2019-01-07
99
Titel saknas

Jakob Åsell

14 november 2018 | 10:00

Fängslande rymningsdrama av högsta märke

En sanslös men sann historia om en spektakulär rymningsplan och en hemlig romans mellan två mördare och en fängelseanställd är grundbultarna i den stjärnspäckade miniserien “Escape at Dannemora”. Regissören Ben Stiller serverar ett rafflande rymningdrama som kommer hålla sin publik fängslad framför tv-rutan.
Vissa nyhetshändelser tycks nästan för otroliga för att vara sanna. Man tänker direkt att det här borde någon göra en film av. Flykten från Dannemora-fängelset sommaren 2015 var precis en sån händelse. Fängelsearbetaren Tilly Mitchells hemliga kärleksaffär med två dömda mördare blev starten på ett spektakulärt rymningsdrama och en enorm polisjakt i norra delstaten New York. Det var såklart bara en tidsfråga innan Hollywood skulle sätta handklovarna i berättelsen som redan fångat en hel nation av tv-tittare.

Högsäkerhetsfängelset i den lilla byhålan Dannemora har fått sitt smeknamn "New Yorks lilla Sibirien" genom sitt både kyliga och ödsliga läge nära gränsen till Kanada. Den 170 år gamla fängelseborgen rymmer främst mördare och våldtäktsmän. Två av dem är cellgrannarna Richard "Hacksaw" Matt (Benicio Del Toro) och David Sweat (Paul Dano) som från den lilla fönstergluggen i syverkstan kan se ut över murarna mot skogen utanför. I Dannemora-fängelset är det dock fler än bara fångarna som dagdrömmer om en flykt från sina inrutade liv. Patricia Arquette spelar deras gifta men uttråkade verkstadschef Tilly som i hemlighet ber sina favoritfångar om hjälp att "hämta saker" i det obevakade syförrådet.

Richard ser Tillys desperata ömhetsbehov som en gyllene biljett ut ur det hårt bevakade fängelset och smider tillsammans med David en plan för hur de ska använda henne som ett redskap för att fly. Tillys naiva förhoppning om lite spänning i den grå vardagen leder snart till betydligt mer spänning än vad både hon själv och tv-publiken kan hantera.

Utifrån intervjuer, rigorös research samt den mycket detaljerade 170-sidiga polisrapporten har Ben Stiller och medskaparna Brett Johnson och Michael Tolkin sytt ihop ett högst verklighetsbaserat rymningsdrama om manipulation och frihetslängtan i gränslandet mellan true crime och dramaserie, filmat till stor del på plats i Dannemora. Resultatet är ett introspektivt, karaktärsdrivet drama som nästan känns för bisarrt för att vara sant.

Rafflande rymningsplaner i all ära, "Escape at Dannemora" är i första hand en uppvisning i karaktärsporträtt och skådespeleriet från stjärnensemblen är superbt. Patricia Arquette, som utöver sin Fargo-dialekt och tandprotes har lagt på sig tjugo extrakilon, är närmast oigenkännlig som den fumliga, självcentrerade och infantila verkstadschefen. Arquette söker aldrig att sminka över Tillys många osmickrande sidor, utan hänger sig både själsligt och kroppsligt åt sin tvivelaktiga karaktär - och som hon gör det! Emmy-nomineringen lär komma som ett brev på posten. Benicio Del Toro är omöjlig att slita blicken från som den slugt karismatiske sociopaten "Hacksaw" som flyter genom fängelsekorridorerna med naturlig swagger och ett oräkneligt antal rävar bakom örat. Paul Dano är även han helgjuten som den mer känslige, ångestladdade och tystlåtne David medan Eric Lange stundtals stjäl showen som Tillys godtrogne stackars byfåne till make. Beröm bör även riktas till Ben Stillers förmåga att utvinna så högklassiga prestationer från aktörerna och hans mod att låta dem ta ut komiska svängar med sina porträtt.

"Escape at Dannemora" är en nervigt lågintensiv historia som aldrig hade kommit till sin rätt i ett tvåtimmars-filmformat, men som i det tålmodiga miniserie-formatet elegant vecklar ut sig, självsäkert och taktfast under sju ljuvligt avvägda entimmes-avsnitt inför en smått andlös final-dubbel. Ben Stiller lånar samtidigt oerhört skickligt formgrepp från bioduken. Det utsökt blåtonade fotot, det lekfulla soundtracket, den tålmodiga klippningen samt retro-grafiken väcker nostalgiska minnesbilder från amerikansk 70-talsfilm och klassiker som "Flykten från Alcatraz" och "Dog Day Afternoon".

Lättsamma Nick Jonas-musikmontage vägs mot en frostigt klaustrofobisk fängelsevardag längs den riskfyllda resan mot frihet som tar oss överraskande djupt in i den mänskliga själens mörkare vråer. "Escape at Dannemora" är ett mästerligt spel med både publikens och de moraliskt korrupta karaktärernas sympatier. Ett förstklassigt doku-fiktionellt rymningsdrama i sju akter som rymmer en rejäl dos hjärta, svärta, humor och nagelbitande spänning inom ramen för en gammeldags dramathriller. En fängslande skildring av individens flykt undan sig själv och alla livets konsekvenser, mot en frihet man kanske inte ens förtjänar.
| 14 november 2018 10:00 |
5
Helt underbart bra gjort satt fast i alla delarna som va få som tur va men gu va bra den är