Topp 10: Svenska kalkonthrillers

10 Juni 2012 | 14:01

Topp 10: Svenska kalkonthrillers

Då och då försöker sig svensk filmindustri på sig genrer som Hollywood bemästrat i mannaminne. Tyvärr blir det oftast riktigt uselt – som i bioaktuella "Mörkt vatten" eller de här lågvattenmärkena…

Här är några av de värsta svenska thrillers vi haft missnöjet att se genom tiderna:

10. "Dödlig drift" (1999)


Inte Persbrandts sämsta film eller roll (han fick trots allt en Guldbaggenominering...) - men det säger å andra sidan inte mycket. Ännu ett bevis på att psykopatthrillers inte platsar i svensk miljö. Misslyckas med det mesta förutom att kasta bort två av Sveriges roligaste kvinnor (Suzanne Reuter och Sissela Kyle) i humorbefriade biroller.

9. "Rånarna" (2003)

Svensk polisfilm #511. Persbrandt är kirurg, Sauk polis... Ni hajar upplägget. I övrigt den typen av film där "Robinson"-kändisen Martin Melin hyrdes in som konsult och vars regissörs tidigare merit inkluderar brottet att försöka förvandla Paolo Roberto till filmstjärna i "9 millimeter".

8. "Strandvaskaren" (2004)

"Ondskan"-regissören Mikael Håfström hade halva inne i Hollywood men fick ur sig ännu en örfil mot svenska internatskolor med den här blodfattiga och förvånansvärt konventionella slasherrullen om en förklädd, lieförsedd mördare som hugger ihjäl dryga brats. En femöresversion av "Scream" med musik plagierad från "Alla helgons blodiga natt". Möjligtvis enda chansen att få se Kjell Bergqvists huvud rulla.

7. "Solstorm" (2007)

När Åsa Larssons roman med samma namn skulle bli storfilm lyckades man locka hem Izabella Scorupco och spelade in den här mord-i-sekt-historien i Kiruna med flertal bekanta ansikten (inklusive en överspelande Persbrandt). Tyvärr hamnade fokuset på en rad stockholmare med horribla dialekter istället på vem som var mördaren...

6. "Den utvalde" (2005)

Det är klart huvudrollsinnehavaren i Oscarsnominerade "Ondskan" ska ha en filmstjärnekarriär! Tyvärr hade Andreas Wilson varken talang eller rollvalsförmåga nog att bli det namn man tänkt sig... Den här snabbt glömda soppan, om en polis på jakt efter seriemördare, var en av flopparna som sänkte vad som kunnat bli en modern, blågul Hollywood-hunk.

5. "Sleepwalker" (2000)

Ralph Carlson hade precis blivit ett namn i och med "Fucking Åmål", Tuva Novotny var en stigande stjärna och regissören hade sett några Hitchcock-filmer för mycket. Resultat, en historia om en man som går i sömnen och vaknar upp i en blodig säng och försvunnen familj, blev mer rörig och trist än den spännande rysare den utgav sig för att vara.

4. "Dykaren" (1999)

Att Izabella Scorupcos Hollywood-karriär inte gick spikrakt uppåt är ju självfallet synd men att hon återvände till Sverige för att göra skräp som det här är ren tragedi. Filmen, med Stefan Sauk i huvudrollen, var tänkt att bli en succé men uselt spel. kasst kameraarbete och envis produktplacering fick både kritiker och publik att rata den. Scorpuco gjorde inte svensk film på sju år...

3. "Rancid" (2004)

När bröderna Joakim och Patrik Ersgård debuterade med kultrysaren "Besökarna" fick de snart fribiljett till Hollywood där deras filmer dessvärre inte lämnade något vidare intryck. De återvände till Stockholm där de filmade hälften av det här långsökta sömnpillret med amerikanska skådespelare huvudrollerna. Inget filmens stjärna Matthew Settle ("Gossip Girl", "Band of Brothers") lär fetmarkera i CV.et...

2. "Lithivm" (1998)

Regissören David Flamholc inledde karriären med någorlunda intressanta "Vackert väder" och "Nattbuss 807" med dödade den totalt med det här pinsamt pretentiösa seriemördarspektaklet i värsta MTV-klippningsinspirerade stil. Huvudrollerna spelades av Fredrik Dolk, Johan Widerberg och "fyndet" Agnieszka Koson - som senast sågs som Polis-Bettan i 12 år gamla kalkonen "Naken".


1. "Thriller - en grym film" (1974)

Kultstatus och Tarantino-inspiration i all ära men den här rape-och-revenge-buskisen är en svensk kalkon i alla dess bemärkelser. Gamla nakenmodellen Christina Lindberg gör sitt livs roll (som hon tränade både kampsport och prickskytte inför) som en hämndlysten knarkare och våldtäktsoffer. Totalförbjöds i Sverige och hade premiär i Cannes - "Män som hatar kvinnor" var alltså inte först att ge bilden av svensk kultur som våldsam och deprimerande.

Bubblare:

"Exit", "Hotet", "Sjön", "Järngänget", "Sista kontraktet", "Sköna juveler", "Sommarmord", "Tryggare kan ingen vara", "Passageraren", "Hjärta av sten"

Med dessa lyckades man bättre...

"Snabba cash", "Jägarna", "Storm", "Den osynlige", "Mannen från Mallorca", "Falsk som vatten", "Ögat", "Mannen på taket", "En fiende att dö för", "Apan", "Noll tolerans", "Försvunnen"