Nightmare Before Christmas 1993

Nightmare Before Christmas poster

Följ med till en helt ny värld där varje helg har sitt eget land. I Halloweenstaden härskar den oberäknelige Pumpakungen Jack Skellington. Han övervakar skapandet av alla ruskigheter, rysningar och överraskningar som de exporterar till "den riktiga världen" varje år. Jack tröttnar på rutinerna, men hans liv får en ny mening när han av en slump öppnar dörren till Jullandet. Han blir helsåld och beslutar sig för att ta kontrollen över julen. Med hjälp av sina entusiastiska invånare i Halloweenstaden ger han tomten semester och skapar enligt sin egen mening "en ny förbättrad version av julen".
3.5 av 1,570 användare

Andreas Samuelson

7 december 2014 | 17:30

Animerad monstermusikal - med julstämning

Trots att Tim Burton enbart skrivit story och producerat så vilar hans gotiska stämning över den här härliga klassikern. Och även om konkurrenterna inom genren julmonstermusikal i stop motion är få så är det fortfarande en härlig glädjespridare som håller.
Det finns julfilm. Det finns monsterfilm. Animerad film. Och så musikaler. Sen finns den ultimata - och troligen enda - kombinationen, "Nightmare Before Christmas". Innan Tim Burton (story/producent), Henry Selick (regi) och Danny Elfman (kompositör) slog sina påsar ihop så var tanken med en stop motion-film som lyckas skapa både julglädje och skräckfilmsnostalgi utesluten. Men det här gänget lyckas med bravur.

Trots all kontrovers om "vems" filmen faktiskt är så är det ju omöjligt att inte notera att den Burton-ska stämningen vilar som en trygg hinna över hela filmen. Allt från den inledande svepningen över en kyrkogård till utstuderade monster som på något sätt är både roligare och charmigare än vanliga dödliga. Det är som om Burton tagit det bästa ur sina ofta så gotiska berättelser (håll utkik efter små referenser), inklusive animerade "Vincent" och låtit ständige parhästen Elfman samt långfilmsdebuterande Selicks talanger knyta ihop paketet.

Här finns så mycket värme och glädje, inte minst i vår hjälte Jack Skellington. Halloweentowns stora idol liknar nästan en naiv rockstjärna med sina drömmar om något annat och större, och hans resa hur han med stolta gester tar över Tomtens jobb är en fröjd för såväl ögat som själen. Vanligtvis distraheras jag lätt av faktum som spontana sångnummer men här är det så kul och catchy att man rycks med vare sig man vill eller inte. Det är en bisarr situation att nynna med i sånger om att kidnappa och mörda Jultomten!

Men oavsett om man ogillar musikaler eller animerat så är det en film som passar såväl vuxna som barn (om än kanske inte alltför små). Halloweentown är ett svängigt ställe man gärna besöker och Jack en härlig kille man gärna hänger med. Det spelar inte så stor roll att de har en osund förkärlek till avhuggna huvuden och läbbiga insekter. Är man inte musikalisk av sig finns så mycket att titta på. Små, rara detaljer som vampyrer med paraplyer eller när Jack använder ett av sina revben för att leka med en hund.

Trots animerad films utveckling under åren så är "Nightmare Before Christmas" en film som knappt åldrats alls och fortfarande håller, både som läckert hantverk och stämningsspridande filmberättelse. Hade det inte varit för en onödig, typiskt Hollywood-konventionell (okej, kanske inte jättetypisk..) kärlekshistoria så hade det kunnat bli en fullträff. Men fortfarande en stark 90-talsklassiker som är värd en omtitt under såväl jul som Halloween.
| 7 december 2014 17:30 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Nightmare Before Christmas