Zack Snyder:”Justice League” hade ändå ingen rätt att existera

Det ryktades att många av de högljudda ”Snyder Cut”-fansen på internet inte var mänskliga, utan bara botar. Men gjorde det något? Zack Snyders egen ståndpunkt är tydlig.

Publicerad:

Det är inte långt kvar innan Netflix släpper Zack Snyders senaste storslagna historia, scifi-rullen ”Rebel Moon – Part One: A Child of Fire”. Med utgångspunkt av det gjorde The Hollywood Reporter en lång och ingående intervju med Snyder. Där gled ämnet osökt in på regissörens klippning av den (ö)kända ”Justice Leauge”, och specifikt den armé av fans som lobbade hårt på nätet för att hans vision skulle släppas. Han säger:

– Jag tänker inte kommentera i detalj de är bra eller dåliga, om de är giftiga eller mobbande. Det finns i alla chattrum. Det är vad som följer med internet. Men jag vet att det arbete de utförde på någon nivå var bra. Jag kan med säkerhet säga att de gjorde bra saker.

Det goda Zack Snyder pratar om är (åtminstone bland annat) kampanjen fansen drog igång för att öka medvetenheten för och samla in pengar till ”the American Foundation for Suicide Prevention”, efter att Znyder förlorat sin dotter. I slutändan samlade de ihop mer än en miljon dollar.

Exakt hur stor, och mänsklig, Snyders armé av fans var har ifrågasatts. Många av de som lobbade för ”The Snyder Cut” på internet kan ha varit botar. Men har det någon betydelse? Zack Snyder tycker inte det.

– Sanningen? Det spelar ingen roll. Filmen blev gjord. Om de var smarta nog att använda botar här, då vann de. Den filmen har inget existensberättigande – ändå gör den det.

Zack Snyders ”Justice League” finns att strömma på HBO Max. ”Rebel Moon – Part One: A Child of Fire” har premiär på Netflix den 22 december.

YouTube video

The myth, of course, turned out to be real. Snyder did indeed have a cut, which he made clear when he teased images of film canisters on social media, sending his legions of fans into a frenzy. More confirmation came from actor friends like Aquaman’s Momoa, who publicly insisted they had seen snippets.

At times, the fan revolt went decidedly overboard; some studio execs, like Walter Hamada and Geoff Johns, were viciously intimidated. Security was upped on the lot. But the Snyder Army also had a heart. After the death of Snyder’s daughter, they launched a campaign to boost awareness and funds for the American Foundation for Suicide Prevention, raising more than $1 million.

“I’m not going to comment on the details of whether they are good or bad, whether they are toxic or bullying,” says Snyder. “That’s in every chat room. It’s what comes with the internet. But I do know that the work they did on some level was good. I can say for a fact that they did good. That is undeniable.”

There’s been some question about how real Snyder’s Army actually was — a report in Rolling Stone claimed that a sizable chunk of the online Snyder Cut traffic was generated by bots.

“The truth is? It doesn’t matter. The movie got made,” Snyder responds. “If they were smart enough to employ bots in this thing, then they won. That movie has no business existing — and it does.”


Bots or not, the Snyder Army pressured the studio to fork over $80 million so that Snyder could release his cut of the film. Of course, it didn’t hurt his case that Warners was then launching HBO Max and sorely needed buzzy content to pull in subscribers. Indeed, the studio’s desperation may have encouraged Snyder to go even further than he was empowered to, reshooting major scenes and adding new storylines and material.

“He was trying to reclaim Justice League,” scoffs one executive of that time.

Läs mera

Bättre innehåll och tjänster med hjälp av cookies

Vi och våra 111 tredjepartsleverantörer samlar information med hjälp av cookies och enhetsidentifierare då du besöker vår sajt. Med hjälp av informationen kan vi utveckla vårt innehåll och våra tjänster.

Gravito och dess partners kräver samtycke för följande:

Syften

Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.

Reklam och innehåll kan anpassas baserat på din profil. Din aktivitet på denna tjänst kan användas för att skapa eller förbättra en profil om dig för personanpassad reklam eller innehåll. Annons- och innehållsprestanda kan mätas. Rapporter kan genereras baserat på din och andras aktivitet.

Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.

Specialfunktioner

Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Genom att acceptera tillåter du databehandling inom tjänsten, avslag kan påverka användarupplevelsen. Vissa tredjepartsleverantörer kan använda sitt berättigade intresse för att arbeta, du kan invända mot det eller ändra andra inställningar när som helst genom att välja "Inställningar" längst ner på sidan.

Dataskydd