Park Chan-wook, tidigare hyllad för sin ikoniska hämndtrilogi med ”Hämnarens resa” (2002), ”Oldboy – Hämnden” (2003) och ”Lady Vengeance” (2005) är nu i Venedig med sin tolfte långfilm. Biosalongerna fylldes snabbt av förväntansfull publik.
Efter framgångarna med de kritikerrosade filmerna ”The Handmaiden” (2016) och ”Decision to Leave” (2022) i Cannes var ribban hög. Än en gång lyckas han dock leverera, denna gång med ett högaktuellt svart komedidrama.
Filmen kretsar kring You Man-su, spelad av den makalöse Lee Byung-hun (känd som Front Man från ”Squid Game”). Efter 25 års trogen tjänst blir han plötsligt uppsagd från pappersfabriken. I desperation, för att behålla sitt jobb och säkra familjens trygghet, lägger han upp en dödlig plan: att eliminera sina potentiella arbetskonkurrenter.
Park Chan-wook berättade på presskonferensen att han kämpade i 20 år för att få filmen finansierad, ett tydligt tecken på hans orubbliga tro på berättelsen.
– Sist jag var här i Venedig var för 20 år sedan, lika lång tid som det tog mig att arbeta med ”No Other Choice”. När jag först läste originalromanen kände jag starkt igen mig i temat yrkesliv och rädslan för att känna mig vilsen. Som filmskapare har jag också upplevt perioder av arbetslöshet när jag inte regisserade. Men den här berättelsen handlar inte bara om filmbranschen, alla som försöker försörja sig bär på en djup rädsla för arbetslöshet och osäkerhet.
Han kommenterade även att dagens AI-dominerade värld gör temat mer brännande än någonsin.
”Alla vill jobba med honom”
På presskonferensen fick skådespelarna frågan varför de ville medverka i filmen. Skådespelerskan Son Ye-Jin svarar:
– Jag har alltid hoppats och väntat på att Park Chan-wook någon gång skulle ringa och fråga om vi kunde samarbeta. När samtalet till slut kom och jag läste manuset insåg jag snabbt att det inte bara handlade om rollen jag skulle spela, utan om berättelsens sanna kraft. Den är intensiv, rolig och full av känslor som gör filmen otrolig. Jag kände att jag helt enkelt måste vara en del av den.
Huvudpersonen Lee Byung-hun tillägger:
– Varför ville jag jobba med regissör Park Chan-wook? Pengar, förstås! (skrattar) Nej, jag skojar bara. Jag tror att han finns på varje skådespelares bucket list, både i Korea och internationellt. Vilken berättelse han än hade erbjudit mig hade jag sagt ja direkt.
Pressen är lyrisk över ”No Other Choice”, som hittills pekas ut som den starkaste filmen i tävlingen. Festivalens prisceremoni hålls den 6 september och det skulle inte förvåna om Park tar hem något av de stora priserna.
”No Other Choice” får svensk biopremiär någon gång i vinter/vår.
Läs också: Venedig 2025: Hollywood-hunken trivs i rollen som Frankensteins monster
Läs också: Venedig 2025: Julia Roberts hoppas att nya thrillern ska väcka debatt
Läs också: Applåder när Noomi Rapace-drama premiärvisades i Venedig
