Film

Skribent

MovieZine

24 augusti 2017 | 11:30

Star Wars-fans bjuds in till augmented reality-event

Lås upp nya karaktärer från ”Star Wars: The Last Jedi” under en global skattjakt.
Idag lanserar Disney och Lucasfilm Find the Force, ett globalt augmented reality (AR)-event, som startar under Force Friday II (1 september).

Find the Force är en skattjakt som utspelar sig över hela världen och som omfattar fler än 20 000 butiker i 30 länder. I butikerna får fans möjlighet att aktivera en augmented reality-upplevelse med Star Wars-karaktärer, både gamla favoriter och överraskningar från den kommande ”Star Wars: The Last Jedi”.

- Force Friday II är en milstolpe i nedräkningen till Star Wars: The Last Jedi. Star Wars har alltid hyllat ny teknik och det känns fantastiskt att våra fans nu kommer att kunna uppleva universum på ett helt nytt sätt med augmented reality, säger Kathleen Kennedy, operativ chef på Lucasfilm.
 
 
Så här fungerar Find the Force:
 
- Ladda ner den senaste versionen av Star Wars-appen till din mobiltelefon (version 2.1).
- Besök någon av de deltagande butikerna och hitta The Last Jedi-material med Find the Force-logotypen.
- Scanna logotypen och se hur en Star Wars-karaktär dyker upp i rummet.
- Sedan kan du enkelt fota eller filma och dela i sociala medier. Varje dag presenteras nya karaktärer (totalt 15 stycken).

Redan nu får de som laddar ner appen tillgång till en smygtitt på de nya Porg-karaktärerna i augmented reality.
 
Svenska butiker som deltar i Find the Force är Disney Store och Toys’R’Us samt online-butikerna Webhallen och CDON.
| 24 augusti 2017 11:30 |