Kiss", vilket också väckte uppståndelse men kanske mer positiv sådan.

Min största behållning av "Modern Family" har alltid varit Phil, Jays svärson, och det är väl först nu när jag inte längre följer serien slaviskt som min crush på honom börjar släppa. Mycket av komiken i Dunphy-familjen består i de olika angreppssätt Phil och hans fru Claire har till att uppfostra sina barn. Phil är övertygad om att han är den coolaste pappan i stan och slänger sig gärna med vad han tror är det senaste gatuslanget, men naturligtvis är han hopplöst efter och allt han gör blir töntigt. Phil älskar sin familj och försöker gång på gång visa sig som den oumbärliga familjefader han gärna vill vara och ens hjärta brister lite varje gång hans familj dissar honom eller inte ser hans ansträngningar. Om du som jag har en förkärlek för ordvitsar så kommer du också att älska Phil.

En rolig anekdot om "Modern Family" är att Bryan Cranston (Walter White i "Breaking Bad") träffade hela ensemblen på Emmygalan och visade sig vara ett stort fan av serien. Så stort att han frågade om han inte kunde få regissera ett avsnitt. I avsnittet "Election day" från säsong tre var det således Cranston som satt i registolen.

Trots att både kritikerna och publiken visat minskat intresse för "Modern Family" genom åren så fortsätter TV-priserna att regna över ABC-serien. Att de på senaste Emmygalan tog hem trofén för Bästa komediserie kan faktiskt inte anses vara rättvist. Behållningen nu liksom under seriens storhetsdagar är dock skådespelarinsatserna, där faktiskt varje karaktär, inklusive alla barn, bär en stor del av varför den här ändå platsar på en topp tio-lista över bästa serier i sin genre.

| 9 juni 2014 01:22 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Modern Family