Den 6 släpptes den svenska regissören Josef Fares senaste spel ”Split Fiction”, där vi följer två rivaliserande författare som dras in i sina fantasy- och science fiction-världar.
Spelet fick 4 av 5 i betyg av MZ, där vi kallade det är ”ett halsbrytande spel med höga produktionsvärden och som ständigt underhåller” som dessutom är bättre än föregångaren ”It Takes Two”.
För bara några dagar sedan rapporterade vi om att spelet av svenska Hazelight Studios sålde i över 1 miljoner exemplar på 48 timmar. Nu har det redan lyckats sälja i 2 miljoner exemplar på bara en vecka.
”Herrejäklar! Vi är helt chockade här! Helt otroligt… Tack till alla våra nya och gamla fans – vi älskar hur mycket ni gillar vårt spel”, skriver de på Instagram.
Deras förra spel ”It Takes Two” från 2021 har sålts i över 23 miljoner exemplar och utsågs bland annat till årets spel på prestigefyllda The Game Awards.
I vår stora intervju med Josef Fares berättar han att han inte känner någon överdriven press på att ”Split Fiction” ska gå lika bra.
– Det är klart att det finns en liten förväntan från publiken, men i slutändan gör vi spel på samma sätt som vi alltid har gjort. Vi litar på vår vision och kör på den. Nu har vi blivit bäst i världen på det vi gör, men i början var det ingen som trodde på konceptet. Det gäller att inte glömma bort sin egen röst så att man inte blir för anpassningsbar. Man ska vara medveten om sin publik, men inte beroende av den.
”Split Fiction” är ute på Playstation 5, Xbox Series X/S och PC. Spelet är för två spelare, där det gäller att samarbeta i olika spännande och kreativa situationer för att ta sig vidare.
Läs också: Stor intervju med Josef Fares: ”Du har aldrig sett det här i ett spel tidigare”
Läs också: Josef Fares återser sin debutfilm från 2000: ”Nu förstår jag varför den blev så stor”