Stor intervju med Josef Fares: ”Du har aldrig sett det här i ett spel tidigare”

MovieZine besökte Hazelight för att prata med Josef Fares om nya spelet ”Split Fiction”, att ”Jalla! Jalla!” fyller 25 och hans framtida filmplaner.

Publicerad:

För vissa är kanske Josef Fares fortfarande mest förknippad med hans framgångsrika filmer som ”Jalla! Jalla!” och ”Kopps”, men faktum är att hans senaste film ”Farsan” hade biopremiär för över 15 år sedan.

2013 släpptes hans första spel, ”Brothers: A Tale of Two Sons”, som även det blev en succé. Hans senaste spel ”It Takes Two” från 2021 vann mängder av årets spel-priser, har sålts i över 23 miljoner exemplar och ska bli Hollywood-film.

Den 6 mars släpps spelet ”Split Fiction”, där vi följer två författare som dras in i sina fiktiva världar på ett äventyr för två spelare.

MovieZine har besökt spelstudion Hazelight för att prata med Josef Fares om spelet, samt om hur han ser på filmbranschen han lämnade.

Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

”Split Fiction” släpps om bara någon dag. Hur känns det?

–  Spelet är fett och jag är så taggad på att få ut det, men mitt fokus nu är typ redan på nästa spel. För teamet är det nog mycket roligare att följa upp och se hur folk reagerar, men jag känner mig klar. Jag är så passionerad och taggad på nästa, säger han.

Det förra spelet ”It Takes Two” har sålts i över 23 miljoner exemplar och vann massor med priser. Har framgången påverkat er och utvecklingen av ”Split Fiction”?

Det är klart att det finns en liten förväntan från publiken, men i slutändan gör vi spel på samma sätt som vi alltid har gjort. Vi litar på vår vision och kör på den. Nu har vi blivit bäst i världen på det vi gör, men i början var det ingen som trodde på konceptet. Det gäller att inte glömma bort sin egen röst så att man inte blir för anpassningsbar. Man ska vara medveten om sin publik, men inte beroende av den.

D27ab01f51d97bfe60b8bdb7f7dee037 ss be41de926028f953325b2374fad06b9c8c7abb43

Sedan ”A Way Out” från 2018 har alla spel av Hazelight har man varit tvungen att spela tillsammans med en andra spelare, där det gäller att samarbeta för att ta sig vidare.

Även ”Split Fiction” kör vidare på det konceptet, där man spelar som två framgångsrika men rivaliserande, som dras in i simuleringar baserade på deras berättelser – den enas sci-fi-romaner och den andras fantasyvärldar.

Kommer Hazelight alltid göra spel för två spelare?

– Det är många som glömmer att ”Brothers: A Tale of Two Sons” (2013) som var det första jag regisserade är för en spelare, men jag tror att co-op alltid kommer vara en del av vårt dna. Med det sagt är jag ganska övertygad om att vi kommer testa något annat. Det finns mycket mer att utforska i genren, men man vet aldrig i framtiden.

Josef Fares har döpt de två huvudpersonerna efter sina två döttrar som är 10 och 4 år gamla.

– Det är en hyllning till dem men också ett sätt att ha med mina barn till jobbet. Varje dag i fyra år har jag hört deras namn konstant, så det har varit roligt.

Var det ett medvetet val att ha två kvinnor i huvudrollerna?

– Nej, men det kändes rätt. I ”Brothers” och ”A Way Out” var det två snubbar och i ”It Takes Two” var det en snubbe och en brud. Det kan inte bara vara snubbar hela tiden, så jag tror att det kom naturligt. Det är ganska många som har frågat mig om det, men det är väl någon bullshit-diskussion om woke och sånt, men jag tänker och bryr mig inte om sånt.

D27ab01f51d97bfe60b8bdb7f7dee037 ss 5e3f5393e455fad3b5fa3f2fe469d9ad6b519069

I ”Split Fiction” blir Mio och Zoe indragna i simuleringen av ett stort företag drivet av en ond tech bro, som vill använda tekniken för att sno deras idéer.

– Det är väl en liten känga mot AI och vad det innebär för branschen, så det finns en viss antydan om det i berättelsen, men i slutändan handlar spelet om vänskap. Det är en ”buddy movie” om två extremt olika människor som gör en resa.

Det måste ha varit kul att leka med science fiction- och fantasygenrerna?

– Oerhört kul. Det var där det började. Det passar oss ganska mycket, för vi gillar att ha mycket variation. Nu är det inte bara variation i spelmekaniken, utan även i världarna. Det är väldigt mycket innehåll i det här spelet som kommer “blow people’s mind”. Det är ett litet kärleksbrev till film och kanske framförallt spel.

Har du några tips till de som ska spela ”Split Fiction”?

– Se till att spela med någon du tycker är skojig att spela med. Ta er till slutet, för ni kommer få uppleva ett slut ni inte sett i ett tv-spel innan. Det är kaxigt, men jag kan garantera det.

Hur mycket har ”Split Fiction” kostat att producera?

– Det kostade ungefär en halv miljard, vilket man kan tycka är mycket pengar men det är ganska lite för spel idag i den kalibern vi gör. Det är lite annorlunda än en filmbudget, i alla fall i Sverige.

Kommer spelet till Nintendo Switch 2?

– Det får vi se. Vi får se vad tiden säger.

8046a930d6c2384420c6ae772d2c6ac1 nova filepond h963ym

Efter framgångarna med ”It Takes Two” är det klart att äventyret om det bråkande paret som förvandlas till levande dockor ska bli film av produktionsbolaget dj2 Entertainment (”Sonic the Hedgehog”-filmerna), på Amazon med Dwayne Johnson som producent.

