Amy Bergs dokumentär undersöker ett Hollywood det sällan pratas om: där barn utnyttjas sexuellt inom filmindustrin.
3.6 av 5 användare

An Open Secret

Jonna Vanhatalo

23 maj 2015 | 17:00

Ljuset riktas på Hollywoods vidriga baksida

Mycket stark, obehaglig och kontroversiell dokumentär om organiserad pedofili i Hollywood. Amy Berg har under flera år samlat och granskat material, vilket nu resulterat i en film som garanterat kommer få flera högt uppsatta personer i filmbranschen att skaka i brallan.
”A film that Hollywood doesn’t want you to see” är filmens tagline och det verkar onekligen inte bättre. Filmen har haft svårt att hitta distributörer i USA och har till och med efter att först ha blivit antagen till flera stora filmfestivaler, plötsligt blivit portad från dessa. Under festivalen i Cannes var den dock välkommen och specialvisades inför en skakad presspublik. Producenterna hoppas nu på att få distribution i Europa och jag hoppas verkligen innerligt med dem.

”An Open Secret” är en viktig film. Den inte bara belyser fruktansvärda brott som begås, utan sätter framförallt offren, som alltså är pojkarna som utsatts för övergrepp av vuxna män i maktposition, i centrum. Det här är de drabbades film. De får komma till tals och deras hemska erfarenheter får ett erkännande utan att de exploateras eller utnyttjas.

Detta är inte en anti-Hollywood film och skaparna bakom är inte intresserade av att sätta dit någon som inte förtjänar att sättas dit. De vill bara belysa en mycket svår problematik som lurar bakom den fina fasaden av stjärnglans.

Flera numera vuxna män och deras familjer delar med sig av sina historier. Vi får möta bland andra Michael, Evan och Mark och höra dem tala om hur de som barn med drömmar om att lyckas inom showbiz togs om hand av snälla och omsorgsfulla agenter med helt andra avsikter. De berättar hur de blev lurade till stora fester där de drogades och våldtogs, eller hur de tvingades utföra sexuella tjänster mot löften om filmroller och framgång.

Till en början känns det något rörigt, men trasslet reder ut sig och flera väldigt gripande livsöden träder fram i ljuset. Filmen är uppbyggd nästan som en deckare, med informativa pusselbitar som skapar en större bild av sanningen. Samtidigt som det är riktigt obehagliga insikter vi får, blir det spännande rent dramaturgiskt utan att någonsin vara spekulativt eller sensationslystet. Berg (som tidigare gjort ”Deliver us from Evil” och ”West of Memphis”) är en mycket kompetent regissör med hela tiden rätt fokus och ett bra flyt i sitt berättande.

Materialet som valts ur är omfattande, men trots det bara toppen av ett enormt isberg. Det vrider sig i min mage och det känns obehagligt, hemskt och jag vill egentligen inte veta, men behöver göra det. Det är med uppriktigt äckel ända upp till pannloben, som jag tittar på filmen och när jag förstår att flera av männen som erkänt och dömts för brotten, numera är fria och i flera fall fortfarande involverade i branschen och än idag jobbar med barn, blir jag så arg att jag inte vet vad göra. Det är så inte ok, inte alls, ingenstans acceptabelt och det är därför ”An Open Secret” är så otroligt angelägen!

Filmen sprider inte på måfå anklagelser utan tar alltså i princip bara upp fall där förövarna dömts och fall där offren vågar och vill prata om det framför kameran. Dock påtalas vid ett par tillfällen den erkände regissören Bryan Singers (”De misstänkta”, ”X-Men”) förbindelse till flera av de nämnda gärningsmännen. Singers karriär har länge omgärdats av rykten och han har varit flerfaldigt anklagad för att ha sexuellt utnyttjat unga pojkar, anklagelser han nekar och som lagts ner av diverse anledningar. Jag anser inte det är fel att han förekommer i filmen då man blir varse om att han med största tydlighet har eller har haft tveksamheter för sig. Ändå blir partierna i vilka han figurerar lite hängande i luften på något sätt, vid sidan av de andra fallen som väl knyts ihop mot slutet.

”An Open Secret” är en film som delar av Hollywood inte vill att vi ska se och just därför ska vi göra det. Den här typen av brott begås dagligen av innästlande pedofiler som florerar överallt där det finns barn. Vi vuxna, föräldrar måste veta det, öppna ögonen och ha insyn i våra barns förehavanden.

Filmen har dess förutom en viktig funktion som plattform för dessa rädda, utnyttjade pojkar, så att de nu som vuxna äntligen kan bli fria från hemligheten de hållit åt någon annan. Förhoppningsvis kan deras berättelser i längden även ge mod och styrka till andra drabbade att också orka tala ut.
| 23 maj 2015 17:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera An Open Secret