Spelpriser borde höjas oftare – enligt före detta Playstation-chefen

Shawn Layden menar att spelindustrin befinner sig i en ekonomisk knipa.

Publicerad:

Före detta Playstation-chefen Shawn Layden anser att spelpriser borde ha höjts vid varje konsolgeneration. Detta för att täcka de ökade utvecklingskostnaderna, rapporterar GamesIndustry.biz. Han påpekar att premiumspel har kostat ungefär lika mycket i 20 år, trots inflation och kraftigt ökade budgetar. Som följd har vinstmarginalerna pressats allt mer.

Tidigare kunde spel sälja i miljoner exemplar och ändå ge stora vinster, men idag krävs upp till 25 miljoner sålda enheter för att täcka kostnaderna om budgeten överstiger 200 miljoner dollar – något få studior klarar. Istället för att höja priserna har branschen försökt kompensera. Genom mikrotransaktioner, DLC och deluxe-utgåvor som ger extra intäkter till låg kostnad.

– Jag tror att det är för att alla är rädda, säger Shawn Layden.

– Ingen vill vara den första att höja priset, eftersom man är rädd att tappa trafik. Så det man gör är att man i stället tär på sitt rörelseresultat, sin vinstmarginal.

På senare tid har vissa försök gjorts att höja standardpriset för spel. Bland annat för Nintendos förstapartsspel till Switch 2 och Xbox-spelet ”The Outer Worlds 2”. Motstånd från marknaden har dock lett till att vissa höjningar dragits tillbaka.

Läs också: “GTA 6”-chefen talar ut om oron för ännu en försening

Läs också: Playstation Plus utökas med 10 nya spel och hyllat Spider-Man-äventyr