Hur inblandad är du i det projektet?

– Väldigt lite. Det är så mycket kackel i Hollywood, så vi får se vad som händer. Ska jag ha någon åsikt så kan jag tycka att när man bara jagar pengar kommer det bli problem. Jag har sagt det 100 gånger, men man måste kombinera det kreativa med det finansiella. Det går inte att bara luta sig mot det ena och göra marknadsundersökningar. Det är korkat. ”Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle”, säger man, men det går att kombinera. När det handlar om mycket pengar dyker andra rädslor och sånt upp, vilket påverkar produktionen.

Vad tycker du om filmer och tv-serier baserade på spel?

– Gör man det rätt kan det bli fantastiskt. Jag älskade ”The Last of Us”. Det ger även spelen lite mer kredibilitet. Jag kan ibland tycka att filmbranschen har lite storhetsvansinne och tror att de är så jäkla mycket bättre än spel. Jag brukar skämta om att jag ska göra en film nästa gång jag tar semester, för det är mycket enklare än att skapa spel. Det är mer passivt att göra en film och interaktivt att göra spel. Man har längre tid på sig med många aspekter, men i spel är det som att vi återuppfinner hjulet varje dag. Det är ett mycket svårare och komplext hantver att jobba med.

Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600

Förra året fyllde filmen ”Jalla! Jalla!” med Fares Fares, Tuva Novotny och Torkel Petersson 25 år, som blev Josef Fares stora genombrott och nominerades på Guldbaggegalan för bästa film (besegrad av Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen”).

Hur ser du på den filmen idag?

– Jag kollar inte så mycket bakåt, men jag såg faktiskt den för inte så längesen. Jag kommer inte ihåg varför. I början kände jag “fy fan vad det ser dåligt ut”. En mobilkamera är bättre idag, men efter typ 10 minuter var det som att jag glömde bort det och fattade för första gången varför den blev så stor. Det är så mycket värme i den. Nu kunde jag nästan se varför den blivit en kultfilm och det är jättekul att ha varit med att ha gjort en sån film.

I din film ”Farsan” (2010) finns en scen där Torkel Peterssons karaktär lagar en machosallad till sin fru, som har blivit ganska viral genom åren. Kan du berätta om hur den scenen kom till?

– Torkel är fantastiskt underskattad för sitt komiska geni. Scenen verkar helt galen och improviserad, men jag och Torkel träffades dagen innan och fixade ett schema för vad vi skulle göra. Det var inte totalt påhittat. Sen utifrån det hände det saker i stunden. Det finns nog ingen skådespelare som är så förberedd som honom. Många skådespelare vill ha en roll, men vill inte göra den. Torkel vill göra den. Du skulle bli förvånad över hur många etablerade där ute som är så där.

”Farsan” togs inte emot riktigt lika bra som dina andra filmer. Hur kändes det?

– Det var ändå ett godkänt mottagande med cirka 500 000 biobesökare, så det var en succé på det sättet. Men jag kände att jag var stod stilla och var klar med film. Jag kände att jag måste följa min passion och göra spel.

Men kommer du göra film igen?

– Jag har faktiskt ett synopsis för en actionkomedi klar. Det är en väldigt en väldigt svår genre att göra. Tragiskt nog så anses inte humor vara lika kulturellt häftigt, men alla vet att det är mycket svårare att vara rolig än dramatisk. Det är därför svårt att få till, men jag har alltid älskat genren. Får du till något med värme och hjärta så finns det inget härligare. Nu ska jag bara hitta tiden.

– Sen om inspelningen sker i år eller nästa år vet jag inte, men det blir av.

YouTube video

När Josef Fares var på The Game Awards 2017 för att visa upp ”A Way Out” och på scen pekade finger mot kameran och passionerat skrek ”fuck the Oscars”, blev han ett snabbt något av ett internetfenomen.

– Folk gick runt och snackade om att det är som spelbranschens Oscarsgala. När jag sen ställde mig på scen kände jag ”det här är ju grymt, fuck the Oscars”. Jag har en ganska spontan personlighet, så det bara kom ur mig och det blev ett jäkla liv efter, men jag tänkte inte mer på det. Det är ändå kul att jag sa det och några år senare vinner Game of the Year. Så de som trodde att jag var helt galen då kan nog uppskatta det nu.

YouTube video

Finns det någon annan filmregissör som du skulle vilja se göra spel?

– Inte vilken regissör som helst, utan någon som älskar och förstår spel. Om till exempel Christopher Nolan (”Oppenheimer”, ”The Dark Knight”) som är en av våra största regissörer inte fattar spel kommer det bli dåligt. Det räcker inte att vara en bra filmskapare. Har inte han koll på hur man gör bra spelmekanik kommer hans berättande bli värdelöst. När det blir för mycket berättande blir spelaren ofta uttråkad.

Vilka spel som släpps i år ser du fram emot att få spela?

– Jag försöker spela allting, men det jag ser fram emot mest i år är ”Grand Theft Auto VI”. Jag är ett stort fan av den serien. Jag spelar sällan om spel, men femman har jag spelat om 2-3 gånger. Det enda jag hoppas är att de inte tappat bort kampanjen, för ”Grand Theft Auto Online” är det de tjänar enorma pengar på.

”Split Fiction” släpps till Playstation 5, Xbox Series X/S och PC den 6 mars. Läs MovieZines recension av ”Split Fiction”…

YouTube video

Läs mera