Trailers är för långa - nu säger biograferna ifrån

29 Maj 2013 | 23:01

Trailers är för långa - nu säger biograferna ifrån

Det är inte bara biopubliken som klagar på att filmtrailers är för långa eller för avslöjande. De amerikanska biograferna försöker nu att få till nya riktlinjer.

Amerikanska biografägarnas förbund har lagt fram ett förslag om att trailers som ska visas på bio ska få bli max 2 minuter långa. Eftersom publiken klagar både på längden och mängden, föreslår man också en annan radikal lösning: att inga trailers ska släppas tidigare än 4 månader innan biopremiär.

Filmproducenterna jublar inte direkt över förslaget och menar att de behöver sina 2,5 minuter för att nå ut med sitt budskap, skriver THR. Risken finns också att biograferna helt enkelt passar på att köra fler trailers om de blir kortare.

Idag är 2,5 minut standard för en filmtrailer, och varje studio får dessutom göra ett längre undantag en gång om året (Warner Bros utnyttjade möjligheten med att visa upp tre härliga minuter "Man of Steel" - se nedan).

Här på MovieZine genomförde vi en undersökning nyligen, där nästan 70% av läsarna tyckte att trailers ofta eller alltid visar för mycket av filmen.

35% tyckte också att 1,5 minut var den ultimata längden på en filmtrailer. Var fjärde föredrog 2 minuter, bara 10% var nöjda med dagens standard på 2,5 minut.

Samtidigt är vi överens om att filmtrailers fyller en viktig funktion. 79% svarade att trailern är ganska eller mycket viktig när de ska välja film.

Jag ser gärna kortare, mer effektiva trailers som inte avslöjar varje klimax eller skämt. Men mängden är inget stort problem, inte på bio iallafall - trailers på storduk är en av höjdpunkterna med biobesöket! Sen kan man fråga, är det verkligen nödvändigt att pumpa ut 4, 5 eller 6 trailers till en och samma film? (Känn dig träffad, "The Lone Ranger".) Där kan vi snacka om att avslöja för mycket och dessutom trötta ut publiken långt innan premiär. Har man klippt ihop en grym och lockande trailer, då ska det räcka med bara en.

Vad tycker ni: är 2 minuters trailers något för filmbolagen att sträva efter? Kommentera nedan.