MovieZine träffar Nolan North

SPEL
7 Oktober 2015 | 20:00

MovieZine träffar Nolan North, spelvärldens mest kände röstskådis

Och han släpper bomber om "Uncharted"-filmen.

Om du gillar spel är chansen rätt stor att du någon gång kommit i kontakt med Nolan North. Du kanske inte vet om det, och du har nog ingen aning om hur han ser ut i verkligheten, men Nolan har faktiskt över 300 skådespelaruppdrag  på sitt samvete, och den absoluta lejonparten av dem består av röstskådespeleri. Han har medverkat i allt från barnprogram på Nickelodeon till hans magnum opus; rollen som Nathan Drake i Uncharted-spelen.

Jag fick chansen att träffa Nolan North i en gruva utanför Oslo, där han befann sig för att marknadsföra "Uncharted: The Nathan Drake Collection" som släpps idag. Det var en hyperaktiv och mycket trevlig herre som mötte mig i en regnig skog, någonstans på den norska landsbygden.

Vad har "Uncharted"-spelen betytt för dig på ett personligt plan?

- Det är en sådan där grej som hände i min karriär, där jag till slut kunde börja säga "nej, jag vill inte göra det där", och möjligheten att kunna tacka nej till erbjudanden bara för att jag inte var sugen på det specifika uppdraget, eller för att det inte kommer utveckla mig som skådespelare och person, var otroligt befriande. För tidigare hade jag varit tvungen att ta vilka jobb som helst. Jag behövde pengar till hyran, liksom. När jag tillslut fick lite framgång så var det väldigt frigörande. Det förändrade så mycket för mig. Bara att få arbeta med riktigt bra skådisar som Graham McTavish (Dwalin i "The Hobbit"-filmerna") gjorde att jag blev en bättre skådis själv. Mycket stress försvann från mitt liv.

Hur kom det sig att du började med röstskådespeleri?

- Jag började min karriär i New York, där jag gjorde en del teater och stand-up, och sedan flyttade jag till Kalifornien där jag fick en roll i en serie som hette "Port Charles" som jag gjorde i ungefär fem år. Jag hade en återkommande roll under flera säsonger. När "Port Charles" sedan lades ner kom det folk till mig och sa: "Du skojade ju alltid runt så mycket på inspelningarna och gjorde massa olika röster, ska du inte prova på röstskådespeleri? Här får du ett nummer att ringa". Och min fru tyckte verkligen att jag borde prova på. Hon visste att jag alltid brukade göra alla röster i sagorna jag läste för våra barn, vilket jag gjorde för att jag själv tyckte att det var kul. 

- Till slut fick jag hur som helst en agent som började skicka ut mig på auditions för röstskådespeleri, och ett av de första jobben jag fick var för ett TV-spel. TV-spel på den tiden var som ett första steg för röstskådisar, alla ville egentligen göra tecknade serier för att där kunde man få mer pengar och det fanns ett fack att ta hjälp av, spelen hade inte mycket sådant. Det är lite roligt, för nu när folk säger att jag var något av en pionjär för 10-12 år sedan säger jag bara att jag var glad att någon faktiskt ville ge mig pengar för att stå i ett bås och skrika "Granat!" och sådant. Jag fick ett rykte tillslut att jag var en kille som kom in med ett gott humör och stor entusiasm, som gillade att jobba, och som fick folk att må bra. Och med ett sådant rykte vill arbetsgivare anställa dig igen, och igen, och igen.

Vad är det bästa med jobbet?

- Det är att man får betalt för att skoja runt och ha kul, och driva med folket på andra sidan glaset. Hur som helst, när spelande blev mer och mer sofistikerat började fler och fler skådisar söka sig till yrket. Sedan kom ju även motion capture in i bilden. Jag gjorde ett mo-cap-jobb för Sony och återigen tyckte folk att jag var galen. "Ska du verkligen sätta på dig en sådan där kostym och springa omkring som en idiot? Det får lika mycket betalt för att bara stå i båset och säga dina repliker!". Men jag sa att jag inte ville stå stilla med en kaffe i handen, med mo-cap är det nästan som att spela teater istället. Och nu är det verkligen inte bara kids som spelar längre, det är så universellt, och historieberättandet i spelen har vuxit upp och erbjuder så mycket mer nu än tidigare. Jag antar att jag bara hade tur att jag befann mig på rätt plats i tid för att kunna rida på den här vågen som jag har gjort.


