INTERVJU

Skribent

Alexander Dunerfors Kardelo

16 april 2020 | 16:00

Skräckfilmerna som inspirerade ”Little Hope”

Skaparna bakom ”The Dark Pictures”-antologin berättar om häxtemat i sitt nya skräckspel, och hur coronaviruset påverkar arbetet på Supermassive Games.
Från spöken till häxor. När ”The Dark Pictures Anthology” återvänder med sitt andra skräckspel står häxprocesser i 1600-talets New England i fokus. Skrämmande händelser från förr vävs samman med nutid i parallella historier, och precis som sist får spelaren vara med och påverka historien med sina val. Vilka överlever hela vägen till slutet?

”Little Hope” är den fristående fortsättningen på ”Man of Medan” från Supermassive Games - skaparna bakom framgångsrika ”Until Dawn”. Det nya spelet liknar på många sätt sina föregångare, samtidigt som det utforskar ett annat mörkt hörn av skräckgenren.

Utvecklarna nämner många filmiska referenser, så som ”The Witch”, ”Seasons of the Witch”, ”Blair Watch” - ja, alla klassiska häxrysare man kan tänka sig - men har också låtit sig inspireras av ”Hellraiser”, ”The Omen” och den modernare ”It Follows”. När huvudpersonerna sedan får utforska en kusligt öde småstad täckt i dimma är ”Silent Hill”-vibbarna nära.

Dan McDonald producerar ”Dark Anthology”-serien och är inblandad i varje spel, från idé till färdig produkt. Han ingår i ett jätteteam på 150 personer som arbetar med de olika kapitlen, numera hemifrån - och har tagit en paus för att prata med MovieZine via videolänk.
 
 
Fick ni någon nyttig feedback på ”Man of Medan” som hjälpte er att utveckla ”Little Hope”?

- Vi var väldigt nöjda med mottagandet av ”Man of Medan”. Sen finns det alltid kritik som vi är glada att ta till oss. Vi vill alltid samla in spelarnas åsikter och fundera på vad vi ska göra med dem.

- Vi hade redan kommit långt på ”Little Hope” men vi fick uppslag för att finslipa upplevelsen. Det handlar bland annat om att ge spelarna mer information om vad som pågår. Det handlar om interaktion, att man förstår vad det är man plockar upp och varför. Vi har också förbättrat hur man navigerar sig runt i den här världen.

- En annan sak är att vi visar konsekvensen av dina val. När något händer dig längre fram i spelet får du en liten flashback, för att kunna se: ”det här hände på grund av det där”. Det är något som vi lärde oss under ”Until Dawn” men tappade bort lite grann sen dess.

Det finns många olika val längs vägen och därmed olika vägar som historien kan ta. Hur många slut finns det?

- Det finns massor. Jag minns inte det exakta antalet, men… Det är fler slut än i ”Man of Medan”. Det finns olika nivåer. Det finns stora utvägar där man förändrat historien på ett massivt sätt. Men däri finns det också små variationer. Olika karaktärer kan ju vara vid liv eller döda.

- Men vi är försiktiga med att man inte ska få ett ”dåligt” slut. Dåliga saker kan hända, men spelarna ska känna att det blev en bra upplösning. ”Until Dawn” slutade alltid i huset med en specifik händelse. I ”Man of Medan” ökade vi på antalet olika dödsscener, och hur de påverkade sluten. Det tog vi ännu längre den här gången.
 
 
Vad handlar ”Little Hope” om, och var hittade ni er inspiration den här gången?

- Om vi börjar med inspirationerna: vi tittar på många olika filmer och tv-serier, och vi gillar att låna från olika subgenrer. Den här gången ville vi berätta om häxor baserat på händelserna i Salem år 1692.

- Vi har element från filmen ”The Witch” som var en stor inspiration för känslan och looken i 1600-talsscenerna. Vi pratade mycket om ”It Follows”, för scenerna i den moderna världen, där du går omkring och det är något där som förföljer dig.

- Vår manusförfattare hade jobbat på ”Seasons of the Witch” med Sean Bean. Vi använder oss av olika manusförfattare, som kan bidra med något eget till varje spel. Vi lyssnade också på soundtracket till ”The Omen” för att fånga in den känslan.

- Vad gäller storyn kommer vi få följa olika berättelser i olika tidsepoker. En familj på 1970-talet upplever en tragisk händelse i prologen. Sedan går vi till nutid, där elever på en skolutflykt blir fast i den isolerade staden Little Hope. De försöker hitta en utväg men dimman håller dem kvar. Så börjar ett mysterium - man får försöka ta reda på vad det är som händer. Hur är de här karaktärerna kopplade med varann? Vad länkar dem till händelserna år 1692? Varför kan de se sina dubbelgångare från de olika tidsperioderna? Och kommer det hjälpa dem eller stjälpa dem i försöken att fly från Little Hope?

Ni jobbar ofta med kända skådespelare, den här gången ser vi Will Poulter i huvudrollen. Varför han?

- Han har ett fantastiskt omfång. När vi pratade om vem som skulle kännas rätt för projektet, stod han överst på listan. Han bidrog med en otrolig energi och passion. Han hjälper till att höja alla de andra skådespelarna, och är väldigt kul att ha omkring. Jag hade privilegiet att se honom i arbete, när han spelade in nyckelscener som när någon dog. Man kunde se honom gråta på inspelningen och efteråt försökte han samla ihop sig själv. Det var fantastiskt att se.
 
 
Det har varit några märkliga veckor för oss alla. Påverkar coronaviruset ert arbete på något sätt? Hur funkar det när man har ett stort spel att släppa?

- Att alla är friska och säkra är det viktigaste för oss. Studion såg till att alla skulle kunna jobba hemifrån. Vårt arbete bygger på samarbete. Jag spenderar det mesta av mina dagar i möten med olika team. Så det har varit en stor utmaning för oss, men det funkar bra med videokonferenser. Som studio vill vi att alla ska känna sig som en del av en familj. Vi närmar oss 200 anställda men vi vill inte bli fler. Vi vill känna till allas namn och dra ihop stora events. Mycket är på paus just nu, men att hålla kontakten och se varandras ansikten är viktigt.

- Det kommer bli en kamp att få klart spelet, och vi vet inte vad framtiden har i beredskap. Vi försöker skapa en plan för att kunna fortsätta arbeta hemifrån om vi måste.

Hur långt har ni kommit på tredje spelet i ”The Dark Pictures”?

- Jag kan inte avslöja något om handlingen, men vi har redan spelat in en stor del av det. Ännu en effekt av coronaviruset är att vi inte kan jobba mer med våra skådespelare just nu. Vi försöker komma runt det. Tredje spelet har sitt eget team. Men redan för ett halvår sen har vi kunnat spela igenom storyn, och vi har redan ett team som jobbar på spelet som kommer efter det. Så, det är alltid mycket som händer.

- Jag kan säga att varje spel är väldigt annorlunda mot det förra. Det första spelet handlade om spökskepp. Det här handlar om häxjakterna. Om du kan tänka dig något som är så långt från det som möjligt, så gör vi vet. Vi kommer presentera trean i slutet av ”Little Hope”, så håll ögonen öppna. Spela spelet på första dagen så får du se.
 
 
"The Dark Pictures Anthology: Little Hope" släpps i sommar till PlayStation 4, Xbox One och PC.
| 16 april 2020 16:00 |