Film

Skribent

Alexander Kardelo

2 maj 2017 | 08:00

Varför pratas det inte mer om ”Wonder Woman”?

Om bara en månad släpps nästa stora superhjältefilm från DC Comics. Inför ”Batman v Superman” var hajpen skyhög, inför ”Suicide Squad” bombades vi av nya klipp… så varför är det knäpptyst kring ”Wonder Woman”?
På sistone har flera amerikanska filmbloggar uppmärksammat hur lite ”Wonder Woman” hörs och syns. Många verkar skylla på bristande marknadsföring från Warner Bros sida. Det syns bland annat på Youtube, där filmbolagets spellista med ”Wonder Woman”-klipp fram tills nyligen bara hade tre trailers, och inget mer. Det kan jämföras med de totalt 30 videos och klipp som ”Suicide Squad” fick ut inför sin biopremiär.

I stort sett varje DC-film de senaste åren har slagit på stora trumman inför lanseringen. Oavsett om några av dem blev besvikelser, så kunde publiken inte undgå att Batman, Stålmannen, Jokern etc snart skulle inta biodukar världen över.

”Bristen på marknadsföring oroar mig. Det oroar många av oss som vill att filmer om kvinnliga superhjältar ska lyckas. Det ser ut som att Warner Bros inte ens försöker", skriver Syfy Wire.
 
Så här såg det ut fram till alldeles nyligen på Wonder Womans Youtube-sida. Till höger: spellistan "Suicide Squad"-klipp några veckor innan biopremiär.
 
Än så länge har vi inte heller sett några posters som presenterar filmens andra skådespelare - Chris Pine, Connie Nielsen, David Thewlis, Robin Wright med flera.

”Varför finns det inga karaktärsposters som lyfter fram några av de begåvade namnen? Varför ingen trailer som fokuserar på Etta Candy, Amasonerna eller Ares? Warner Bros har aldrig varit blyga för att trycka sina filmer i våra ansikten, varför börja nu med en av deras viktigaste filmer?” frågar sig skribenten på Comicbook.com.

Warner Bros svarade med att släppa tre nya tv-spots under helgen på Youtube.
 
 
Samtidigt upptäcker Vanity Fair att studion hittills lagt mer pengar på att marknadsföra ”Wonder Woman” i USA (ca 3 miljoner dollar), än vad ”Suidice Squad” fick 5 veckor innan sin premiär (ca 2,6 miljoner dollar).

En månad kvar till premiär alltså, och det är ju nu filmen behöver (och lär) gasa på med sin marknadsföring. Speciellt då sommarperioden är full av ambitiösa storfilmer som alla vill synas och höras mest. Just nu ska det mycket till för att göra ”Wonder Woman” till filmen-att-se i sommar.
 
Det är en sak att prata om USA, men även här i Sverige verkar det snackas relativt lite om Wonder Woman. Visst, hon är inte samma nationella ikon för oss, och är trots allt än så länge mest känd för sitt gästspel i ”Batman v Superman” (som knappt 250.000 svenskar såg på bio). Frågan är om fansens intresse och nyfikenhet är - eller kan bli - stark nog för att filmen inte ska försvinna i mängden? Vad tror ni?
 
Gal Gadot spelar huvudrollen i filmen om Wonder Womans ursprung. Regissören Patty Jenkins hoppas redan få berätta mer i en uppföljare.

”Wonder Woman” får biopremiär 2 juni.
 
Kommer du se "Wonder Woman" på bio? Varför/varför inte? Kommentera nedan.
| 2 maj 2017 08:00 |