"Uncharted"-filmen som det snackats om i flera år nu, har du någonsin blivit tillfrågad att provspela för rollen?

- Nej, jag har aldrig blivit tillfrågad.

Hade du velat göra filmen om du blivit det?

- Alltså, jag vet inte. Det beror på vad de hade velat göra. Jag är 44 år gammal nu, och jag tror att de skulle behöva en yngre skådis om de ska berätta historien från början.

Vem hade du velat se i rollen som Nathan Drake då?

- Tidigare, när jag gjorde "Star Trek Into Darkness" så tyckte jag att Chris Pine hade varit jättebra. Jag vet att Chris Pratt blev tillfrågad men tackade nej. Han hade varit fantastisk men han har ju redan gjort Nathan Drake. Om du kollar på "Guardians of the Galaxy" så ju det Nathan Drake i rymden, i princip. Jag tror faktiskt inte att de kommer göra filmen längre. Jag tror att den är död. För många människor säger att de här spelen är så pass filmlika att det inte behövs en filmversion av dem. Hur ska man göra historien bättre? Ska man bara göra den igen? Och dessutom, historiskt sett har spelbaserade filmer inte varit bra alls. Exempelvis senaste "Hitman" som jag tyckte var fullständigt fruktansvärd.

Vad tror du om "Assassins's Creed" som är på väg?

- Michael Fassbender kan nog göra något speciellt av det, han är väldigt väldigt bra. Men angående "Uncharted"-filmen igen, jag vet inte vad som kommer hända, men jag tror verkligen inte att den kommer bli av. Regissören Seth Gordon lämnade ju projektet, och jag tror att det var spiken i kistan. Jag menar, du ska försöka återuppfinna "Indiana Jones" och "National Treasure", men de filmerna finns ju redan. Och dessutom nu när de håller på att reboota "Indiana Jones". Så varför skulle man överhuvudtaget göra en "Uncharted"-film nu? Den kommer alltid jämföras mot de här andra stora filmerna, och jag tror att det är ett krig man inte kan vinna. Jag ser på det så här: Naughty Dog (utvecklaren av "Uncharted"-serien) har gjort ett så fantastiskt jobb, så det är redan en film. Vi har redan gjort tre filmer, och jobbar på den fjärde. Och jag vet att det kommer vara över två och en halv timme filmsekvenser i kommande "A Thief's End", men jag borde nog inte ha sagt det där!

Vad skulle du säga är den största utmaningen i ditt jobb?

- För mig just nu är det att vila. För mig personligen alltså. Jag är väldigt lyckligt lottad över att vara så här upptagen med olika uppdrag som jag är. Jag har vanliga skådisuppdrag, jag gör spel, jag är med i över 10 olika tecknade serier som produceras just nu, och mitt schema är helt galet. När jag åker iväg på sådana här resor också, till Sverige till exempel, så bokar de in massvis av jobb åt mig före och efter, och ärligt talat, min röst lider lite av det. Jag pratar alltid extremt mycket. Jag kan inte hålla tyst! Men om min röst inte funkar så kan jag inte jobba. Så vila är det svåraste i mitt jobb. Att hitta tid för att vila med fru och två barn och ett så här hektiskt liv och en sådan här karriär. Jag vill alltid göra nästa grej liksom, jag är lite hyperaktiv på det sättet, så att lugna ner mig och spara mig själv för att kunna fortsätta jobba är det svåraste. Om det låter logiskt. Om du kan lista ut vad jag just sa så har du svaret på frågan!

 Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
Mr. North and Mr. Lazy Eye Anderberg.

"Uncharted: The Nathan Drake Collection" släpps idag till PlayStation 4 och innehåller alla de tre första spelen i serien, digitalt restaurerade med ny krispig grafik och bättre ljud än tidigare. Du kan just nu vinna en superexklusiv begränsad utgåva i en tävling här på MovieZine! Klicka här och börja tävla!