08
Never Say Die
2010-04-05

Rasmus Foltmar Elfton

9 juni 2014 | 01:16

"Inception" i verkligheten

Tänk dig att du har en nära vän som du känt hela livet. Ni är båda närmare 30 år än 20, och det börjar bli dags att ta tag i livet. Ni måste börja följa de där drömmarna och sluta på de där lågt avlönade jobben ni ändå inte kommer att få behålla länge till. Det här har HBO gjort en TV-serie om i "How to Make It in America".

I serien följer vi Ben Epstein (Bryan Greenberg) och Cam Calderon (Victor Rasuk), två New York-natives som fått nog av att jobba för någon. De känner att det är dags att bli någon annans arbetsgivare. I deras coola New York-umgänge börjar folk runtom dem lyckas, medan de står i periferin och tittar på.

Ben och Cam ska göra jeans. De startar klädmärket Crisp NYC och låter folk i New Yorks modevärld få smaka på det. Det är ett ganska ljummet omdöme de får, och kampen att lansera en kollektion blir svårare än de räknat med. De två huvudkaraktärerna får lägga ut hyran som betalning till skräddare, sälja skateboards till rikemansbarn på Upper West Side och ta lån från en gangster tillika Cam Calderons kusin (spelad av den alltid lika underbara Luis Guzman). De gör allt för att det ska gå ihop.

När det känns som att drömmar inte kommer att uppfyllas finns en stor risk att det kommer att gå ut över ens relationer. Så är det även i "How to Make It in America". Ben och Cam ryker ihop ett flertal gånger men är lojala mot varandras vänskap i slutändan; serien lyckas måla upp en bild av sant brödraskap som känns realistiskt och vackert. Ben Epstein kämpar samtidigt med att hantera uppbrottet från sin flickvän Rachel (Lake Bell), en karaktär som får större plats ju längre serien utvecklas.

Till skillnad från "Entourage", "Sex and the City" och "Girls" - alla TV-serier från HBO om karriärer och umgängeskretsar - handlar "How to Make It in America" om hur man tar sig någonstans. Den handlar inte om att ha lyckats eller misslyckats, utan är en 16 avsnitt lång serie uppdelad på två korta säsonger om att vara på väg någonstans. Man skulle kunna hävda att "Girls" är början, "How to Make It in America" är resan och "Entourage" är målet. Och så klart är det resan som är det mest intressanta.

Det är en av de bästa skildringarna av vilja och vänskap jag sett på TV de senaste åren. Den handlar inte om kläderna (även om det är en anledning till att jag faller ännu mer pladask för serien) utan istället om människorna som är fast i ett limbo mellan drömmar och verklighet, ett slags "Inception" i verkligheten.

Enligt HBO var en anledning till nedläggningen av serien att fansen till stora delar var lokaliserade i Europa, och att man hade svårt att få in pengar på grund av det, samt att "Girls" i stort sett tog över rollen som "How to Make It in America" hade. Och det resonemanget kan man tycka vad man vill om.  När beskedet till slut kom att det inte skulle bli en tredje säsong utan att det räckte med två, med bara åtta avsnitt per säsong, blev en ganska stor fanskara av TV-tittare upprörda. Det var den här serien vi behövde. Fast samtidigt kanske det var viktigt att vi aldrig fick något avslut på Ben Epstein och Cam Calderons berättelse. För det var vägen till slutet som var poängen.

| 9 juni 2014 01:16 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera How to Make It in America