Nip/Tuck 2003-2010

45 MIN
Nip/Tuck poster

Sean McNamara och Christian Troy driver en klinik där de jobbar som plastikkirurger. Privatlivet inkräktar på jobbet och jobbet inkräktar på privatlivet, relationer och tillit sätts på prov och många intressanta personer besöker kliniken i hopp om att bli lyckligare med ett nytt utseende.
3.2 av 58 användare

Nip/Tuck
Seriepremiär
22 juli 2003
Antal säsonger
7
Antal avsnitt
100
Avsnittslängd
1
2
3
4
5
6
7
SÄSONG 5
SÄSONG 6
SÄSONG 7
01
Pilot
2003-07-23
02
Mandi/Randi
2003-07-30
03
Nanette Babcock
2003-08-06
04
Sophia Lopez
2003-08-13
05
Kurt Dempsey
2003-08-20
06
Megan O'Hara
2003-09-03
07
Cliff Mantegna
2003-09-10
08
Cara Fitzgerald
2003-09-17
09
Sophia Lopez II
2003-09-24
10
Adelle Coffin
2003-10-01
11
Montana/Sassy/Justice
2003-10-08
12
Antonia Ramos
2003-10-15
13
Escobar Gallardo
2003-10-22

Emma Brink

9 juni 2014 | 01:25

Den mörka sidan av plastikkirurgi

Sexuella perversioner, alternativa livsstilar, psykiska sjukdomar och alla sorters avvikande beteende. "Nip Tuck" lämnar ingenting till fantasin. Att lägga sig under kniven handlar om så mycket mer än att vilja ha ett vackert yttre blir tydligt i denna dystopiska skildring av plastikkirurgi och familjerelationer.

Dramat utspelar sig kring plastikkirurgikliniken McNamara Troy, och de två läkare som äger och gett namn den. Sean McNamara (Dylan Walsh) har det ofta problematiskt på hemmafronten på grund av att han dagligen förförs av vackra kvinnor, och försöker hålla ihop sin familj i den tumultartade vardagen.  Å andra sidan använder partnern Christian Troy (Julian McMahon) sin charm för att ta in potentiella kvinnliga kunder, uträttar affärer, misslyckas nästan aldrig i sitt flirtande och hamnar inte sällan i säng med en eller flera kvinnor. Sean tar sitt jobb på allvar och måste mer ofta än sällan fixa konsekvenserna av Christians klumpiga misstag.

I varje episod så behandlas en eller flera patienter hos plastikkirurgerna som börjar varje möte med en ny klient med frasen: "So tell me what you don't like about yourself". "Nip Tuck" är satir på den obarmhärtigt fåfänga ytligheten, det är ett incestuöst skruvat svart drama och glädjelös exploatering av sex. Bra eller dåligt? Du bestämmer utifrån dina preferenser.

"Nip Tuck" handlar inte bara om den ångest som det innebär att eftersträva idealet av fysisk perfekton utan snarare om den grymhet och fulhet man garanteras genom att bara vakna på morgonen. Den mörka sidan av plastikkirurgi men också av människans natur. Serien blev dystrare med åren och också mer groteskt farsartad. Ingen är längre oskadd, fysiskt, psykiskt eller andligt och som tittare så måste du gräva djupt i ditt eget självförakt för att verkligen kunna njuta av att titta.

Sexuella perversioner, alternativa livsstilar, psykiska sjukdomar och alla sorters avvikande beteende. "Nip Tuck" lämnar inget till fantasin när det kommer till explicita scener. Vare sig i sovrummet eller på operationsbordet. Och har du lätt för att bli äckelmagad är en kudde i famnen att rekommendera. Nakenhet, våld och operationsscener är mer regel än undantag.

Självstympning, nekrofili, sexuell identitetsförvirring, gruppsex, seriemördare, nynazister och mer trasiga klienter än en vanlig psykiater ser under en hel karriär. Det är inte konstigt att "Nip Tuck" drevs lite för långt i sina sista avsnitt, av total hundra, när de var tvungna att hitta idéer som inte tidigare gjorts. Men man kan också ana en självbelåtenhet över att serien är så svårgillad. Alla karaktärer har sina egna speciella neuroser och relations-issues, naturligtvis, men i slutändan handlar det om den centrala relationen mellan Christian och Sean. "Nip Tuck" är en serie kryddad med kända gästspel där skådespelare som Rosie O'Donnell, Oliver Platt, Bradley Cooper och Portia de Rossi gjort återkommande besök.

Men trots sina ambitioner att göra varje minut kontroversiell så gillar jag "Nip Tuck". Som en påminnelse av vilka handlingar människor gör mot sig själva och andra i fåfängans namn.

| 9 juni 2014 01:25 |
5