The White Lotus 2021-

Drama Komedi
58 MIN
The White Lotus poster

I denna miniserie får vi följa ett antal gäster och anställda på en lyxresort på Hawaii. Några firar familjesemester eller är på smekmånad och andra försöker hitta sig själva. Alla har dock invecklade och ibland galna saker de vill dölja och för varje dag som går uppstår fler och fler problem i paradiset. I säsong 2 utspelar sig händelserna på Sicilien.
3.9 av 61 användare
1
2
3
01
Arrivals
2021-07-11
02
New Day
2021-07-18
03
Mysterious Monkeys
2021-07-25
04
Recentering
2021-08-01
05
The Lotus-Eaters
2021-08-08
06
Departures
2021-08-15

Annika Andersson

17 augusti 2021 | 09:00

Oemotståndlig mörk satir i semesterparadis

Här har vi en riktigt härlig miniserie i Mike Whites regi som trots den lekande lättsamma ytan och alla skratt på vägen efterlämnar en hel del att fundera över.
"The White Lotus" utspelar sig under en semestervecka på en lyxig resort i Hawaii där välbärgade turister passas upp av leende lokalanställda. Serien är filmad i pastellig nostalgi, men trots allt solglitter och vågsplash finns där en påtaglig känsla av annalkande katastrof.

Den känslan befästs redan i första avsnittet som börjar i bakvänd ordning, med en tystlåten Shane (en perfekt Jake Lacy) på flygplatsen hem efter smekmånaden, ensam och uppenbart störd av något, och lika uppenbart ovan vid att vara tystlåten och störd. Pusselbitarna läggs på plats när vi ser en likkista lassas på samma plan medan ett pratsamt par förhör honom om hotellvistelsen och “var det inte där som…”

Det sätter spelscenen för ett Agatha Christie-liknande “whodunnit”-drama. Ett raskt hopp tillbaka i tiden visar Shane anlända till hotellet med en rad anställda som vinkar och ler under strikt tillsyn av hotellets manager Armond (fantastiska Murray Bartlett vars resa under serien är den mest underhållande men också mest tragiska). Han instruerar dem om hur man vinkar och ler alldeles lagom, och känns lite som en mustaschprydd gay-version av Basil i “Fawlty Towers”.

Bland de anställda finns den tålmodiga och moderliga Belinda (Natasha Rothwell) som pysslar om gästerna på hotellets spa, där hon också hamnar i terapeutrollen inför de tacksamma men självcentrerade turisterna som inte ägnar en tanke åt hur lyxartade deras “problem” kan te sig för den hårt arbetande och underbetalda mamman (här finns en del “The Great Gatsby”-känningar, eller “Upstairs, Downstairs” för den delen).

Shane anländer inte själv, utan tillsammans med sin nyblivna fru Rachel (Alexandra Daddario) och en grupp amerikanska turister bestående av familjen med den framgångsrika VD:n Nicole (Connie Britton) i täten, hennes något uppgivne man Mark (Steve Zahn), sonen Quinn (Fred Hechinger) och deras bortskämda dotter Olivia (Sydney Sweeney) som har med sig kompisen Paula (Brittany O’Grady).

Paula, som är mörkhyad, identifierar sig med lokalbefolkningen men kommer själv från privilegier och collegeframtid i USA, och detta kommer styra in handlingen på ett oväntat sätt… Med i gruppen finns även den medelålders, manshungrande Tanya (underbara Jennifer Coolidge) som bär runt på sin mammas aska. Tanken är att sprida ut den i havet men hon har svårt att släppa taget och hålls kvar av osynliga (och olyckliga) band.

Trots det excentriska persongalleriet känns inte karaktärerna tunna och stereotypa utan hela skådespelarensemblen bjuder på fina prestationer. Under den lättsamma tonen och det idylliska filmfotot bjuder serien på bitande samhällssatir, och det är svårt att få den ur huvudet efter sista avsnittet.

Dynamiken mellan Shane och Armond bjuder på många skratt, medan relationen mellan Olivias familj och Paula säger mycket om privilegier - både medvetna och omedvetna. Allt är skickligt ihopbakat till ett oemotståndligt paket som man vill ha mer av (och lyckligtvis kommer det en säsong två fast med nya karaktärer)! Tills dess - se och njut!
| 17 augusti 2021 09:00 |
Användarrecensioner (3)
4
Jag och min man började se på serien i tron om att den skulle vara rolig och jag personligen förväntade mig något "Pang i bygget"-liknande. Direkt slungades vi in i en väldigt tung historia i en väldigt intressant uppsättning människor. Vi fattade ingenting. Vad är det vi sitter och tittar på? Satir? Är inte detta drama? Historien börjar med en "vad hände egentligen på hotellet?"-händelse och sedan börjar karaktärerna målas med djupa långsamma penseldrag. Man inser snart att det här är en serie om människor som var och en har sina egna (ibland djupa) problem men också sin egna absoluta charm och styrka. Detta är inte en serie där man kan peka ut någon som boven utan alla är både bovar och "hjältar". Det pratas en del om hudfärg och kultur men det här är inte, anser jag, en samhällskritik mot vita privilegierade där man skrivs på näsan utan det är en serie om mänsklighet där man lämnas åt att tänka själv, vilket jag upplever som ganska ovanligt idag, och även karaktärerna själva tvingas, många av dem, tänka i nya banor, efter vad som händer på hotellet.
5
pif
Underbar serie. Härlig story o dialog. Man vill inte den ska sluta. Bästa HBO sen Mare...
2
grunden är bra, men inte ens steve zahn kan rädda detta magplask, de som få mej att se klart serie är dess inspelningsplats som är fantastisk, som hela hawaii verka vara i verkligheten, en del av paradiset, som tyvärr dras in med dåliga dialoger, med viss humor som är ok, med massor av drama och problem hela tiden, folk är på en magisk plats och inte en jäkel njuter av det.