Sex vänner anlitar ett medium för att hålla seans via Zoom, men saker spårar ut. En ond närvaro invaderar deras hem och de inser att de kanske inte överlever natten.
3.1 av 19 användare

Patrik Linderholm

5 december 2020 | 10:00

Kusligt aktuell Zoom-skräckis

Rob Savage lyckas med små medel skapa en lika skrämmande som angelägen rysare.
När filmskaparen Rob Savage en dag var trött på coronapandemins tristess och långa digital möten fick han en idé. Under ett videosamtal med några vänner låtsades han bli attackerad av något okänt i sitt hem. Vännerna var helt ovetandes, såväl vad som egentligen pågick hemma hos Savage som faktumet att allting spelades in. Efter hans busstreck la Savage upp hela händelsen online, och videon gick snabbt viralt längs internets korridorer.

Kortfilmsskaparen Savage tog succén i akt och pitchade en spelfilmsvariant av experimentet till den amerikanska skräckfilmsstreamingtjänsten Shudder. Något som resulterade i “Host”.

I filmen får vi möta Haley som likt många andra under 2020 befinner sig i hemmakarantän och vars vardag kantas av Zoom-samtal och existentiell ångest. För att liva upp tillvaron något samlar hon en kväll några av sina vänner för en digital seans. Tillsammans med ett medium ska de över Zoom försöka framkalla någon röst från andarnas värld och kanske få svar från den andra sidan. Men saker och ting går inte riktigt som planerat och snart drabbas samtliga i videokonferensen av allt mer bisarra och skrämmande händelser.

Likt filmer som “Searching” och “Unfriended” har Savage använt sig av den så kallade “screen life”-tekniken, det vill säga att hela filmen agerar som att den vore en skärmavspelning av en dataskärm. Och det är inte så långt ifrån sanningen. “Host” är inte bara producerad under nedstängningen i Storbritannien under våren 2020, utan är också inspelad helt via videokommunikationsverktyget Zoom.

Att Savage och gänget lyckats skapa en film under förutsättningarna är imponerande nog. Att man dessutom lyckats få till en så pass experimentell och skrämmande produkt är en bedrift värd att lyftas fram. “Host” använder sig inte bara effektivt av tekniken, där dålig mottagning och ansiktsfilter används på väldigt kreativa sätt för att öka spänningen. Här fångas också den omslutande skräckupplevelsen att vara helt ensam på ett lika skrämmande som intresseväckande sätt. Dina vänner må befinna sig på en skärm några centimeter ifrån dig, men de kan inget göra om något faktiskt skulle hända dig.

Skådespelarprestationerna är rakt igenom gedigna och alla karaktärer får sina minnesvärda moments. Savage ska enligt utsago ha undanhållit en del av händelserna från skådespelarna och även uppmuntrat till improvisation, vilket definitivt har skänkt en del autenticitet från prestationerna.

“Host” må kanske inte bjuda på några större överraskningar när det kommer till skräckgenren och framför allt found footage-kategorin. Men sättet de lyckas göra det på är beundransvärt och kommer definitivt få en att titta bakom axeln en extra gång inför nästa digitala möte.

| 5 december 2020 10:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Host