Serie

Skribent

MovieZine

22 oktober 2016 | 20:00

"The Fall" – kriminalserien du inte får missa

Kriminalseriernas tid är nu. Men det är inte lätt att leta sig fram utan en sylvass machete i denna djungel av mord, bovar, ledtrådar och försupna kommissarier. Om du ännu inte har hittat den brittiska kriminalserien "The Fall" har du verkligen missat ett riktigt guldkorn.
Den tredje – och troligtvis den sista säsongen – rullar just nu BBC Two och kommer att finnas tillgänglig på Netflix i slutet av oktober. De tidigare säsongerna har gett oss en obehaglig och spännande berättelse om poliskommissarien Stella Gibson, vars uppgift är att leda arbetet med att hitta seriemördaren Paul Spector innan han mördar igen.

Berättelsen känner säkert många igen. Den är inte är särskilt originell: en mördare på fri fot, en frustrerad kommissarie som jagar denna illasinnade förbrytare med ficklampa och förstoringsglas. Trots att vi sett detta förut är det ett koncept som ofta går hem. Men det fungerar olika bra beroende på karaktärer, hur miljön skildras och hur narrativet presenteras. 

"The Fall" är en serie som bygger på ett narrativ som är allvetande. Det innebär att du som tittare vet mer än karaktärerna i scenerna. Detta görs genom att vi dels får följa Stellas ihärdiga och frustrerade jakt på Spector. Hennes utsatthet som ledande kvinna på en – till början –  misogyn arbetsplats gör inte arbetet lättare direkt. 

Vi får dessutom följa Pauls liv. Hans skildrade vardagsliv som småbarnspappa varvas med hans arbetsliv som relationsrådgivare, då han har en examen i psykologi (konstigt nog). Hans fritidshobby är dock mer oroande: han ger nämligen efter för sina sexuella fantasier och mördar  unga kvinnor i deras egna hem. Morden blir till utstuderade projekt för Paul men hans omgivning hyser inga som helst misstankar kring hans böjelser.



Jag skulle nästintill vilja hylla karaktärerna i "The Fall". De känns nämligen väldigt trovärdiga. Stella spelas av Gillian Anderson ("Arkiv X") som helt utmärkt har anammat den brittiska accenten. Förutom det är hon verkligen rätt kvinna att spela Stella som så kallsinnigt och hårdkokt styr och ställer inom den mansdominerade poliskåren. Hon blir till en matriark som tampas med män i sin omgivning men också med den farliga man hon så ivrigt jagar.

Paul Spector spelas av James Dornan, som du kanske känner igen från den halvsnuskiga rullen "Fifty Shades of Grey". I "The Fall" är han inte lika ”sensuell” eftersom han mördar kvinnor för att de är just kvinnor. De blir till sexuella – och visuella – objekt för hans sjuka fantasier.

Kan också nämna att vår alldeles egna Krister Henriksson (Wallander) gästspelar i den tredje säsongen som den svenska psykiatern August Larsson. 



Säsong tre tar vid precis där säsong två lämnade mig sjuk av nyfikenhet. Vi slängs in i dramatiken men också in i en jobbig härva av sympatikänslor, som ni bäst klurar ut själva.  

Miljön i "The Fall" är ganska tystlåten och grådassig. Men den hjälper till att belysa de ruttna samhällsproblem som handlar om kvinnoförtryck. Den skildrar såväl kvinomisshandel, kvinnomord som sexuellt våld och trakasserier. Miljön lägger fokus och en seriös approach på dessa frågor som inte alltför ofta problematiseras i dagens kriminalserier. 

Jag menar: kvinnomord har vi sett ett otal skildringar av men de bakomliggande strukturerna och attityderna till dessa är också viktiga. Det absolut bästa exemplet är då Stella fullkomligt regerar då hon svarar sin manliga kollega som hävdar att Spector tagit oskyldiga kvinnors liv: 

”What if he kills a prostitute next? Or a woman walking home drunk? Late at night in a short skirt? Will they be in some way less innocent therefore less deserving? Culpable. The media loves to divide women into virgins or vamps, angels or whores. Let's not encourage them.”

I ett samhälle där dessa frågor är mer på tapeten än någonsin är denna serie värd att uppmärksamma. Den ger dig perspektiv, jag lovar. 

Jeanette Holmberg
| 22 oktober 2016 20:00 |