Storbritannien
SF Studios

MovieZine

25 maj 2015 | 19:00

Mustig modern Macbeth

Michael Fassbender är utmärkt i våldsam Shakespeare-tolkning. Gunnar Rehlin får ”Game of Thrones”-vibbar men har också förvånansvärt svårt att bli engagerad.
”Macbeth” är en av William Shakespeares mest kända pjäser. Det är också en av de kortaste, vilket gjort att regissörer under åren har kunnat filmatisera den utan att behöva korta i handlingen alltför mycket. Under åren har vi sett filmatiseringar signerade bland annat Orson Welles, Akira Kurosawa och Roman Polanski.

Justin Kurzel kommer från Australien och har tidigare gjort den uppmärksammade thrillern ”Snowtown”. Med Michael Fassbender i huvudrollen har han skapat en Shakespeare-tolkning som stundtals är mustig och rå, men som det ändå känns förvånansvärt svårt att engagera sig i.

Storyn är ju välbekant, Det är Skottland på 1300-talet, Macbeth blir spådd att han en dag ska bli kung av Skottland. Hans hustru påverkar honom att mörda den sittande kungen, så att Macbeth ska kunna inta tronen. Så sker, men kombinationen av dåligt samvete och tilltagande galenskap gör att både Macbeth och hans hustru störtar längre och längre in i en virvel av misstänksamhet, mord och konspirationer, vilket till sist blir deras undergång.

Kurzel har bokstavligt talat filmat på plats, på de skotska hedarna och i skotska slott. Här finns inga studiobyggen, ingen CGI, allt är äkta och fukten och råheten slår in från filmduken och får oss i biofåtöljen att riktigt känna den. I våldsamma slag, stundtals filmade i extrem slow motion, hackar och skär soldater sönder varandra, utsända av sina herrar i deras kamp om makten. Ibland får det nästan lite ”Game of Thrones”-känsla.

Fassbender är utmärkt som den manipulerande men alltmer plågade Macbeth, och detsamma gäller Cotillard som hans maktsugna hustru. De omges av skotska skådespelare, och det må ursäktas att jag ibland har svårt att hänga med i dialogen – Shakespeare på tjock skotska är inte så där väldigt lättförståeligt.

Det finns must och det finns kunnande både bakom och framför kameran, ändå kan jag som sagt inte riktigt ta denna version av ”Macbeth” till mig. Blodet och råheten till trots finns det någonting distanserat över den. Det är en film som man ser med behållning, men som man nog inte kommer att återvända till (om nu inte för att få dialogen textad på svenska).

Gunnar Rehlin
| 25 maj 2015 19:00 |
1
OH lord!! Nästan två timmar av Shakespear(ska), fatta absolut nada. Till och med Yoda är korrekt och tydlig när han pratar med sina ordsammansättningar än detta språk?! Som icing on the cake är det en slags konst film, istället för ett blodigt thriller-drama om hur kämpen Macbeth kom till makten och blev kung av Skottland, så är det ett slags drömscenario av blandade bilder och vansinne syner, där man inte vet vem som är frisk eller psykisk störd. Nej det var absolut inte my cup of the, har inget emot artfilm eller crazy spacade filmer men sånt här meningslöst dravel går inte att tyda till en film :( Trots fantastiskt foto så blir det bara pannkaka av filmen, bästa karaktären för Fassbender my as, då kan dem inte sett många filmer med honom. Han kanske rädda situationen, men skit är fortfarande skit även om man målar det rosa och häller glitter på...betyget blir en svag etta.... Cast:Michael Fassbender, Marion Cotillard, Paddy Considine mfl.. a