Sök
RECENSION: Borde vi inte leva i en värld där ett barn kan gå till skolan själv utan oro? Benedict Cumberbatch storspelar i rollen som alkoholiserad förälder till ett försvunnet barn.
RECENSION. Mängder av stjärnor lyser upp den välförtjänt klassiska krigsfilmen ”En bro för mycket”. Tre timmar flyger förbi när vi följer en operation bakom fiendens linjer i Holland 1944.
RECENSION. ”Oh, Canada” är ett lågmält drama om en döende mans kontemplation över sitt liv och misstagen han gjort i det. Det blir stundvis känslosamt, men historien griper inte alls tag på djupet, utan känns snarare rätt ytlig och utdragen.
RECENSION. Jennifer Lopez tar sig an en skurk styrd av artificiell intelligens i den actionpackade science fictionfilmen ”Atlas”. Spänning blandas med eftertanke i snygga landskap.
RECENSION. USA:s bästa piloter hedras med själlösa dokumentären ”The Blue Angels”. Även traditionella amerikanska ideal hyllas.
”Flickan med nålen” blandar historisk diskbänksrealism med ett makabert mysterium, och resultatet blir en av de vackraste och mest fasansfulla filmupplevelserna på länge.
Omtalade ”When Evil Lurks” levererar vad titeln lovar – brutal, skoningslös ondska som släpps lös och ödelägger allt i sin värld. Vad mer kan man begära av en skräckfilm?
RECENSION. Ett genialiskt popcornmanus låter Glen Powell bevisa sig själv som en av Hollywoods mest lovande filmstjärnor. ”Hit Man” kan vara årets mest underhållande film och det är Richard Linklater på toppnivå.
RECENSION. Mary Harron är inte en regissör som drar sig för att ta sig an kontroversiella projekt och år 2000 gjorde hon film av Brett Easton Ellis roman ”American Psycho”. Med sig hade hon Christian Bale. Resultatet är en modern kultklassiker.
”Kinds of Kindness” är en sorts trilogi om mänskligt beteende, inkapslad i endast en film. Den filmen är väldigt bra och bjuder på en makaber och tragikomisk, men också lagom upprörande tur.
RECENSION. Netflix har de senaste åren blivit en stabil leverantör av välgjord animerad familjefilm. Nu får vi stifta bekantskap med en sjungande ponny som blir enhörning i den färgglada filmen ”Enhörningen Thelma”.
Francis Ford Coppolas sci fi-saga ”Megalopolis” är en kakafoni som varken roar eller är särskilt trevlig att titta på. Inte ens den stjärnspäckade ensemblen lyckas rädda detta sjunkande skepp som nog gör sig bäst på botten.
RECENSION. ”Furiosa: A Mad Max Saga” är en grymt ösig postapokalyptisk action som inte sparar på krutet. Filmen gasar på från start och infriar på vägen alla förhoppningar. Den lyckas dessutom med konststycket att matcha sin föregångare, och nästan till och med vara bättre än den. Fast bara nästan.
RECENSION. ”IF – Låtsaskompisar” stjäl Pixars gamla ritningar för att skruva ihop en upplevelse så fokuserad på att roa de yngsta att den glömmer bort att vara en film också.
”Second Act” är en annorlunda, rätt rolig och snyggt filmad film om filmskapande. Den roar och lockar förvisso till skratt och en hel del fniss, men lämnar efter egentligen inte några andra spår sig.
Titeln ”Imaginary” är kanske årets mest ironiska för en blek rysare som mest lånar från andra – och bättre – filmer.
RECENSION. Bland bårhus, dårhus och psykotiska mördare hittar Ole Bornedal återigen material för en sjukt spännande dansk thriller. 30 år efter första ”Nattvakten” får en ny generation skina i en snarlikt brutal och blodig historia.