Serie

Skribent

Henrietta J:son Eskelin

4 juli 2016 | 08:00

Vampyr-serien "True Blood" blir musikal - du hörde rätt!

Förmodligen en av de mest hysteriska remake-idéerna just nu, men här är allt vi vet!
Vi är alla bekanta med att vi lever i ett revival/spin-off/reboot-helvete dessa dagar, där gamla succéer ska mjölkas på nytt istället för att släppa in nya talanger. Men här kommer nyheter om en "superhemlig" remake som jag inte kan avgöra om jag ska skratta eller gråta till: vampyr-serien "True Blood" vill bli Broadway-musikal.

Vad vet vi?

Uppgifterna kommer från New York Post, som påstår att läckor avslöjar att "True Blood"-skaparan Alan Ball överser projektet att ta "True Blood" till musikalscenen, med hjälp av regissören Pam MacKinnon, som nätt och jämt överlevde musikal-fiaskot "China Doll". De håller "hemliga" träffar med artisterna Ellen Foley ("Night Court"), Claybourne Elder (Broadways "Bonnie & Clyde") och Ann Harada ("Avenue Q"), där de bearbetar manuset ihop för en "True Blood"-musikal. Musiken skrivs av Nathan Barr, som också skapade musiken åt TV-serien. Manuset och sångtexterna skrivs av "Living Dead Girl"-författaren Elizabeth Scott.

Vilka storylines från originalseriens 7 säsonger man väljer att använda sig av - eller om man rent av skriver något nytt och fristående - kan källan inte svara på, men avslöjar att musikalen liksom TV-serien kommer att utspela sig i Bon Temps i L.A, med vampyrer, människor och varulvar som lever sida vid sida. Sajtens "spioner" beskriver manuset till musikalen som "kul", vilket är lite av en ögonbrynshöjare, med tanke på TV-seriens överlag seriösa ton.

Hur kan det bli?

Spontant känns det som en så konstigt koncept att det blir hysteriskt roligt: något säger mig att Eric Northman och Vampire Bill blir långt mindre skrämmande för Bon Temps invånare om de plötsligt brister ut i sång och dans. Men det kanske är en förhastad och orättvis slutsats att tänka sig en typiskt glättig "High School Musical"-approach till den här musikalen - kanske ska idén jämföras med mästerverket "Fantomen på Operan" istället, som precis som "True Blood" har både starka inslag av samhällets outsiders och romantiskt drama. Det är nog just beskrivningen "kul" som direkt får mig att föreställa mig en tretimmars-version av "Buffy Vampyrdödarens" musikal-avsnitt ("One More, With Feeling"). Alltså någonting så fruktansvärt och så underhållande på samma gång som det här numret nedan. Jag skulle också springa långt därifrån om jag var Buffy:


Hur Nathan Barr än väljer att skriva numren, har vampyr-musikaler en stark tendens att floppa stort på Broadway. Ta exempelvis musikalen "Lestat", baserad på Anne Rices "En Vampyrs Bekännelse", som lades ner efter bara 39 spelningar år 2006, trots att musiken var skriven av Elton John och Bernie Taupin och manuset kom från "Lejonkungen"-författaren Linda Woolverton. Produktionen förlorade 10 miljoner dollar. Ännu sämre gick det 2002 för "Dance of the Vampires", som gick back 12 miljoner dollar efter bara 56 spelningar, trots hitlåten "Total Eclipse of the Heart" och "Fantomen på Operans" Michael Crawford i huvudrollen. "Dracula, the Musical" lades ner 2004 efter 157 föreställningar. Trenden är tydlig: Broadway-besökare är inte intresserade av vampyrer.

Vad är din spontana reaktion på den här idén? Hade du betalat för att se "True Blood" på musikalscenen? 
| 4 juli 2016 08:00 |