Skribent

Mats Karlsson

4 maj 2013 | 21:01

Trailers är viktigare än någonsin

Vi kollar närmare på filmbolagens största och viktigaste marknadsföringsverktyg, trailers.

En film utan en trailer är mer eller mindre dömd att misslyckas. Så gott som alla filmer satsar otroligt mycket tid och kraft på att få till en trailer som kan övertala publiken att gå till biografen och se filmen. Det har blivit oerhört viktigt att ha en trailer och idag lägger filmbolagen väldigt mycket pengar på trailerproduktionen.

- I visa fall har trailersläppet blivit ett lika stort event som filmens öppningshelg, säger Michael Kahane på bioreklamföretaget Mojo till LA Times.

En välproducerad och rätt marknadsför trailer kan generera i miljontals visningar och även få igång snacket och nyfikenheten. För att en film ska bli en dundersuccé måste den lyckas att bli en hype.

När Fox lanserade teaser-trailern för "Prometheus" sågs den 29.7 miljoner gånger och då var det bara en teaser. Under hela 2012 streamades 5.3 miljarder trailers och allt tyder på att det lär bli ännu mer i år.

Teaser-trailer till "Prometheus"

- Vårt jobb sågs som en reklamkampanj, men nu anses det vara ett viktigt innehåll som kommer att analyseras och bedömas, säger Michael McIntyre vid marknadsföringsföretaget Mocean som har tagit fram trailers till "The Avengers" och "The Grey".

När en filmstudio ska släppa en trailer online hamnar den som oftast på Apple eller på Yahoo. Det är ständigt en kamp mellan dessa jättar för att få den exklusiva trailern. De utlovar till och med en bra placering på hemsidan för att ge konkurrenten en näsbränna.

Som inte det var nog lägger filmstudios hundratusentals dollar på virala kampanjer för trailern.

- Förut visade man trailers på biograferna och hoppades på det bästa, men nu kan man använda sig av digitala marknadsföringsverktyg för att nå rätt personer, säger Marc Weinstock på Sony.

Trailer till "The Avengers"

Den totala kostnaden för ett trailersläpp ligger mellan 100-200 000 dollar, men om trailern innehåller en dyr låt kan kostanden bli uppemot 1 miljon dollar. Att filmbolagen har insett de givna fördelarna med trailers är uppenbart, men baksidan är att man tenderar att överdriva. Det blir allt vanligare att människor anser att man avslöjar alltför mycket av handlingen i trailern. En del går så långt att man säger att man inte behöver se filmen efter att ha sett trailern, då de får uppfattningen att det inte finns något mer att berätta om filmen.

I en färsk undersökning som genomfördes i USA tycker 49 procent av amerikanarna att en trailer avslöjar för mycket och 16 procent av dessa reagerar väldigt negativt på en trailer. Men trots motsättningarna resulterar en trailer att 48 procent blir sugna att gå och se filmen på biografen.

Så även om en trailer avslöjar för mycket betyder inte det att man inte gör ett biobesök, men att siffran är nu så hög som 49 procent talar sitt tydliga språk. Filmbolagen är medvetna om problemet och har det senaste året testat olika varianter. Med "Oblivion" valde man att undvika att visa överraskningarna i filmen. Det är balansgång att visa rätt saker i trailern. Det ska skapa ett stort intresse för filmen, samtidigt som att man vill att biopubliken ska få en rejäl åktur när de väl sitter på biografen.

Trailer till "Oblivion"

Vilka trailers är de bästa och värsta enligt dig? Hur ska en riktigt bra trailer vara? Kommentera nedan.

| 4 maj 2013 21:01 |