Spelare behöver bli bekväma med att inte äga sina spel säger Ubisoft-chef

Säger att om konsumenter kan sluta köpa CD-skivor och DVD-filmer så kan de också sluta köpa fysiska spel och övergå till prenumerationstjänster istället.

Publicerad:

Spelutgivaren Ubisoft har nu uppdaterat prenumerationsmodellen för sin speltjänst Ubisoft+ och delat upp den i två olika nivåer.

Ubisoft+ Premium kommer att kosta 179 kronor i månaden och innehålla alla nya spel släppta av Ubisoft och i vissa fall även ge användaren tidig tillgång till spel såväl som deras premiumversioner, månatliga belöningar med mera.

Nya Ubisoft+ Classic kommer istället bara finnas tillgängligt till PC och erbjuda en samling utvalda äldre Ubisoft-spel, som “Far Cry 6” och “Rainbo Six: Siege” och kosta cirka 79 kronor i månaden.

– Vi tittade på konsumenters beteenden och hur användare interagerade med vårt erbjudande och såg en möjlighet för oss att utvecklas, säger Ubisofts prenumeration-chef Philippe Tremblay till Gamesindusty.biz.

Enligt honom finns det en enorm möjlighet för tillväxt inom prenumerationstjänster för spel. Förutsatt att spelare ändrar sitt konsumentbeteende.

– En av sakerna vi såg är att spelare är vana vid, lite som med DVD:er, att ha och äga sina spel. Det är ett konsumentskifte som behöver ske. De vande sig vid att inte äga sin CD-samling eller sin DVD-samling. Det är en förändring som skett långsammare när det kommer till spel.