Sök
Stabila Kate Winslet som maktgalen diktator? Ja, det är premissen i allt annat än vanliga “The Regime” – en politisk satir som balanserar mellan många genrer men som mest av allt låter Winslet leva ut sin inre knäppgök.
Cord Jeffersons regidebut har många relevanta poänger om rasism, klichéer, och samhällets normer, som humoristiskt fömedlas i satirformat med Jeffrey Wright i toppform.
RECENSION. ”Shôgun” är beviset på att det faktiskt kan vara okej att göra en remake av något som redan hyllats och vunnit fina priser, men då måste det alltid göras så här fantastiskt bra.
Gustav Möller (”Den Skyldige”) är tillbaka med ett intensivt fängelsedrama. Mänskliga frågeställningar som levereras i thrillerformat. Missa inte!
Johan Renck (“Chernobyl”) är tillbaka med en dystopisk sci-fi-rulle satt i en dyster och underexponerad värld. Kafkaliknande absurdism i halvkitchigt format, och mer självrannsakan än äventyr.
RECENSION. Netflix är fortfarande fast beslutna att ge klassiska animerade serier ojämna live-action-motsvarigheter. ”Avatar: The Last Airbender” är grov i kanterna men blir så småningom en underhållande imitation med potential.
RECENSION. Den länge emotsedda fortsättningen “Dune: Part Two” är en visuellt och tekniskt sett mästerlig film. Men den stora och komplicerade berättelsen tappar något av sin kärna när karaktärerna inte mejslas fram tydligare. Dock lyckas Villeneuve hålla en oerhört komplex och spännande berättelse i schack under hela speltiden, vilket ändå är en fantastisk bedrift, skriver MovieZines Anna Hedlin.
”Reality is a conspiracy” – är taglinen för detta lågmälda rymddrama om kvantfysik och de psykiska bieffekterna av att befinna sig en längre tid i yttre rymden. Sävlig och välspelad thriller om en stark mamma-dotter-relation.
Blumhouses femtioelfte spökrysare med helylle-familj i fara är inte provocerande dålig men tam, lättglömd och full av klichéer.
RECENSION. ”Den sista resan” är en både rolig och berörande berättelse om att fortsätta leva, även när livsgnistan har sinat. Filip och Fredrik har gjort en ömsint och fulländat fin dokumentärfilm, som ni bara måste se!
”Cuckoo” är en underhållande pastisch på skräckfilmsgenren, men en fantastisk ensemble, som kommer kunna lämna ett starkt intryck på rätt typ av publik.
”Love Lies Bleeding” är en visuellt gripande film och en högoktanig romantisk actionrökare.
Tim Mielesants skildrar de irländska Magdalenahemmen genom en tystlåten familjefar, helt utanför händelsernas centrum.
”A Different Man” undersöker vår utseendefixering ingående, innovativt och aningen för länge.
RECENSION. Levan Akin följer upp den hyllade ”And Then We Danced” med en känslomässig käftsmäll fri från klyschor.
RECENSION. Det är ett fascinerande och engagerande stycke historia som berättas i skildringen av modeikonerna Christian Dior och Coco Chanels upplevelser under andra världskriget.
RECENSION. Marvel börjar alltmer mista gnistan och senaste superhjälteförsöket ”Madame Web” är bara en bekräftelse på detta. Oförarglig men ack så meningslös med Dakota Johnson illa passande i huvudrollen.