Venedig 2025: Julia Roberts hoppas att nya thrillern ska väcka debatt

Julia Roberts förlorar Venedig-oskulden med galapremiären av ”After the Hunt”.

Publicerad:

En av de mest produktiva regissörerna just nu måste väl ändå vara italienaren Luca Guadagnino. Under de senaste tre åren har han lanserat filmerna ”Bones and All” (2022), ”Challengers” (2024), ”Queer”(2024) och nu är han tillbaka med ”After the Hunt”.

Filmen utspelar sig i den akademiska världen och följer Alma Imhoff (Julia Roberts), en hyllad filosofilärare vid Yale. När hennes stjärnelev Maggie (Ayo Edebiri) anklagar Almas närmaste vän och kollega Hank (Andrew Garfield) för övergrepp, dras Alma in i en moralisk storm av makt, sanning och hemligheter från det förflutna.

I huvudrollen hittar vi Oscarsbelönade Julia Roberts, som efter alla år som skådespelerska för första gången satte sin fot på röda mattan här på Venedigs filmfestival. Hon förlorade med andra ord sin “Venedig-oskuld” med världspremiären av ”After the Hunt”.

På premiären var festivalkänslan elektrisk när Guadagnino tog med sig sin största stjärna hittills. Fotoblixtarna smattrade intensivt medan fans skrek hennes namn och jublet aldrig ville ta slut.

Under presskonferensen uttryckte Julia sin förtjusning över att äntligen vara i Venedig på festivalen.

– Jag har faktiskt jobbat i Venedig tidigare, men det är en så obeskrivlig stad, helt magisk. Hur har jag kunnat vara här och missa den här upplevelsen tidigare? När jag vaknade i morse kändes det som en dröm.

Vill att folk ska prata om ”After the Hunt”

Roberts fick även fråga från en reporter som menade att vissa upplevt att filmen underminerar feministiska principer och den feministiska kampen i en tid efter #MeToo.

– Det bästa med din fråga är att ni gick ut ur salongen och började prata om filmen, att den väcker gamla argument till liv, för det var precis vad vi ville åstadkomma. Det handlar inte bara om kvinnor som ställs mot varandra eller inte stöttar varandra. Det finns många gamla frågor som filmen lyfter på nytt och just det gör att samtal uppstår.

– Att publiken lämnar med olika känslor, åsikter och insikter om vad man faktiskt tror på. Vi rör helt enkelt om i allt det där åt er, sa Roberts och skrattade. – Så varsågoda.

För min del måste jag erkänna att filmen tyvärr blev en besvikelse. Jag älskar vanligtvis Lucas filmer, men här kändes berättelsen ojämn. Skådespelarinsatserna är dock starka, framför allt Michael Stuhlbarg som lämnar störst avtryck, men första timmen känns som en oändligt lång startsträcka. Det är mycket akademiskt pladder och engagemanget infinner sig sent. Manuset hade behövt en rejäl putsning. Filmen är absolut sevärd, även om den lämnar betydligt mer att önska.

”After The Hunt” får svensk biopremiär 17 oktober.

Läs också: Julia Roberts nya #MeToo-thriller delar Venedig – 48% på Rotten Tomatoes

Läs också: 8 filmer vi ser fram emot på Venedigs filmfestival