Star Wars-design i 5 steg

1 Maj 2015 | 08:00

Star Wars-designerns fem grundregler

Så skapade Doug Chiang några av prequel-filmernas mest minnesvärda rymdskepp och karaktärer tillsammans med George Lucas.

Få filmer väcker lika mycket nostalgiska känslor som ”Star Wars”. Med nya filmer på horisonten är tidernas största sci-fi-serie återigen på allas läppar. Men hur är det egentligen att ha fått vara en del av maskineriet, bakom kulisserna?

I en ny intervju pratar Doug Chiang om sitt bidrag till George Lucas universum. Chiang arbetade som Design Director på Star Wars-filmerna ”Episod I: Det mörka hotet” och ”Episod II: Klonerna anfaller”. Det var hans uppgift att skapa såväl nya fordon som designa karaktärer till den framgångsrika rymdseriens prequels. 

Inför den digitala releasen av Star Wars-sagan berättar Chiang om de 5 designregler som han och George Lucas gemensamt satte.

1. Silhuett


- Den första principen är ”silhuett”. Tricket är att gallra ner designen till det mest grundläggande. På sätt och vis är det som att designa logotypen för en bil. Man måste se på silhuetten och se till att den känns igen. Man måste veta vad man tittar på, enbart på formen. Se på all design i Star Wars och när du ritar endast formen så vet du precis vad det är. Det är nyckeln till design, för du skapar essensen av design. Detaljer kan läggas på sen.


Drottning Amidalas rymdskepp. ”George ville se något annorlunda och superelegant: ett kromskepp. Jag trodde att Star Wars var Andra världskriget-stil, smutsigt och gritty. Jag blev livrädd, skulle det passa in i Star Wars universum? Det gjorde det.”

2. Tresekunders-regeln


- Den andra regeln är den viktigaste: ”tresekunders-regeln”. Det var för mig den stora ögonöppnaren, och det är väldigt specifikt när man designar för bio. För när du ser ett fordon på bioduken har publiken bara 2-3 sekunder på sig att uppfatta det innan scenen klipps. Om designen inte lever under den korta tiden, har publiken inte förstått vad det är. Då funkar det inte, designen är inte tillräckligt bra.


C-9979 Landing Craft. En av Doug Chiangs favoritdesigner för Star Wars, skapad efter en trollslända.

3. Trovärdighet


- ”Trovärdighet” är den tredje regeln, den är inte lika viktig som de två första. Här handlar det om att skapa saker som är trovärdiga. När du tänker efter, så skapar vi fantasyvärldar och inte mycket behöver vara vettigt - men det måste till viss del vara trovärdigt. Du måste kunna tro på att det här objektet fungerar, om inte i vår värld så i en annan värld. Man får vara försiktig och inte pusha designen så långt att publiken börjar ifrågasätta den.


Konceptbild för Watto. ”George ville se en klumpig kropp med ankfötter och fladdermusvingar. Det lät löjligt, jag kunde inta ta honom på allvar. Men jag gjorde det exakt som han ville, och det blev en uppenbarelse. Det funkade. Där och då började jag verkligen lita på Georges instinkt.”

4. Personlighet


- När jag designar något försöker jag vanligtvis ge det en viss personlighet. Det är något som George Lucas har lärt mig. Man försöker bygga in en viss känslomässig underton, så att när publiken ser det, får de genast en känslomässig reaktion utan att förstå varför. Kan man skapa den responsen så blir designen mycket starkare.


Armored Assault tank i "Klonerna anfaller". Pansarvagnen skapades efter bilden av ett attackerande lejon.

5. Nördfaktorn


- Den sista principen är väldigt specifik. Det är vad jag kallar ”toy factor” eller ”geek factor”. Det handlar om att designa något som kan bli en produkt sedan som publiken kan få nöje av. Oavsett om de kan leka med den eller bara sätta upp på skrivbordet. Det är något vi strävar efter som designers, det är den roliga biten.


I lekstugan med George Lucas. ”Vårt första möte var 1994. Jag var livrädd! Men mötet gick underbart bra. En idé som kom upp var ett race mellan de två mest kraftfulla motorerna. Den idén utvecklades så småningom till podracet i Episod 1”, minns Chiang.

Doug Chiang berättar mycket mer om sitt designarbete på det nya extramaterialet till ”Star Wars”, som följer med när du köper filmerna till exempel på iTunes.

Sagan fortsätter i december med "Star Wars: The Force Awakens". År 2016 landar den första av antologi-filmerna, "Star Wars: Rogue One".