RECENSION

MovieZine

1 juni 2020 | 11:30

Recension: "Xenoblade Chronicles: Definitive Edition" är ett underbart återseende

Kultförklarade Wii-spelet "Xenoblade Chronicles" har nu släppts i en remake till Nintendo Switch och det finns massor att älska med detta mysiga rollspel.
Ett av de mest älskade spelen till Nintendo Wii är utan tvekan det japanska rollspelet "Xenoblade Chronicles". Spelet innehöll ett enormt äventyr som sträckte sig över en stor, öppen värld med en intressant berättelse och unika karaktärer.

Nu har man valt att göra en remake till Nintendo Switch i form av "Xenoblade Chronicles: Definitive Edition". Men är spelet lika bra som vi minns det och är det värt att spela för den som inte gjort det tidigare? Läs vidare så ska vi ta reda på det.

Grandios berättelse i en underbar värld

538bcc695288ecd81ee4aaae72de7ffb xenoblade chronicles definitive edition gaur plains

"Xenoblade Chronicles: Definitive Edition" tar plats i en magisk värld där två gigantiska titaner, Bionis och Mechonis, slogs mot varandra in i döden. Sedan dess har deras döda kroppar givit upphov till liv för både biologiska och mekaniska livformer. På Bionis kropp lever de humanoida varelserna homs medan en mekanisk ras vid namn mechon lever på Mechonis kropp. Givetvis pågår ett krig mellan dessa varelser och vi får ta oss an rollen som Shulk, en ung man som vigt sitt liv åt att studera ett mystiskt svärd, Monado, som sägs innehålla en ofattbar kraft som kan besegra Mechon.

Enligt mig är berättelsen i "Xenoblade Chronicles" bland det bästa som förekommit i ett japanskt rollspel. Hela premissen med att världen är uppbygd på titanernas kroppar ger en unik känsla till spelet och den välskrivna storyn är magnifik och tar vändningar som man inte alls kan förvänta sig. Karaktärerna är även intressanta och blir aldrig jobbiga eller enerverande som vissa karaktärer i japanska rollspel har en tendens att bli. Med tanke på att spelet kan ta upp mot 80 timmar att klara så är det en fantastisk bedrift.

2047504ca098ccfbf7dd62326ab1593e xenoblade chronicles definitive edition

"Future Connected" är en grym epilog

I denna utgåva av spelet finns även ett helt nytt storyläge kallat "Future Connected", som fungerar som en cirka 10 timmar lång epilog till berättelsen. Du kan spela detta scenario från början när du ploppar i spelet i din Switch, men eftersom det utspelar sig efter grundäventyret så rekommenderas det att du klarar av det först innan du tar dig an "Future Connected".

Detta är ett välkommet inslag för den som redan har spelet originalspelet flera gånger och vill veta vad som hände med karaktärerna och världen efter eftertexterna. På det stora hela finns det ingenting i detta läge som förnyar spelmekaniken, men det känns inte heller som en onödig påklistring utan mer av det goda och som en naturlig del i berättelsen. Så om du har spelat originalet massor av gånger till Wii så finns det ändå en del att hämta i "Future Connected" som rättfärdigar ett köp av spelet till Switch.

Ett roligt stridssystem med bättre grafik

5a60f62b08a7d8c3a18655e7082da268 switch xbc de 05

Den starkaste komponenten i "Xenoblade Chronicles" har alltid varit dess stridssystem. Du kan röra dig fritt i en stor öppen värld och oftast själv välja om du vill attackera en fiende eller fly från en strid.

När en strid är initierad drar du ditt vapen och din karaktär attackerar automatiskt efter ett visst tidsintervall. Du bläddrar i en meny för att välja olika specialattacker och besvärjelser. Beroende på vilken sida av fienden du står på kan vissa specialattacker göra extramycket skada, vilket gör att du ständigt måste cirkulera runt fienden för att hitta bästa attackvinkel.

Personligen tycker jag att stridssystemet är sjukt roligt och beroendeframkallande samt för tankarna till MMO-spel likt "World of Warcraft".

Något man har gjort riktigt bra i denna remake är man har bytt ut stridsikonerna och menysystemet från Wii-versionens mer grötiga och förvirrande ikoner. Det är nu betydligt lättare att se vad som händer på skärmen under en intensiv fajt, vilket kunde bli ordentligt plottrigt i originalet. Dessutom hjälper den nya grafikstilen till att stilisera spelet ännu mer genom starka färger och kontraster.

Ett givet köp för rollspelsälskaren

2047504ca098ccfbf7dd62326ab1593e switch xbc de 01

Allt som gjorde originalet bra finns med här fast allting är bättre. Den episka storyn är intakt, grafiken har fått sig ett välbehövligt lyft, stridssystemet funkar smidigare än tidigare och det nya storyläget "Future Connected" tillför mycket innehåll på ett redan fläskigt spel. Sen har jag inte ens hunnit nämna hur fantastisk musiken är, men det är ytteligare en orsak till att spela "Xenoblade Chronicles".

Det är enkelt att rekommendera "Xenoblade Chronicles: Definitive Edition". Det finns en välavvägd balans i spelet. Om du är en rollspelsveteran men missat detta så ska du spela detta och om du är nyfiken på att testa på ett rollspel för första gången så är "Xenoblade Chronicles: Definitive Edition" en perfekt inkörsport. Nintendo Switch fick precis en till pärla i sitt imponerande spelbibliotek.

"Xenoblade Chronicles: Definitive Edition"
Genre: Äventyr, Actionrollspel
Utvecklare: Monolith Soft